Werner wrote:@ petervdc: zie je wel
hellingshoek abs
hellingshoek abs
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do .
hellingshoek abs
goeien uitleg van harald, maar grip is grip veel of niet, een blokkerend wiel wordt gededecteerd of dat nu onder hellingshoek is of niet en de remkracht wordt verminderd... nog steeds geen sluitend antwoord dus
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
Re:hellingshoek abs
Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Re:hellingshoek abs
Yep, denk dat ook.Harald wrote:Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
En mss ook samenwerkt met tractiecontrole.
Maximale vertraging rekening houden met hellingshoek, daar bestaan wel algoritmes of logica voor, zullen ze id software ingebouwd hebben.
Keep going
Re:hellingshoek abs
en ondertussen ook het soort wegdek, merk en type van banden ?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
Re:hellingshoek abs
Traditioneel ABS houdt enkel rekening met blokkeren van de wielen in voorwaartse richting. Onder hellingshoek speelt echter ook mee dat wielen zijdelings kunnen wegslippen. Dat wordt door een klassiek ABS niet geregistreerd, en er wordt dus geen rekening mee gehouden. Zeker op een nat wegdek zal je met een klassiek ABS in een bocht veel kans hebben dat het voorwiel onderuit slipt. Het 'bochten-ABS houdt echter rekening met de hellingshoek, en zal bijgevolg sneller ingrijpen in de wetenschap dat de zijdelingse grip veel minder is.
Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re:hellingshoek abs
T is dus een vooropgestelde berekening en geen meeting van grip zoals het traditionele ABS?
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? )
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? )
Re:hellingshoek abs
'Grip' wordt nooit gemeten. Tenzij je daarmee bedoelt, het meten van een plots verschil in draaisnelheid van de wielen. Dat wordt nog altijd gemeten, maar de reactie erop wordt verfijnd door nog een pak andere gemeten parameters in de vergelijking te gooien.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re:hellingshoek abs
Idd grip kan niet onmiddellijk gemeten worden, slip dan weer wel.
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
Re:hellingshoek abs
Wel, daarvoor wordt de hellingshoek gemeten. Hoe groter de hellingshoek, hoe minder de zijdelingse grip. Daarvoor zal wel een wiskundige formule voor gebruikt worden.Harald wrote:Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
I am confused. Oh no, maybe not!