hellingshoek abs
hellingshoek abs
efkes een vraagske, tegenwoordig staan de boekskes vol van abs in bochten, wa is nu just het verschil ?
abs voorkomt dat je wielen gaan blokkeren, de sensoren meten de snelheid van beide wielen en onderbreken de remdruk als 1 van beide wielen dreigt te gaan blokkeren, tot zover kan ik volgen maar blijkbaar moet dit onder hellingshoek anders terwijl een blokkerend wiel just het zelfde is onder hellingshoek al rechtop, ik begrijp dat onder hellingshoek er minder grip is, maar dat maakt toch niet uit ? als je wiel dreigt te blokkeren grijpt het abs is, hellingshoek of niet.
zie ik iets over het hoofd?
abs voorkomt dat je wielen gaan blokkeren, de sensoren meten de snelheid van beide wielen en onderbreken de remdruk als 1 van beide wielen dreigt te gaan blokkeren, tot zover kan ik volgen maar blijkbaar moet dit onder hellingshoek anders terwijl een blokkerend wiel just het zelfde is onder hellingshoek al rechtop, ik begrijp dat onder hellingshoek er minder grip is, maar dat maakt toch niet uit ? als je wiel dreigt te blokkeren grijpt het abs is, hellingshoek of niet.
zie ik iets over het hoofd?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
hellingshoek abs
Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
hellingshoek abs
Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s
Keep going
hellingshoek abs
Gewoon de bochten nemen gelijk het moet aan een aannemelijke snelheid en dan heb je dat niet nodig op de openenbare weg
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
hellingshoek abs
Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
hellingshoek abs
/on-topic: heb me dit ook al afgevraagd. Thinking out loud: misschien dat bij zulke systemen de gevoeligheid gewoon recht evenredig is met de hellingshoek? Hoe groter de hellingshoek hoe minder reserve je hebt qua grip, dus het zou wel steek houden als het abs dan sneller ingrijpt.zwiep wrote:abs voorkomt dat je wielen gaan blokkeren, de sensoren meten de snelheid van beide wielen en onderbreken de remdruk als 1 van beide wielen dreigt te gaan blokkeren, tot zover kan ik volgen maar blijkbaar moet dit onder hellingshoek anders terwijl een blokkerend wiel just het zelfde is onder hellingshoek al rechtop, ik begrijp dat onder hellingshoek er minder grip is, maar dat maakt toch niet uit ? als je wiel dreigt te blokkeren grijpt het abs is, hellingshoek of niet.
zie ik iets over het hoofd?
hellingshoek abs
ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.
Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
Nil volentibus arduum
hellingshoek abs
Tja, ik dacht dat het zonder smiley ook wel duidelijk zou zijn ...
hellingshoek abs
Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s[/quote]
Tja, ik dacht dat het zonder smiley ook wel duidelijk zou zijn ... nee dus
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s[/quote]
Tja, ik dacht dat het zonder smiley ook wel duidelijk zou zijn ... nee dus
hellingshoek abs
Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee duspetervdc wrote:Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s
- duibhce Kaelann
- Posts: 2910
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Chapel-of-the-Well
- Contact:
hellingshoek abs
ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
hellingshoek abs
meen je het nu of nietduibhce Kaelann wrote:ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
hellingshoek abs
Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag als Zwiep en was dus zeer benieuwd naar de uitleg. Het antwoord van Raketman zegt wel al iets, maar laat me toch op mijn honger zitten. Ik dacht dat ABS razendsnel ingrijpt op het ogenblik dat de grip wegvalt (wiel vertraagt of blokkeert) en dan weer remt. Op gladde ondergrond met minder grip gebeurt dat sneller dan op goede ondergrond. Op hellingshoek zal het ook sneller ingrijpen omdat je sneller grip verliest bij het remmen. Waarom dan nog een hellingshoekmeter nodig is, is mij helemaal niet duidelijk. Waarom is er dan bv geen regensensor en ijzelsensor?Raketman wrote:ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.
Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
Re:hellingshoek abs
Wanneer je remt tijdens het rechtdoor rijden, is er enkel grip nodigen de richting van je motor.
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.
Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).
T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.
BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.
Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).
T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.
BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken
hellingshoek abs
Waar ABS werkt maakt niet uit.Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Het zorgt er enkel voor dat je banden niet gaan slippen.
Als je remt in een bocht moet je nog altijd sturen, met of zonder ABS, als je dat niet kan ga je onderuit.
Kijken is de boodschap, kijk naar waar je wilt gaan, als het wegdek niet glad is of je slipt niet, dan maak je goede kans weg te komen met de schrik.
Kijk je met of zonder ABS naar het gevaar, dan knal je er bovenop. Met een auto maak je meer kans.
Met motor moet je blijven kijken waar je heen wilt en dan hopen dat je rechtop blijft.
ABS of geen ABS, maakt geen bal uit....je moet kijken waar je heen wilt....kijk je naar een boom dan knal je erop in een noodsituatie.
hellingshoek abs
Euh...
Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Keep going
hellingshoek abs
Kijk, jij bent Westvlaming h?, wel 'kgontekir azzo zeggen: jet elletuuten of j? ginne oftewel:
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?