De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Raketman
Posts: 700
Joined: 20 Oct 2009 19:08

De reden waarom...

Post by Raketman » 29 May 2017 15:29

ik restaureren zo plezant vind : ge moogt niet alleen, maar MOET soms zelf dinges volledig of gedeeltelijk maken. Niet omdat ge te tam zijt en ze graag nieuw of okkazie koopt, maar stomweg omdat ze niet meer bestaan of zo goed als niet meer te krijgen zijn.

Voorbeeld 1 : een achterlicht.

Hetgeen erop (er : Victoria KR20 '37) stond heeft waarschijnlijk de tand des oorlogs of tijds niet overleefd, dus moogt ge op basis van de tekeningen zelf aan de slag. Tekeningen zijn in dit geval ook letterlijk handgetekende schema's en onderdelenlijsten.
Ergens na-oorlogs had er al eens iemand een poging gedaan om een ander achterlicht bijeen te foefelen, maar dat was het duidelijk niet zo. Bovendien zat daar een stoplicht in en dat staat niet origineel op de moto. Weg ermee.
Eerst op zoek naar en gevonden : een origineel Hella-achterlicht van hetzelfde jaar dan de moto. In D gevonden natuurlijk, mit Originalfarbe jawohl. Echt glazen vensterke, geen plastic. Dan op basis van de tekening zelf de beugel gemaakt, deels gerivetteerd, deels gevezen. Niet echt moeilijk, maar leuk als opwarmertje.

Image

Image

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 700
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 29 May 2017 15:55

Voorbeeld 2 :

iets wat ge niet wilt zien terwijl ge ne moto aan't demonteren zijt : een heel schel uit de balhoofdlagerzitting. Waarschijnlijk heeft er nekeer iemand geprobeerd om de lagerschelp eruit te meppen, en daarbij een iets te groot beitelke gebruikt. Of hamerke. Of zaagske.

Image

Vroeger had ik bij het aanschouwen van dergelijk moois waarschijnlijk gillend het pand verlaten. Nu is dat eerder iets van "ok weer een werkske erbij :roll: "

En dus beginnen we bij stap 1 : het maken van een bronzen bus die identiek is aan de lagerschelp. Waarom brons ? Omdat ik aanvankelijk van plan was om de hele krater op te lassen, en dan kunt ge dat brons niet mee vastplakken aan de rest van het kader.

Image

Dan bleek toch dat die krater nogal aan de grote kant was om op te lassen. Het zou wel gaan, maar dan had ik nen halven dag slijp-en dremelwerk voor de boeg om daar een ronding in te krijgen. Iets te veel van het goede, dus maken we in gewoon ijzer een ring van exact dezelfde dimensies als de onderkant van het balhoofd. Daar gaan we dan een maantje uitslijpen dat past in de krater en dat oplassen. Met de bronzen bus als ondersteuning.
Efkes ome Ozzie zijn russische draaibank in gang trappen.

Image

Stap 3 : de krater ietwat aanschouwelijkere vormen geven, die toelaten om er een stukske in te lassen.

Image

Stap 4 : het maantje inlassen en in vorm slijpen.

Image

Ziedisnekeerhier : beter dan nieuw :mrgreen: :

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 700
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 29 May 2017 16:54

Voorbeeld nr 3 : middenbok namaken.

De middenbok voor dit model verschijnt gemiddeld 1-2/jaar op ebay D, en dan moogt ge ze leggen. In redelijk hoge getallen zelfs. Wilt het toeval dat ik nog 2 personen ken :geek: die ne KR25 hebben, en die regelmatig nekeer een stukske origineel op den hunne willen. KR25 en 20 delen voor een groot stuk dezelfde onderdelen, de middenbok is er eentje van.
Hetgeen op de mijne stond was oost-europees zelffabrikaat van een werkelijk schabouwelijke kwaliteit, vorm en werking. Niks origineel meer aan.
Nu was er voor één van de KR25's een originele middenbok gescoord, dus kwam er eentje vrij die voor +/- 50% origineel was.

Deze dus : het scharnierstuk tot en met het stangetje voor de veer is nog origineel, de rest was ooit afgebroken en verlengd.

Image

Dit was de nieuwe aanwinst voor de KR25 : een volledig originele, gietijzeren exemplaar dat nog nooit iets voorgehad had of hersteld was.
Wel een ideaal voorbeeld dus...

Image

Ik moest dus de onderste stukken hebben. 't is gietijzer, maar als ik maar lomp genoeg zou snijden, lassen en schuren lijkt dat zelfs sterk op gietijzer :mrgreen: . Beginnen met het begin : de buitenstukken en de voet zelf.

Image

Dan mallekes maken in papier. Het originele stuk dat overblijft na afslijpen ligt er ook bij.

Image

Die moeten dan natuurlijk in't ijzer gezet worden.

Image

En ge raadt het nooit, maar dat moet dan allemaal aan elkaar geboetseerd worden...

Image

Vanzelfsprekend plakken we die vervolgens aan het originele stuk :

Image

Bloed (metaal kan scherpe randjes hebben), zweet ( 't was warm genoeg die dag) en tranen (van op mijn vingers te kloppen en lasbollekes in mijn schoenen te krijgen) heeft het gekost, maar de voldoeningsfactor is niet te schatten.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 6333
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug » 29 May 2017 20:43

:eek2:

ergens hebt gij uw roeping toch wel gemist
of nét niet
of zoiets...

vet on wheels
Posts: 346
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: De reden waarom...

Post by vet on wheels » 29 May 2017 21:15

ik zit nog steeds in de fase van gillend buitenlopen als ge zoiets moet repareren .... en ik vrees dat ik daar tot mijn dood in zal blijven :(

hoedje af ! (of chapeau !!!)

User avatar
Muug
Posts: 6333
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug » 29 May 2017 21:20

vet on wheels wrote:
29 May 2017 21:15
ik zit nog steeds in de fase van gillend buitenlopen als ge zoiets moet repareren
OK, maar gij weet dan wel perfect hoe ge een halfdood beest moet repareren. ;) En daarvan zouden ook veel mensen gillend naar buiten lopen. :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 3718
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa » 29 May 2017 21:23

Man ! Ge maakt van een bekladde gemolesteerden Da Vinci schilderij een toonbaar juweeltje, met waarschijnlijk evenveel liefde en geduld !!

Helmpje af ! :bowdown:
sig nature

Stefke
Posts: 1261
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke » 29 May 2017 23:28

Kijk, zo zie ik dat graag! :thumbsup: Ik sta tegenwoordig regelmatig in ateliers te kijken hoe zo'n dingen gerefabriceerd worden. En dan weet ge dat met tijd, boterhammen, drie gouden handen en soms zo nodig veel centen alles kan. 8-)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

Koeno
Posts: 1198
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De reden waarom...

Post by Koeno » 30 May 2017 07:48

Was ik net even trots op mijzelf om dat ik de sevenfifty volledig gedemonteerd heb, dan zie je een topic als dit...
toch wel even jaloers kijken naar zoveel vakkundigheid :)
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

Blackbert
Posts: 2082
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert » 30 May 2017 08:37

Lukte dat een beetje, 'lomp snijden, lassen en schuren'? ;)

Dat achterlichtje van Hella, is dat zo'n gebroebeld glas of heb je daar ledjes in gestoken?
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests