Zwabberen

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zwabberen

Post by Stefke »

Werner wrote:In tegenstelling met mijn vorige Sprint heeft deze "vernieuwde" Sprint neiging om bij snelheden vanaf
140-150/u ahw vooraan lichter te worden en ieder ogenblik het contact met de grond te zullen
verliezen :ohmy:
Balhoofdlagers is een mogelijke optie, lagers achterbrug geven ook onstabiel rijgedrag. Lagers van het linksysteem achteraan of achterwiellager zijnook mogelijke boosdoeners. Momenteel hebben bij mij de banden hun beste tijd gehad, begint dus wel wat onstabiel te worden, maar niks om zorgen te maken. :-)

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Zwabberen

Post by Werner »

bompa wrote:
Werner wrote:Zou goed kunnen, maar als er nu ??n iets is waar ik geen k**ten van afweet dan is het dat wel :blink:


Staat normaal toch in het boekje (handleiding )
Jot, maar e.e.a. is me niet helemaal duidelijk.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Zwabberen

Post by Werner »

Stefke wrote:
Werner wrote:In tegenstelling met mijn vorige Sprint heeft deze "vernieuwde" Sprint neiging om bij snelheden vanaf
140-150/u ahw vooraan lichter te worden en ieder ogenblik het contact met de grond te zullen
verliezen :ohmy:
Balhoofdlagers is een mogelijke optie, lagers achterbrug geven ook onstabiel rijgedrag. Lagers van het linksysteem achteraan of achterwiellager zijnook mogelijke boosdoeners. Momenteel hebben bij mij de banden hun beste tijd gehad, begint dus wel wat onstabiel te worden, maar niks om zorgen te maken. :-)
Balhoofdlagers zijn blijkbaar OK; achteraan zal ik moeten controleren maar zou dat niet iets te vroeg zijn vermits
er amper 33000km op de teller staan?
Mijn vorige Sprint had 82000km en lagers van achterbrug en achterwiel waren nog in orde. :blink:
Ook aan de banden kan het niet liggen want ze zijn spiksplinternieuw.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Zwabberen

Post by Harald »

Een lager dat niet correct geplaatst is kan al naar de kl... filistijnen zijn op een paar 1000km.
't zou perfect kunnen dat uw vorige een perfect geplaatst lager heeft/had, deze een iets minder perfecte plaatsing en de lagers nu al op zijn einde lopen.

Nieuwe banden, zijn die uitgebalanceert?
Op de CBF had ik ook last, maar daar was het zwakke punt het balhoofdlager. Nieuw er in en de eerste 1000km minder last, nadien terug. Nieuwe achterband die enkel statisch was uigebalanceert gaf ook meer triilling dan degene die door een machine was uitgebalanceert.

Dus de kleinste speling of onbelans kan resoneren en merkbaar worden bij een bepaalde snelheid.

Succes!

:wink:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Zwabberen

Post by Werner »

Harald wrote:Een lager dat niet correct geplaatst is kan al naar de kl... filistijnen zijn op een paar 1000km.
't zou perfect kunnen dat uw vorige een perfect geplaatst lager heeft/had, deze een iets minder perfecte plaatsing en de lagers nu al op zijn einde lopen.

Nieuwe banden, zijn die uitgebalanceert?
Op de CBF had ik ook last, maar daar was het zwakke punt het balhoofdlager. Nieuw er in en de eerste 1000km minder last, nadien terug. Nieuwe achterband die enkel statisch was uigebalanceert gaf ook meer triilling dan degene die door een machine was uitgebalanceert.

Dus de kleinste speling of onbelans kan resoneren en merkbaar worden bij een bepaalde snelheid.

Succes!

:wink:
Aan het uitbalanceren had ik nog niet gedacht.
Dat zou dus wel eens de oorzaak kunnen zijn: ik monteer mijn banden namelijk steeds zelf maar tot op heden
werden ze nooit uitgebalanceerd omdat ik er ook het nut niet van inzag wegens no probs ...

Maar het is idd niet uitgesloten dat er in dit voorwiel een onbalans zit die de boosdoener is.
Probleem is natuurlijk dat ik niet zomaar met mijn wielen naar de bandenboer kan stappen met
de vraag om ze eventjes te equilibreren; de banden werden immers online aangekocht :roll:

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Zwabberen

Post by zappa »

Mijne Tuur krijgt ook de beef en de schud aan 70/u (ook in bochten) dat ligt ook aan 't uitbalanceren, moet er nog eens iets aan laten doen...
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zwabberen

Post by Stefke »

Werner wrote: Balhoofdlagers zijn blijkbaar OK; achteraan zal ik moeten controleren maar zou dat niet iets te vroeg zijn vermits
er amper 33000km op de teller staan?
Mijn vorige Sprint had 82000km en lagers van achterbrug en achterwiel waren nog in orde. :blink:
Ook aan de banden kan het niet liggen want ze zijn spiksplinternieuw.
kmstanden zeggen ook niet alles, er moet maar wat water in de lagers komen en dat is goed om alles om zeep te helpen. Bovendien kunnen die lagers wel "uitdrogen", zeker bij motoren van minstens 10/15 jaar oud.

Maar ik zie spiksplinternieuwe banden, dan moet je het niet ver gaan zoeken natuurlijk... :wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Zwabberen

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote:Maar ik zie spiksplinternieuwe banden, dan moet je het niet ver gaan zoeken natuurlijk... :wink:
Dat lijkt mij ook de eerste plaats om te gaan kijken
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Zwabberen

Post by Werner »

duibhce Kaelann wrote:
Stefke wrote:Maar ik zie spiksplinternieuwe banden, dan moet je het niet ver gaan zoeken natuurlijk... :wink:
Dat lijkt mij ook de eerste plaats om te gaan kijken

Zal ik dus doen en bij deze iedereen bedankt voor de tips.

Post Reply