hellingshoek abs

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

hellingshoek abs

Post by zwiep »

efkes een vraagske, tegenwoordig staan de boekskes vol van abs in bochten, wa is nu just het verschil ?
abs voorkomt dat je wielen gaan blokkeren, de sensoren meten de snelheid van beide wielen en onderbreken de remdruk als 1 van beide wielen dreigt te gaan blokkeren, tot zover kan ik volgen maar blijkbaar moet dit onder hellingshoek anders terwijl een blokkerend wiel just het zelfde is onder hellingshoek al rechtop, ik begrijp dat onder hellingshoek er minder grip is, maar dat maakt toch niet uit ? als je wiel dreigt te blokkeren grijpt het abs is, hellingshoek of niet.
zie ik iets over het hoofd?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

hellingshoek abs

Post by petervdc »

Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

hellingshoek abs

Post by bompa »

Gewoon de bochten nemen gelijk het moet aan een aannemelijke snelheid en dan heb je dat niet nodig op de openenbare weg :grin:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

hellingshoek abs

Post by the riding man »

Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
:lol: :lol: :lol:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

hellingshoek abs

Post by Davy78 »

zwiep wrote:abs voorkomt dat je wielen gaan blokkeren, de sensoren meten de snelheid van beide wielen en onderbreken de remdruk als 1 van beide wielen dreigt te gaan blokkeren, tot zover kan ik volgen maar blijkbaar moet dit onder hellingshoek anders terwijl een blokkerend wiel just het zelfde is onder hellingshoek al rechtop, ik begrijp dat onder hellingshoek er minder grip is, maar dat maakt toch niet uit ? als je wiel dreigt te blokkeren grijpt het abs is, hellingshoek of niet.
zie ik iets over het hoofd?
/on-topic: heb me dit ook al afgevraagd. Thinking out loud: misschien dat bij zulke systemen de gevoeligheid gewoon recht evenredig is met de hellingshoek? Hoe groter de hellingshoek hoe minder reserve je hebt qua grip, dus het zou wel steek houden als het abs dan sneller ingrijpt.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

hellingshoek abs

Post by Raketman »

ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.

Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
Nil volentibus arduum

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Tja, ik dacht dat het zonder smiley ook wel duidelijk zou zijn ...

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s[/quote]

Tja, ik dacht dat het zonder smiley ook wel duidelijk zou zijn ... nee dus :roll:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

petervdc wrote:
Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Ik heb liever deskundige uitleg, van muug of raket bvb.
Als je bas al opvoert als deskundig, pfiew...
Tenzij je een grapje maakt, maar ik zie geen smiley :-s
Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus :roll:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

hellingshoek abs

Post by duibhce Kaelann »

Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus :roll:
ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

hellingshoek abs

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote:
Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus :roll:
ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...
meen je het nu of niet :dontknow:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Voil? la "question jambon" ...

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

hellingshoek abs

Post by toeternietoe »

Raketman wrote:ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.

Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag als Zwiep en was dus zeer benieuwd naar de uitleg. Het antwoord van Raketman zegt wel al iets, maar laat me toch op mijn honger zitten. Ik dacht dat ABS razendsnel ingrijpt op het ogenblik dat de grip wegvalt (wiel vertraagt of blokkeert) en dan weer remt. Op gladde ondergrond met minder grip gebeurt dat sneller dan op goede ondergrond. Op hellingshoek zal het ook sneller ingrijpen omdat je sneller grip verliest bij het remmen. Waarom dan nog een hellingshoekmeter nodig is, is mij helemaal niet duidelijk. Waarom is er dan bv geen regensensor en ijzelsensor?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

hellingshoek abs

Post by Davy78 »

Veel meer dan dit heb ik niet gevonden ...

http://www.bosch-presse.de/presseforum/ ... &locale=en

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Wanneer je remt tijdens het rechtdoor rijden, is er enkel grip nodigen de richting van je motor.
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.

Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).

T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.

BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken ;-)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

hellingshoek abs

Post by Bas »

Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Waar ABS werkt maakt niet uit.
Het zorgt er enkel voor dat je banden niet gaan slippen.
Als je remt in een bocht moet je nog altijd sturen, met of zonder ABS, als je dat niet kan ga je onderuit.
Kijken is de boodschap, kijk naar waar je wilt gaan, als het wegdek niet glad is of je slipt niet, dan maak je goede kans weg te komen met de schrik.
Kijk je met of zonder ABS naar het gevaar, dan knal je er bovenop. Met een auto maak je meer kans.
Met motor moet je blijven kijken waar je heen wilt en dan hopen dat je rechtop blijft.

ABS of geen ABS, maakt geen bal uit....je moet kijken waar je heen wilt....kijk je naar een boom dan knal je erop in een noodsituatie.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

@ petervdc: zie je wel :wink:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

hellingshoek abs

Post by petervdc »

Euh...

Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Keep going

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

hellingshoek abs

Post by Werner »

Kijk, jij bent Westvlaming h?, wel 'kgontekir azzo zeggen: jet elletuuten of j? ginne oftewel:
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?

Post Reply