hellingshoek abs

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

hellingshoek abs

Post by Nickel »

Werner wrote:@ petervdc: zie je wel :wink:
:lol: :lol: :blob1:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

hellingshoek abs

Post by zwiep »

goeien uitleg van harald, maar grip is grip veel of niet, een blokkerend wiel wordt gededecteerd of dat nu onder hellingshoek is of niet en de remkracht wordt verminderd... nog steeds geen sluitend antwoord dus :cool:
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re:hellingshoek abs

Post by petervdc »

Harald wrote:Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Yep, denk dat ook.
En mss ook samenwerkt met tractiecontrole.
Maximale vertraging rekening houden met hellingshoek, daar bestaan wel algoritmes of logica voor, zullen ze id software ingebouwd hebben.
Keep going

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re:hellingshoek abs

Post by zwiep »

en ondertussen ook het soort wegdek, merk en type van banden ?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

Traditioneel ABS houdt enkel rekening met blokkeren van de wielen in voorwaartse richting. Onder hellingshoek speelt echter ook mee dat wielen zijdelings kunnen wegslippen. Dat wordt door een klassiek ABS niet geregistreerd, en er wordt dus geen rekening mee gehouden. Zeker op een nat wegdek zal je met een klassiek ABS in een bocht veel kans hebben dat het voorwiel onderuit slipt. Het 'bochten-ABS houdt echter rekening met de hellingshoek, en zal bijgevolg sneller ingrijpen in de wetenschap dat de zijdelingse grip veel minder is.

Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

T is dus een vooropgestelde berekening en geen meeting van grip zoals het traditionele ABS?
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? :-) )

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

'Grip' wordt nooit gemeten. Tenzij je daarmee bedoelt, het meten van een plots verschil in draaisnelheid van de wielen. Dat wordt nog altijd gemeten, maar de reactie erop wordt verfijnd door nog een pak andere gemeten parameters in de vergelijking te gooien.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:hellingshoek abs

Post by Harald »

Idd grip kan niet onmiddellijk gemeten worden, slip dan weer wel.
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
;-)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:hellingshoek abs

Post by F M »

Harald wrote:Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Wel, daarvoor wordt de hellingshoek gemeten. Hoe groter de hellingshoek, hoe minder de zijdelingse grip. Daarvoor zal wel een wiskundige formule voor gebruikt worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply