hellingshoek abs

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

hellingshoek abs

Post by duibhce Kaelann »

Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus :roll:
ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

hellingshoek abs

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote:
Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus :roll:
ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...
meen je het nu of niet :dontknow:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Voil? la "question jambon" ...

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

hellingshoek abs

Post by toeternietoe »

Raketman wrote:ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.

Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag als Zwiep en was dus zeer benieuwd naar de uitleg. Het antwoord van Raketman zegt wel al iets, maar laat me toch op mijn honger zitten. Ik dacht dat ABS razendsnel ingrijpt op het ogenblik dat de grip wegvalt (wiel vertraagt of blokkeert) en dan weer remt. Op gladde ondergrond met minder grip gebeurt dat sneller dan op goede ondergrond. Op hellingshoek zal het ook sneller ingrijpen omdat je sneller grip verliest bij het remmen. Waarom dan nog een hellingshoekmeter nodig is, is mij helemaal niet duidelijk. Waarom is er dan bv geen regensensor en ijzelsensor?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

hellingshoek abs

Post by Davy78 »

Veel meer dan dit heb ik niet gevonden ...

http://www.bosch-presse.de/presseforum/ ... &locale=en

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Wanneer je remt tijdens het rechtdoor rijden, is er enkel grip nodigen de richting van je motor.
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.

Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).

T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.

BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken ;-)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

hellingshoek abs

Post by Bas »

Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Waar ABS werkt maakt niet uit.
Het zorgt er enkel voor dat je banden niet gaan slippen.
Als je remt in een bocht moet je nog altijd sturen, met of zonder ABS, als je dat niet kan ga je onderuit.
Kijken is de boodschap, kijk naar waar je wilt gaan, als het wegdek niet glad is of je slipt niet, dan maak je goede kans weg te komen met de schrik.
Kijk je met of zonder ABS naar het gevaar, dan knal je er bovenop. Met een auto maak je meer kans.
Met motor moet je blijven kijken waar je heen wilt en dan hopen dat je rechtop blijft.

ABS of geen ABS, maakt geen bal uit....je moet kijken waar je heen wilt....kijk je naar een boom dan knal je erop in een noodsituatie.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

@ petervdc: zie je wel :wink:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

hellingshoek abs

Post by petervdc »

Euh...

Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Keep going

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Kijk, jij bent Westvlaming h?, wel 'kgontekir azzo zeggen: jet elletuuten of j? ginne oftewel:
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

hellingshoek abs

Post by Nickel »

Werner wrote:@ petervdc: zie je wel :wink:
:lol: :lol: :blob1:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

hellingshoek abs

Post by zwiep »

goeien uitleg van harald, maar grip is grip veel of niet, een blokkerend wiel wordt gededecteerd of dat nu onder hellingshoek is of niet en de remkracht wordt verminderd... nog steeds geen sluitend antwoord dus :cool:
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re:hellingshoek abs

Post by petervdc »

Harald wrote:Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Yep, denk dat ook.
En mss ook samenwerkt met tractiecontrole.
Maximale vertraging rekening houden met hellingshoek, daar bestaan wel algoritmes of logica voor, zullen ze id software ingebouwd hebben.
Keep going

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re:hellingshoek abs

Post by zwiep »

en ondertussen ook het soort wegdek, merk en type van banden ?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

Traditioneel ABS houdt enkel rekening met blokkeren van de wielen in voorwaartse richting. Onder hellingshoek speelt echter ook mee dat wielen zijdelings kunnen wegslippen. Dat wordt door een klassiek ABS niet geregistreerd, en er wordt dus geen rekening mee gehouden. Zeker op een nat wegdek zal je met een klassiek ABS in een bocht veel kans hebben dat het voorwiel onderuit slipt. Het 'bochten-ABS houdt echter rekening met de hellingshoek, en zal bijgevolg sneller ingrijpen in de wetenschap dat de zijdelingse grip veel minder is.

Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

T is dus een vooropgestelde berekening en geen meeting van grip zoals het traditionele ABS?
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? :-) )

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

'Grip' wordt nooit gemeten. Tenzij je daarmee bedoelt, het meten van een plots verschil in draaisnelheid van de wielen. Dat wordt nog altijd gemeten, maar de reactie erop wordt verfijnd door nog een pak andere gemeten parameters in de vergelijking te gooien.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Idd grip kan niet onmiddellijk gemeten worden, slip dan weer wel.
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
;-)

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

Harald wrote:Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Wel, daarvoor wordt de hellingshoek gemeten. Hoe groter de hellingshoek, hoe minder de zijdelingse grip. Daarvoor zal wel een wiskundige formule voor gebruikt worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply