Page 1 of 1

Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 09:22
by F M
De Explorer deed het gisteren op mijn zalig herfstritje niet 100% goed .

Het rijden onder deelbelasting gaat met horten en stoten. Optrekken of volledig gas lossen geeft geen enkel probleem. Maar wanneer je na het optrekken op de snelheid bent gekomen die je wil vasthouden, dan rij je met een heel klein beetje gas. Op dat moment houdt de motor telkens even in, om dan weer open te gaan. Dat gebeurt continu, waardoor het rijden aan een constante snelheid eigenlijk niet te doen is.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 10:21
by pingu
Is die misschien binnengeweest voor onderhoud onlangs? Toevallig nieuwe injectiemap geïnstalleerd? Kan zijn dat de "adaptatie cyclus" dan nog niet helemaal rond is.

Met de 1050 had ik zoiets ook regelmatig voor, vooral als die langere tijd had stilgestaan zonder druppellader. De ECU leek dan soms het noorden een beetje kwijt, wat zich idd vertaalde in nogal "on/off" gedrag bij minimale gasstand. Oplossing was dan een nieuwe "adaptatie cyclus" uit te lokken (op de 1050 ging dat met TuneECU, op de Explorer geloof ik niet dat 't kan). In elk geval, als volgt zou ook moeten lukken (volgens tiger1050.com): motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen. Op de 1050 deed dat wonderen...

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 10:27
by Harald
Gisteren geen las van gehad.
Wel last van de betonbanen in het vlaamse land.
Als ge wilt FM, moogt ge met die van mij eens rijden om te zien of ge hetzelfde probleem ondervindt.

;)

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 11:14
by F M
pingu wrote:Is die misschien binnengeweest voor onderhoud onlangs? Toevallig nieuwe injectiemap geïnstalleerd? Kan zijn dat de "adaptatie cyclus" dan nog niet helemaal rond is.
Neen, niet binnen geweest.

Met de 1050 had ik zoiets ook regelmatig voor, vooral als die langere tijd had stilgestaan zonder druppellader.
2 weken geleden nog mee gereden, daarvoor idd 2 maanden stil gestaan. Misschien had ik daar 2 weken terug ook al last van, maar het viel me in elk geval niet zo op als gisteren.

De ECU leek dan soms het noorden een beetje kwijt, wat zich idd vertaalde in nogal "on/off" gedrag bij minimale gasstand. Oplossing was dan een nieuwe "adaptatie cyclus" uit te lokken (op de 1050 ging dat met TuneECU, op de Explorer geloof ik niet dat 't kan). In elk geval, als volgt zou ook moeten lukken (volgens tiger1050.com): motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen. Op de 1050 deed dat wonderen...
Wie weet moet ik dat laatste maar eens proberen.

EDIT. Heb het ook gelezen op het Explorer forum. Dat zou een '15 minuten reset' zijn. En zou inderdaad helpen. Het zou zelfs in de service manual vermeld staan. Straks thuis eens proberen.

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 11:15
by F M
Harald wrote:Gisteren geen las van gehad.
Wel last van de betonbanen in het vlaamse land.
Als ge wilt FM, moogt ge met die van mij eens rijden om te zien of ge hetzelfde probleem ondervindt.

;)
Bedankt Harald. Maar ik weet dat de mijne dat vroeger ook niet deed. Dus wel degelijk een probleem bij de mijne.

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 14:55
by Tom Thumper
Ik dacht niet dat het met mijn Explorer mogelijk is om "een beetje gas te geven". Die stand heb ik niet denk ik. Was dat een optie? ;)

Nee, zelf heb ik deze problemen nog nooit ondervonden. Ik hoop dat het resetten een oplossing biedt?

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 16:03
by F M
Tom Thumper wrote:Ik dacht niet dat het met mijn Explorer mogelijk is om "een beetje gas te geven". Die stand heb ik niet denk ik. Was dat een optie? ;)
Dat heeft niets met uwe Explorer te maken. Dat is die ene hersencel die waarschijnlijk mee aangetast is toen je in je jeugd in die ton groeihormonen gevallen bent... :pillepalle:

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 31 Oct 2016 17:58
by Muug
tutut, da's de fout van die injectie. Klotesysteem :lipsrsealed2:

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 01 Nov 2016 11:50
by Stefke
Een Triumph met last van KFR? :roll: Ik denk dan eerder aan het drive by wire gashendel dat wel eens voor die miserie kan zorgen. In elk geval heeft mijn oude triple met een injectie van de eerste generatie geen enkel probleem. Loepzuiver te doseren, geen horten of stoten, loopt als een carburator. En dat terwijl andere injectiemodellen uit de late jaren 90 daar blijkbaar wel wat last van hadden.

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 01 Nov 2016 12:55
by F M
pingu wrote:motor moet helemaal koud zijn. Starten -- geen gas geven! -- en de motor laten warmdraaien zonder ergens aan te komen, geen gas, niet schakelen, gewoon stationair laten draaien. Duurt ong. een kwartiertje voor dat de ventilator aanslaat en weer af. Eens ventilator afslaat kan je contact uitschakelen.
En het heeft inderdaad effect gehad. In een lekker zonnetje heb ik me buiten naast de draaiende motor op een stoel gezet met een boek. Na 12 minuten sloeg de ventilator aan. Eens die afsloeg, heb ik de motor weer afgezet. Daarna mijn motokleren aangetrokken en een kort toerke gedaan, en effectief, de motor loopt weer als voorheen! :ricky:

Pingu, jij wordt zo stilaan mijn redder in nood voor alles en nog wat. :grin:

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 01 Nov 2016 13:44
by pingu
'k weet niet wat het is met die Triumph ECUs, maar die zijn daar dus blijkbaar erg gevoelig aan. Met de 1050 verschillende keren voorgehad, tot ik die consequent aan de druppellader ben gaan hangen indien > 1d stilstaan. Met de 800 op die manier nooit problemen gehad.

Swat, goe dat de Explorer weer als vanouds loopt. Er gaat uiteindelijk niks boven zo'n Triumph 3-cyl 8-)

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 01 Nov 2016 19:05
by Muug
:w00t: Die moto draait op Linux.

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 03 Nov 2016 19:09
by F M
Vandaag is het probleem langzaam aan terug gekomen :(
Ik ga morgenvroeg die reset nog eens proberen...

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 04 Nov 2016 15:48
by OzzePaa
F M wrote:Vandaag is het probleem langzaam aan terug gekomen :(
Ik ga morgenvroeg die reset nog eens proberen...
Da's van die andere lucht, daar in Winterberg ;)
Laat het de pret nie bederven :!: :ricky:

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 06 Nov 2016 13:05
by F M
Het heeft de pret maar ten dele bedorven. Pret genoeg gehad.

Maar bv, het filefilteren op de E40 bij Luik was toch wat moeilijker met een motor die telkens even naar voor springt... Het leek wel een Honda VFR1200 die niet door Don Guhl onder handen genomen is. :lipsrsealed2: :whip:

Weer was het in het begin zo goed als volledig verholpen. Alleen in 1e versnelling was het nog licht voelbaar. Maar naarmate de dag vordert wordt het erger en erger. Nu ben ik ook niet meer zeker of die speciale reset tijdelijk voor verbetering zorgt. Misschien is het gewoon rijden met een koude motor wat het beter maakt. Eén van de volgende dagen probeer ik het nog eens zonder die reset. Dan weet ik iets meer.

Re: Explorer 1200: ja/nee/ja/nee/ja/nee...

Posted: 06 Nov 2016 13:34
by Harald
Is die ecu vervangen geweest? Er heeft daar een terugroep actie voor geweest. Weet niet of dat de ecu voor dit probleem diende vervangen te worden.
Ben vanochtend toch effe met de moto naar de markt geweest, gewoon om mij te overtuigen hem ni te kuisen voor de verkoop.....
Weer niks gemerkt :-)