Ketting aanspannen

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Ketting aanspannen

Post by Davy78 »

Ok, dit is waarschijnlijk één van de meest eenvoudige dingen om te doen op een motor, maar voor mij is het een uitdaging :) De ketting van de cbr hangt wreed slap, en het is nochtans een nieuwe tandwielen en ketting. Hoe span ik dat ding aan?

Image

Ik veronderstel :
- as los zetten
- dan aan beide kanten die boutjes uit beginnen draaien, en wiel mee naar achter trekken
- boeltje terug vast draaien

Maar hoe zorgt ge er best voor dat uw wiel nog perfect recht blijft staan? Ik veronderstel dat het kleinste verschil zich laat voelen ... of ben ik het moeilijker aan het maken dan het is?

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: Ketting aanspannen

Post by Mick »

Als je ervan uitgaat dat je wiel nu goed staat is het simpel, je draait elk boutje even ver hé, en achteraf kan je dan nog checken of de streepjes op de stellers aan weerskanten even ver zijn opgeschoven.

En draai vooral niet te ver, doe maar telkens een kwartslagje links en rechts ofzo, dat heeft minder nodig dan je zou denken.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ketting aanspannen

Post by F M »

En je hebt toch een momentsleutel om dat terug juist vast te zetten?

Je wiel hoef je niet naar achter te trekken. Dat gebeurt vanzelf met het draaien aan de boutjes.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Ketting aanspannen

Post by Davy78 »

Nee, heb geen momentsleutel. Ik veronderstel dat ik het juiste moment wel in de handleiding vind?

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ketting aanspannen

Post by Stefke »

Simpel, ge meet de afstand links en rechts tussen de gele lijntjes en dat moet hetzelfde zijn. Maar uw kettin moet natuurlijk wel eerst juist doorhangen, te meten volgens het boekske maar normaal staat dat op uw kettingbeschermer aangegeven hoeveel ze mag doorhangen. En die momentsleutel...tja... ;)
Image

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Ketting aanspannen

Post by Davy78 »

Stefke wrote: 30 Apr 2017 01:16 En die momentsleutel...tja... ;)
"Vast is vast"?

Ik ben nogal een OCD'er, een pietje precies, ben al aan het kijken waar ik die momentsleutel best bestel ;)

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ketting aanspannen

Post by Stefke »

Davy78 wrote: 30 Apr 2017 08:03
Stefke wrote: 30 Apr 2017 01:16 En die momentsleutel...tja... ;)
"Vast is vast"?

Ik ben nogal een OCD'er, een pietje precies, ben al aan het kijken waar ik die momentsleutel best bestel ;)
In 9100 bij Prosec of bij Notenbaert Willy?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Ketting aanspannen

Post by duibhce Kaelann »

Davy78 wrote: 30 Apr 2017 08:03 "Vast is vast"?
Volgens wat ik zo online vind in een snelle zoektocht ligt het moment voor de CBR rond de 113Nm. Met ne gewone ratelsleutel (dus gene verlengde hals) is dat gewoon goed stevig vast draaien.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Ketting aanspannen

Post by Wipr »

Ik heb in de tijd nog via het forum hier of M&T forum de momentsleutel bekomen via de groepsaankoop die daar georganiseerd werd. Nog steeds doet deze dienst. Zal ergens 2008 geweest zijn. Toen nodig voor de ketting te spannen van de VFR (74 of was 't nu 82Nm voor die grote bout :) )

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ketting aanspannen

Post by Muug »

Davy78 wrote: 29 Apr 2017 22:30 Nee, heb geen momentsleutel. Ik veronderstel dat ik het juiste moment wel in de handleiding vind?
Als ge AL uw force gebruikt, gaat 'm vast genoeg zitten. Ik ga er nu wel efkes van uit dat ge geen bodybuilder zijt maar ne gewone mens. 8-)

Post Reply