Iridium bougie

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Iridium bougie

Post by Droopy »

Heeft er hier iemand ervaring met iridium bougie's :?:

Na 11 jaar en 12.000 km mag de cbr125 ook eens een nieuw bougieke krijgen maar ik twijfel om een standaard (€ 9.95) of iridium bougie (€ 20,18) te bestellen. :dontknow:

Momenteel zit de originele bougie er nog steeds in maar de cbr durft al eens moeilijker te starten en wat te "ploffen" als je de gaskraan enthousiast dichtdraait. :o
Eigenschappen die volgens de reclameteksten zouden moeten verbeteren met een iridium bougie. :?

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Re: Iridium bougie

Post by tarn »

zelf monteer ik meestal maar iridium’s als de bougies moeilijk te bereiken zijn.
je moet dan minder snel de halve moto afreken om de bougies te vervangen.

in andere gevallen is voor de meer prijs deze het niet waard.

iridium’s zijn ook gevoelig voor verzuipen, sommige merken al meer dan andere.
bij het ene merk is een keer verzuipen al genoeg, bij andere merken kan het soms een paar keer nog goed komen.

dit type bougies zijn ook niet na te stellen en ook niet op te schuren met schuurpapier, hoogstens lichtjes met een inbox borstel op frissen en verder afblijven.

als je motor, injectie, carburator, ontsteking, …….. voor de rest in orde is, gaat deze hiermee niet beter starten nog minder verbruiken, enz

het verschil zit em erin dat deze gewoon langer mee gaan.

ploffen bij gas dicht draaien zou! eerder een probleem aan de inlaat zijn dan van de bougie.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Iridium bougie

Post by Muug »

bij goed afgestelde motor - en welke injectiemotor is dat niet??? - gaan bougies ettelijke tienduizenden kms mee. Dus de noodzaak voor iridium-bougies is volgens mij vooral gecreëerd door goede marketing. Beetje gelijk het verhaal over hoeveel beter stikstof is voor je banden.

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Iridium bougie

Post by Droopy »

Da's twee keer heel duidelijk, het zal een gewone bougie worden. :)

Bedankt. ;)

Edit : 'k ben nu nog aan het kijken voor nieuwe bandjes en dat is blijkbaar niet evident, zo'n smalle maat heeft niemand in voorraad en de meesten doen zelfs de moeite niet om er een deftige prijs op te plakken. :?
Er is toch al ene die zo vriendelijk was om te antwoorden met een prijs all-in en de mecaniciens die bij hem de motobanden plaatsen zijn zelf motard. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Iridium bougie

Post by Muug »

Droopy,

verdoe uw tijd niet aan mails voor bandenboeren. Dat zijn meestal kleine bedrijven voor wie het correct en professioneel beantwoorden van mails teveel tijd vraagt en sowieso te weinig klanten oplevert.... en zelfs grote bedrijven gaan zich daarvoor niet haasten trouwens...

Als je ze echt goedkoop wilt, laat ze dan leveren thuis: http://www.banden-pneus-online.be Maar waar ga je ze dan laten leggen? ;-)

Mijn suggestie: beetje rondbellen, dan hoor je meteen ook hoe sympathiek ze zijn. Vind ik toffer.

Zelf ga ik al dikke tien jaar bij een bandenboertje om de hoek. Ik doe zelfs de moeite niet meer om nog prijzen op te vragen. Ik kan zelfs te voet naar huis als er banden op moeten, en da's een voordeel dat je niet in euro's kan uitdrukken. :mrgreen:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Iridium bougie

Post by Droopy »

Muug wrote:Droopy,
..
Als je ze echt goedkoop wilt, laat ze dan leveren thuis: http://www.banden-pneus-online.be Maar waar ga je ze dan laten leggen? ;-)
Daar heb ik al op gezocht en die mannen zijn inderdaad heel goedkoop maar ... de dichtste bandencentrale die ze kan/wil plaatsen is een dik half uur rijden hier vandaan. (één van de nadelen van in een hoekje van het land te wonen) :?
Dan moet ik eerst die banden met de wagen gaan brengen en dan nog eens terug met de moto om ze te laten plaatsen, da's geen optie dus. :|
Muug wrote:..
Zelf ga ik al dikke tien jaar bij een bandenboertje om de hoek. Ik doe zelfs de moeite niet meer om nog prijzen op te vragen. Ik kan zelfs te voet naar huis als er banden op moeten, en da's een voordeel dat je niet in euro's kan uitdrukken. :mrgreen:
Uiteindelijk ga ik altijd naar dezelfde bandenboer (Puype in Brugge) maar als ik ergens een betere prijs kan vinden dan past hij die aan.
Beetje jammer maar da's blijkbaar het spelletje van de markt. ;)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Iridium bougie

Post by Koeno »

Das voor uwe cbr 125?
ik heb voor onze voorband 55eur betaal inclusief plaatsen (kben het wiel wel los gaan brengen).
ik weet wel ni just meer welk type, maar kan ik da gerust is opzoeken...

't is inderdaad een bandje dat zelden op voorraad is...
't is ook beetje opletten, want meestal is die maat een tube tyre en de cbr heeft nen tubeless nodig...

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Iridium bougie

Post by Droopy »

Koeno wrote:Das voor uwe cbr 125?
Ja. :)
Koeno wrote:ik heb voor onze voorband 55eur betaal inclusief plaatsen (kben het wiel wel los gaan brengen).
ik weet wel ni just meer welk type, maar kan ik da gerust is opzoeken...
...
Nu heb ik een prijsofferte van € 185,80 voor Michelin Pilot Street, twee bandjes en alles inbegrepen. :)
De design van die bandjes is alleszins ook veel mooier dan het design van de originele bandjes. :whistling:

Post Reply