bougies vervangen suzuki bandit 1250

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
wolfrider
Posts: 32
Joined: 28 Aug 2015 10:42
Location: kempen

bougies vervangen suzuki bandit 1250

Post by wolfrider »

Eerst zadel en zijstukjes demonteren.
Benzinetank los en naar achteren plaatsen, de leidingen van benzine en benzinepomp moeten niet los , ze zijn lang genoeg.
Al direct valt op dat bougie 2 van links af gezien moeilijk bereikbaar gaat zijn.
je ziet hier nog juist de bougiekop ( wit/ blauw ) met ingebouwde bobijn
Image
dit moet dus los - 2 vijzen en dan kan je dat een beetje opzij trekken, slangen loskoppelen hoeft niet
Image
Image
deze stekkers moeten eerst los van de bougiekop, je duwt een pinnetje in en kan de stekker losmaken.
Image
Leg deze even opzij.Let op dat die daarna terug op de juiste kop wordt gemonteerd! kan je je normaal niet in vergissen, wijst zichzelf een beetje uit, ik heb ze voor alle zekerheid toch maar even genummerd!
Dan kan je mits enig friemelwerk vooral bij de twee binnenste bougies ( die jappen hebben kleinere handjes dan ik ....) de bougiekoppen lostrekken.
De bougies zitten bijzonder diep verscholen.
Image
Daarom deze constructie gemaakt , linkd de originele bougiesleutel uit het boordgereedschap, recht verlengstuk en ratel met dop 14, die precies past op de bougiesleutel.
Image
Met mijn diverse bougiesleutels lukte het niet , alleen met de originele die knikt en verlengstuk uit mijn gereedschapskoffer.
Links en rechts zijn er uitsparingen in het frame om de buitenste bougies te verwijderen.
Image
Bougie 3 kan je recht toe recht aan mits verlenstuk losdraaien.
Image
De gaskabels even opzij gelegd, ze horen links van de radiatordop te lopen.


Aan de nieuwe bougies doe ik steeds wat kopervet op de draad om vast zitten in de toekomst te voorkomen.
Nieuwe bougies steeds eerst met de hand en verlengstuk vastdraaien tot je weerstand voelt, dan ben je zeker dat hij al voldoende in het bougiegat zit.
Nooit direct met de ratel vastzetten, tenzij ze perfect bereikbaar zijn.
Deze bougies zaten wel heel diep en beetje moeilijk toegankelijk.
Plaats de bougiekoppen opnieuw , duw tot je een klik hoort , en koppel daarna de juiste stekker aan.Je hoort opnieuw een klikje als die vastzit.
Als alles gemonteerd is, schuif de tank terug naar voor en laat de motor even draaien, weet je direct of alles ok is of niet.
Dan pas heb ik tank terug vastgevezen , zadel geplaatst en zijkapjes terug gemonteerd.Even testritje gedaan, alles ok !
Het lijkt ingewikkelder dan het is, is alleen een beetje moeilijk werken wegens hier en daar weinig plaats voor je hand of vingers.
Kostte mij 35.44 € voor 4 bougies bij RAD, werk deed ik zelf dus gratis en weeral iets bijgeleerd !

Misschien heeft iemand er iets aan.

Post Reply