spannend die banden spanning

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

spannend die banden spanning

Post by zappa »

Gisteren toch maar eens Prudence (suz freewind 650) van achterin ergens onder het stof gehaald.

Ze is vorig jaar een half jaartje op verlof geweest in de Ardennen, dan voor de winter terug naar huis gekomen, heeft toen een volledig en compleet toegewijd onderhoud gekregen en nieuwe bandjes want die waren al even oud als zijzelf nl van 2000 :?

Na het onderhoud is er eigenlijk niet echt veel meer mee gereden, in december is scrambo er bij gekomen en ja die heeft al wat km's mogen maken.

Maar nu gisteren toerke met Prudence, in bochten aan 70 en + begint ze kort te zwalpen en bij 't laatste stuk van de bocht denkt ze ineens dat ze een camion is en gaat over het andere vak ????


Zal maar ne keer gaan kijken of er geen lucht bij de voorband mag..... voor 't zelfde zitten er nog die oude binnenbanden in????

Volgens de sticker op de achterbrug : voor 1.75 achter 2.0 met duo voor 1.75 achter 2.2 wel voor die MT80banden, maar die maken ze niet meer, 't zijn nu MT60 (dat zal wel niet verschillen)

Naar zo'n tankstation luchtpomp gereden, om er 1.75 op te steken, maar wat blijkt , huidige druk : 2.0 :o ik heb dus afgelaten ipv bij gevuld???

Kan dat ?

Dat de rij eigenschappen van een moto zo veranderen door te veel druk ?

(alhoewel ik ergens me meen te herinneren dat bij m'n smt die maar 2.2 druk moest hebben, ook eens wat "raar" stuurgedrag vertoonde)
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: spannend die banden spanning

Post by Muug »

Druk moet ge koud meten hoor !
Dus eigenlijk moet ge ze thuis meten.

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: spannend die banden spanning

Post by zappa »

Muug wrote: 27 Mar 2017 14:00 Druk moet ge koud meten hoor !
Dus eigenlijk moet ge ze thuis meten.
of in de winter? want het is nu niet koud :dontknow: zal ne keer zoeken naar dat banden meet soupapke dat ik eens ergens gekregen heb..


Euh bijkomende vraag dan : waarom hebben tankstations dan een lucht machien, als je daar niet mag meten, want uw banden staan niet koud? :whistling:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: spannend die banden spanning

Post by OzzePaa »

Ja, jamaja, Zappa ... Koud=niet-opgewarmd van een ritje hé ... Als ge checkt/bijvult aan een tankstation (met dus waarschijnlijk warm(ere)) bandjes moogt ge daar wat meer inpompen ter compensatie van de reeds vergrote druk omwille vant warmstaan hé ... zo'n 0,25bar kan geen kwaad amoonavis. Met die marge voel ik noch aan de GSA, noch aan de FJR enig verschil in "zwaddergedrag" ;) :mad:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: spannend die banden spanning

Post by zappa »

Ik heb het nu nagemeten met zo'n "op de sepappe zet geval, waarna een balkje de bar aangeeft" terwijl ze daar al van gisteren onbeweeglijk koud staat te staan, en het geeft : tussen de 1.70 en 1.80 bar aan, dat zou dan toch oké moeten zijn?

Op de terugweg van het tankstation naar huis, kreeg ik de indruk dat het zwalpen er niet meer was, maar ik heb redelijk rechtstreeks naar huis gereden, ik had zo tegen den avond een trui te weinig aan en geen zin om nog veel verder te rijden.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: spannend die banden spanning

Post by Muug »

neem uw meterke eens mee naar dat naftestation en vergelijk dat ne keer. Dan weet ge of uw meterke goed meet of slecht meet. Of het naftestation, dat kan natuurlijk ook slecht meten. :whistling:

Post Reply