Motor-bouw-projectje

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Wipr wrote: in de eerste plaats wil ik bouwen en cre?ren en als er dan effectief mee gereden zou kunnen worden dan is dat meegenomen anders schenk ik dit weg, zoals ik de andere projecten heb weggeschonken.


Ik heb zo is twee go cars gemaakt met een motor op dat was wel mooi gelukt.de een was voor mijn dochter toen ze 4 jaar was.
De ander was voor de zoon van ne maat van mij,daar had ik een staande motor van een grasmachine opgezet , ging 50 km/u.
Trappers gedemonteerd ,voet gas opgezet ,remmen verbeterd, en voet gas afgeregeld dat het nog maar 25 km/u ging , ik had tegen hem gezegd breng de gocar maar en een grasmachine en ik doe de rest maar wel voor ne trapist :grin: en op een avond kwam hij met de gocar en dat grasmachine af, en toen begon het voor mij , alles demonteren en monteren , dan dat zoeken met de kamwielen vond ik eigenlijk het ergste want het kleinste kamwiel van een fiets was eigenlijk nog te groot om deftig te kunnen vertrekken, maar na veel zoeken heb ik dat dan toch kunnen oplossen ,dat de cart zelfs dapte tijdens het vertrek :grin: dan ze afgeleverd nen trappist gedronken ,en dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:

Die gocar van mijn dochter was met een 2 T flandria motor op, Die ging op dat ding 65 km/u ,maar had die dan ook met de voet gas afgeregeld dat die maar 25 u ging , dat was wel plezant daar mee te rijden , maar eer ze goed werkte was toch eventjes zoeken, een paar jaar geleden heb ik ze dan maar weggegeven, ik vroeg of ze ze mee naar huis nam (toen ik het vroeg was dochter 36j) wat dat bleef hier maar staan, dus dan maar weggegeven :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Motor-bouw-projectje

Post by Stefke »

bompa wrote: dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:
Max Verstappen? :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote: dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:
Max Verstappen? :mrgreen:
Nee nee 't was iets primitiever :grin:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Wipr wrote: Een bestaand frame was een optie, al was het voor een geldig chassisnummer en papieren te hebben.

Eerst wat onderdelen beginnen te zoeken voor zo weinig mogelijk geld.
Ik heb er is eentje gezien met een Citro?n 2 pk motor ingebouwd , en een zijspan met een vw motor als motor.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor-bouw-projectje

Post by Koeno »

Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor-bouw-projectje

Post by Muug »

Koeno wrote:
Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...
amai zeg, hoe langer gij hier op 't forum zit, hoe meer er opduikt in uw garage ! SevenFifty, VFR, CBR125, motorblokje....

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor-bouw-projectje

Post by Koeno »

Muug wrote:
Koeno wrote:
Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...
amai zeg, hoe langer gij hier op 't forum zit, hoe meer er opduikt in uw garage ! SevenFifty, VFR, CBR125, motorblokje....
't ligt niet echt in mijn garage, maar voor een projectje waar ik ooit aan begonnen ben (en als ik ooit een groot genoeg tuinhuis heb aan ga verder werken) heb ik zeer goedkoop heel veel onderdelen kunnen kopen...
(150eur voor 2 motorblokken, 1 origineel zadel, 1 originele tank, 2 voorvelgen, 1 achtervelg, 1 achterbrug, 1 spatbord, en nog heel wat kleine zooi).

maar door onzen bouw/trouw/verhuis niet meer aan verder gedaan,
al zou het spel feitelijk al startklaar moeten zijn door mijn vorige klusjes :D

en btw, ge vergeet ne varadero ;-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Wel, klinkt aanlokkelijk dat blokje maar voorlopig ga ik het aanbod moeten afslaan want heb ook veeeel te weinig plaats om alles te stallen. Verhuizen, daar wordt aan gedacht maar is nog niet aan de orde. Toch bedankt hoor. Als het zover is, kom ik er graag op terug. :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Motor-bouw-projectje

Post by Raketman »

Ik zou geen BMW b2-kleps blok als basis gebruiken, kwestie van uw zelfbouwframe niet nodeloos te belasten met geschud en gedaver, cardanreakties etc etc. Een gebalanceerde 500-600 mono met 30-50 Pk zal al flink genoeg zijn. Een graduaat elektromechanica gaan doen, pffff...in Mechelen kunt ge een graduaat motorfietstechniek gaan doen. Daar zit frame-geometrie, design en ontwerp ook in het lessenpakket. Lijkt mij veel handiger.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Dank je voor de tips Raketman. Tips die ik ter harte ga nemen. Naar de cursus motorfietstechnieken zal ik informeren. De graduaat elektromechanica was vorige week beslist toch maar niet te starten.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Alvorens aan de motor te beginnen heb ik nog een ander rijwiel te maken. Een goede test voor de frame skills. Voor jong en oud hier in het gezin wil ik een zeilwagentje maken. Zoals een kite-buggy maar dan met de mast en windsurfzeil op het frame geplaatst.
Nu wil ik het sturende, draaiende element zelf proberen te maken. Ik wou een oude fietskader gebruiken en het stuurdeel er uit slijpen. Aluminium kan ik met mijn laspost niet lassen en staal is voor een zeilwagentje niet echt wenselijk aangezien er toch water kan aankomen als je aan zee op het strand rijdt.

Dus een inox buis met een andere buis er doorheen en daar dan balhoofdlagers bij uiteraard. Klinkt simpel maar is het dat ook?

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Motor-bouw-projectje

Post by Blackbert »

pak staal, en delen van een stalen fietsframe. eens dat ineen zit, laten metaliseren/poederlakken. het 'balhoofd' evt voorzien van een vetnippel en vol vet steken. ik zou evt in de onderkant van buizen waar water in kan gaatjes voorzien, dat 't er ook weer uit kan. Nee?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Motor-bouw-projectje

Post by Harald »

Blackbert wrote:pak staal, en delen van een stalen fietsframe. eens dat ineen zit, laten metaliseren/poederlakken. het 'balhoofd' evt voorzien van een vetnippel en vol vet steken. ik zou evt in de onderkant van buizen waar water in kan gaatjes voorzien, dat 't er ook weer uit kan. Nee?
:stupid:

Zelfs metaliseren is niet nodig.
Een goeie grondlaag en schoon maken/afspoelen na gebruik.
Tegen dat het zo verroest is dat ge er ni meer met gezien wilt worden, is dat al lang bij het oud ijzer beland of niet meer in gebruik.
En als het echt zo plezant en veel gebruikt wordt, heb je wel een andere/betere versie gebouwd.

Ohja, je mast bouten ipv lassen, je zal hem nog vele keren willen anders plaatsen.

:wink:

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Motor-bouw-projectje

Post by karel-p »

Da water is nie uwe vijand, maar het zand.
Overal waar zand blijft liggen of plakken in de hoekjes, houdt dat zand het zoutwater vast en dat gaat roesten.
Waar er geen zand is kun je gewoon het zoutwater afspoelen, of regent het er wel af als je hem laat buiten staan.

Gelijk uw roulementen: waterdicht is ok, maar dat zand houdt je niet buiten. en ??n maal dat erin is uw roulement naar de zak.
Dus dubbel afdichten of iedere keer doorsmeren tot vet eruit komt.

Uwe voorvork zou je beter maken met de trapas van je fiets. Die is veel sterker.
En sterkte is wat je gaat kunnen gebruiken de eerste keer dat je met je zeilwagen zo op een rechte kant van een kwelle gaat oprijden.
( een kwelle is wat wij noemen voor zo'n waterstroom naar de zee. ??n kant is altijd laag, ??n kant is soms tot 20cm vertikaal)

'k heb er zelf genoeg mee gereden, zelfs mee gekoerst ( koerslicentie).

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

De trapas van een fiets...... Dat daar nog niet aan gedacht is. Ik ben helemaal mee. Super idee! Merci tot zover aan de reacties!!! :thumbsup:

Post Reply