Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 2764
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by F M » 31 Oct 2016 09:22

De Explorer deed het gisteren op mijn zalig herfstritje niet 100% goed .

Het rijden onder deelbelasting gaat met horten en stoten. Optrekken of volledig gas lossen geeft geen enkel probleem. Maar wanneer je na het optrekken op de snelheid bent gekomen die je wil vasthouden, dan rij je met een heel klein beetje gas. Op dat moment houdt de motor telkens even in, om dan weer open te gaan. Dat gebeurt continu, waardoor het rijden aan een constante snelheid eigenlijk niet te doen is.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 253
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by pingu » 31 Oct 2016 10:21

Is die misschien binnengeweest voor onderhoud onlangs? Toevallig nieuwe injectiemap geïnstalleerd? Kan zijn dat de "adaptatie cyclus" dan nog niet helemaal rond is.

Met de 1050 had ik zoiets ook regelmatig voor, vooral als die langere tijd had stilgestaan zonder druppellader. De ECU leek dan soms het noorden een beetje kwijt, wat zich idd vertaalde in nogal "on/off" gedrag bij minimale gasstand. Oplossing was dan een nieuwe "adaptatie cyclus" uit te lokken (op de 1050 ging dat met TuneECU, op de Explorer geloof ik niet dat 't kan). In elk geval, als volgt zou ook moeten lukken (volgens tiger1050.com): motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen. Op de 1050 deed dat wonderen...

User avatar
Harald
Posts: 684
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by Harald » 31 Oct 2016 10:27

Gisteren geen las van gehad.
Wel last van de betonbanen in het vlaamse land.
Als ge wilt FM, moogt ge met die van mij eens rijden om te zien of ge hetzelfde probleem ondervindt.

;)

User avatar
F M
Posts: 2764
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by F M » 31 Oct 2016 11:14

pingu wrote:Is die misschien binnengeweest voor onderhoud onlangs? Toevallig nieuwe injectiemap geïnstalleerd? Kan zijn dat de "adaptatie cyclus" dan nog niet helemaal rond is.
Neen, niet binnen geweest.

Met de 1050 had ik zoiets ook regelmatig voor, vooral als die langere tijd had stilgestaan zonder druppellader.
2 weken geleden nog mee gereden, daarvoor idd 2 maanden stil gestaan. Misschien had ik daar 2 weken terug ook al last van, maar het viel me in elk geval niet zo op als gisteren.

De ECU leek dan soms het noorden een beetje kwijt, wat zich idd vertaalde in nogal "on/off" gedrag bij minimale gasstand. Oplossing was dan een nieuwe "adaptatie cyclus" uit te lokken (op de 1050 ging dat met TuneECU, op de Explorer geloof ik niet dat 't kan). In elk geval, als volgt zou ook moeten lukken (volgens tiger1050.com): motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen. Op de 1050 deed dat wonderen...
Wie weet moet ik dat laatste maar eens proberen.

EDIT. Heb het ook gelezen op het Explorer forum. Dat zou een '15 minuten reset' zijn. En zou inderdaad helpen. Het zou zelfs in de service manual vermeld staan. Straks thuis eens proberen.
Last edited by F M on 31 Oct 2016 11:30, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 2764
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by F M » 31 Oct 2016 11:15

Harald wrote:Gisteren geen las van gehad.
Wel last van de betonbanen in het vlaamse land.
Als ge wilt FM, moogt ge met die van mij eens rijden om te zien of ge hetzelfde probleem ondervindt.

;)
Bedankt Harald. Maar ik weet dat de mijne dat vroeger ook niet deed. Dus wel degelijk een probleem bij de mijne.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1321
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by Tom Thumper » 31 Oct 2016 14:55

Ik dacht niet dat het met mijn Explorer mogelijk is om "een beetje gas te geven". Die stand heb ik niet denk ik. Was dat een optie? ;)

Nee, zelf heb ik deze problemen nog nooit ondervonden. Ik hoop dat het resetten een oplossing biedt?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 2764
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by F M » 31 Oct 2016 16:03

Tom Thumper wrote:Ik dacht niet dat het met mijn Explorer mogelijk is om "een beetje gas te geven". Die stand heb ik niet denk ik. Was dat een optie? ;)
Dat heeft niets met uwe Explorer te maken. Dat is die ene hersencel die waarschijnlijk mee aangetast is toen je in je jeugd in die ton groeihormonen gevallen bent... :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 6313
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by Muug » 31 Oct 2016 17:58

tutut, da's de fout van die injectie. Klotesysteem :lipsrsealed2:

Stefke
Posts: 1256
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by Stefke » 01 Nov 2016 11:50

Een Triumph met last van KFR? :roll: Ik denk dan eerder aan het drive by wire gashendel dat wel eens voor die miserie kan zorgen. In elk geval heeft mijn oude triple met een injectie van de eerste generatie geen enkel probleem. Loepzuiver te doseren, geen horten of stoten, loopt als een carburator. En dat terwijl andere injectiemodellen uit de late jaren 90 daar blijkbaar wel wat last van hadden.
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
F M
Posts: 2764
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Post by F M » 01 Nov 2016 12:55

pingu wrote:motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen.
En het heeft inderdaad effect gehad. In een lekker zonnetje heb ik me buiten naast de draaiende motor op een stoel gezet met een boek. Na 12 minuten sloeg de ventilator aan. Eens die afsloeg, heb ik de motor weer afgezet. Daarna mijn motokleren aangetrokken en een kort toerke gedaan, en effectief, de motor loopt weer als voorheen! :ricky:

Pingu, jij wordt zo stilaan mijn redder in nood voor alles en nog wat. :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests