Nokkenas CBR1100xx

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Nokkenas CBR1100xx

Post by Blackbert »

Die van de uitlaatkleppen meer bepaald.

Klepspeling gecontroleerd, 5 van de 8 uitlaatkleppen buiten spec. Shimmekes gehaald, cil.1 in TDC zoals de Haynes zegt, spanner ontspannen en er zelfs afgehaald, de brug losgemaakt, nokkenas uit de weg, beetje liften en opzijdraaien zonder de ketting van het tandwiel te halen. Shims vervangen, niks in het blok laten vallen.

Nu moet alles terug in elkaar uiteraard en wordt het ineens lastig. Met de nokkenas in de juiste positie (timing) drukken de nokken van cil.2 op de kleppen. Bang om dure dingen te breken als ik die zo ga vastzetten. Niks daarover in de Haynes of op 't internet. Wel dat je de volgorde van vastdraaien moet aanhouden of je hebt stukken ...

Heb ik iets verkeerd gedaan? Iemand die een duidelijke uitleg kan geven hoe 't nu verder moet? Als de ik de nokkenas of de brug breek is 't einde verhaal ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Nokkenas CBR1100xx

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote:Heb ik iets verkeerd gedaan? Iemand die een duidelijke uitleg kan geven hoe 't nu verder moet? Als de ik de nokkenas of de brug breek is 't einde verhaal ...
Ik kan zo direct maar 2 dingen bedenken:
- ge zit niet op tdc maar 360 ? verder. maar ik ga ervan uit dat ge dat wel zult gecontroleerd hebben
- de ketting is toch wat versprongen geweest. makkelijk te controleren aan de markeringen op de nokken as en de kruk as
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Nokkenas CBR1100xx

Post by Blackbert »

wel, het is ook al door m'n hoofd geschoten. maar dan zouden de markeringen op de nokkenassen niet uitlijnen met de blokrand.

uit alle info die ik kon vinden blijkt dat de n?2 nokken de kleppen zullen moeten indrukken bij het vastzetten. tricky.

leve mijn V2, veel minder stress. :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Nokkenas CBR1100xx

Post by Raketman »

Dat is geen enkel probleem om dat zo vast te zetten...er is immers geen enkele manier bij een 4-cylinder waarop er ergens geen nok zal zijn die een klep wil induwen. Gelijk ge zegt gewoon de bouten gelijkmatig een beetje opspannen tot het geheel terug op zijn plaats zit en dan aantrekken op moment.
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Nokkenas CBR1100xx

Post by Blackbert »

Danku voor deze geruststelling. Ik had zo al een donkerbruin vermoeden, maar een bevestiging uit betrouwbare hoek is toch welkom. Ik laat wel weten hoe het ging. :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply