onderhoud R1150GS : the essentials ?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

Ik weet dat er hier een paar mannen zitten met veel GS-ervaring. 8-) Mijn vraag is nu wat ik best zo snel mogelijk een onderhoudje geef, aan onze R1150GS. Olietjes, filtertjes, dat klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar zijn er nog andere dinges die ik kan doen, desgewenst uit voorzorg?

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by den Bullet »

Muug wrote:Ik weet dat er hier een paar mannen zitten met veel GS-ervaring. 8-) Mijn vraag is nu wat ik best zo snel mogelijk een onderhoudje geef, aan onze R1150GS. Olietjes, filtertjes, dat klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar zijn er nog andere dinges die ik kan doen, desgewenst uit voorzorg?
Poly-V-riem (preventief) vervangen (ze schrijven in hun boekske om de 60K, maar doe da maar best om de 40K).
Olie van de cardan niet vergeten (en kijken of er geen water bij is).
Bij mij waren de achterste remblokskes vrij snel versleten (zonder noemenswaardig gebruik ervan).

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Stefke »

Speling op het cardanhuis en achterwiel controleren kan misschien ook wat slijtage aan het licht brengen. En terwijl ge toch bezig zijt, kleppen stellen en gasklephuizen synchronizeren. En verder gewoon gebruiken voor wat het gemaakt is zeker?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by OzzePaa »

Kleppen stellen en synchro (laten) doen is goeie tip denk' ... als dat niet goed staat/stond hedde daarna precies nen andere brommer.
Poly-V-riem van Gertruud na 70.000km nog niet vervangen ... is na scrutineuze periodieke controles nog steeds geheel OK.
Over het olieverbruik en de controle van dito peil zijn al heelder boekwerken neergepend, maar in summo : de helft vant kijkglas is meer dan OK - alst eens lijkt of er niks meer in is : toerke doen en nog eens kijken - 20W50 mineralisch will do.
Montage van iets als dit is geen slecht gedacht om de zaak (uzelf & GS-achterpartij) wat properder te houden.
Als ge graag wat GS-geklets leest (en de Deutsche Sprache ist kein Problem) : :arrow: http://www.gs-forum.eu/r-1150-gs-und-r- ... enture-93/ :idea:
En deze : http://powerboxer.de/ is me al menigmaal goed van pas gekomen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by den Bullet »

Awel Pa, na een dikke 50K is diene riem ter ziele gegaan ( ok, na een koerske met nen tgv).
Geen overbodige luxe mij dunkt

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Stefke »

Ik heb de mijne op 90000 vervangen. Ttz, ik heb ze toen alle drie vervangen door één nieuwe... :mrgreen: :pillepalle:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

Mijn Duits is goed genoeg om eten te bestellen en de weg te vragen, wegens niet geoefend. De tijd dat ik Motorrad van voor naar achteren uit las, ligt al een decennium of twee achter mij. :shock:
Ik moet nog een werkplaatshandboek opsnorren, de cdrom die de vorige eigenaar ging opsturen is hier nog steeds niet.

Grootste mysterie momenteel is een zeker geluid, vrij hol klinkend, eerder een "gehuil" dus geen getik of gerammel, dat vooral bij acceleratie optreedt en op zijn luidst klinkt tussen 2000 en 2500 toeren, maar ook bij hogere toeren te horen valt.
Ik ben er quasi zeker van dat het de luchtfilterkast is die lawaaierig is en dat de metalen tank die klank versterkt. Maar op internet vind ik maar één topic (in advrider terug) en daar doen ze er wat lacherig over. Idem op bmwgsclub trouwens. Ik ga iemand met mijn GS laten rijden en ofwel heeft hij er nog nooit van gehoord ofwel zegt hij dat dat geluid normaal is, maar dan is de vraag wel waarom dat niet te horen valt op een R1150RT....
@Ozzepa: moest ge tijd en goesting hebben, dan moogt ge voor mij uw Duits wel ne keer uitproberen om op die Duitse sites te zoeken naar een vreemd geluid geproduceerd door de "luftfilterkast" of de "ansaugrohr". :thumbsup:
Ik heb trouwens ne keer naar de moto geluisterd met de luchtfilterkast op en dat klinkt dus écht als nen zwaren Amerikaansen Dodge op LPG. :shock: :shock: :shock:
update : Volgens deze topic is het normaal dat de air intake tubes van een GS luider klinken dan die van een RT : http://forums.bmwmoa.org/showthread.php ... or-R1150RT Het is dus een feature. :wall:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

OzzePaa wrote: Montage van iets als dit is geen slecht gedacht om de zaak (uzelf & GS-achterpartij) wat properder te houden.
Paa, hoort dat zo gemonteerd te worden?
http://shop.gs-parts.de/bilder/produkte ... l_2_b3.jpg

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by OzzePaa »

Muug wrote:
OzzePaa wrote: Montage van iets als dit is geen slecht gedacht om de zaak (uzelf & GS-achterpartij) wat properder te houden.
Paa, hoort dat zo gemonteerd te worden?
http://shop.gs-parts.de/bilder/produkte ... l_2_b3.jpg
Nee; want da's een ander apparaat/model, Muug :book2:
Ge vijst de goeie versie (die van de Wunderlich-link) gewoon in de plaats van dat vierkant rubberen spatlapje dat standaard tussen het achterwiel en de Wilbers shock :thumbsup: hangt.
Zoals hieronder kwa ... verekskuzeert dat het wat moeilijk te zien is hoe just, want Gertruud staat nog altijd een beke in haar opgeraapte vuiligheid van een sappig Voerritje tijdje terug ... :ricky: :lol:
Image

B.T.W. : mij meeleke met link naar WP-handboek-download en nog wat GS-wetenswaardigheden eraangehecht gevonden :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

Ha, dat spatlapje, right. Ik heb een pm gezien, bedoel je dat?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by OzzePaa »

Muug wrote:Ha, dat spatlapje, right. Ik heb een pm gezien, bedoel je dat?
Nope, die PM was ivm dat stuurzaksje ... Joef got gewone meel ;) maar moestem ergens int tinternet verdwaald zijn doek wel een repost.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by den Bullet »

OzzePaa wrote:
...
B.T.W. : mij meeleke met link naar WP-handboek-download en nog wat GS-wetenswaardigheden eraangehecht gevonden :?:
En 't mijn opengekregen?

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

joat joat, da was géén probleem :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Muug »

Bon, efkes een update. Hoewel hij optisch in nagelnieuwe staat is, zijn er toch nog enkele issues die op mijn systeem werken.
- Boven de 5000 toeren trilt hij gewoon meer dan ik normaal vind, op ralenti dan weer zijn er geen trillingen maar de moteur is precies aan 't "hakken" - afin, zo klinkt het toch : hakhakhakhak. Moest hij over het hele toerentalgebied draaien gelijk 'm aan 4000 draait, dat zou zalig zijn, zo zuiver. :thumbsup:
- De stepjes zitten ook te hoog om leuk te zijn.
- Hij is ook gewoon slomer dan ik verwacht had, maar dat kan volledig aan de afstelling liggen. Of aan mijn acht jaar op een ADHD-KTM. :mrgreen:
- Ik had ook gedacht dat de ruit geweldig goed ging zijn, maar de ruit van de R1100GS was echt wel een pak beter dan deze originele, en die ZTecknik da'k zondag gaan halen ben in Nieuwpoort.

Gelijk hoe, ik ga met een minimum aan kosten hem technisch in orde proberen krijgen. Olie (versnellingsbak, cardan, motor) kost niet veel, kleppen stellen zal wel niet moeilijk zijn. Synchroniseren van de gaskleppen ga ik wellicht moeten laten doen. Die gaskleppen tikken redelijk luid en zitten redelijk los, maar dat is an sich geen probleem. Dat hoort ge enkel als ge er op let.

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: onderhoud R1150GS : the essentials ?

Post by Stefke »

Muug wrote: - De stepjes zitten ook te hoog om leuk te zijn.
Staat uw zadel op de hoogste stand?
- Hij is ook gewoon slomer dan ik verwacht had, maar dat kan volledig aan de afstelling liggen. Of aan mijn acht jaar op een ADHD-KTM. :mrgreen: Die kans is erg groot... :mrgreen:

Synchroniseren van de gaskleppen ga ik wellicht moeten laten doen. Die gaskleppen tikken redelijk luid en zitten redelijk los, maar dat is an sich geen probleem. Maar dat kan er op wijzen dat de gasklephuizen versleten zijn, te veel speling op de assen. Is te reviseren of twee ander huizen monteren. En misschien is dat ook de oorzaak van het eerste probleem, tev eel trillen boven 5000tpm? :?

Post Reply