De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

- om lomp te doen moet ik niet teveel moeite doen op sommige dagen :mrgreen:

- gebroebeld glas. Als ik dat ooit laat vallen direct een serieus probleem :?
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Deze week heeft hij zijn zieltje terug gekregen. Of zoiets.

Er hingen drie lagen verf op. De originele lichtblauwe, de eveneens originele overschilderlaag in Wehrmachtgrau van de duistere periode van zijn leven, en een lichtgroene laag die daarna vermoedelijk in Tsjechië aangebracht is. De keuze was al vrij snel gevallen om hem terug te zetten in zijn donker jasje aangezien dat authentiek is, zeldzaam maar ook historisch correct...

Image

Image

Dan ook maar meteen de moeite genomen om periode-correcte en voor dit model juiste symboliek aan te brengen. En ontdekt dat de duitsers een vrij complex systeem hanteerden om aan te duiden wat, waar en hoe. De KR20 is geen militair voertuig van ontwerp maar een burgervoertuig. Dus die moet een burgernummerplaat hebben : IA voor het district (in dit geval Berlijn zone 1 oftewel het centrum) gevolgd door het serienummer. Alles wat KR20 en 25 was had die burgernummerplaat. Victoria had ook de KR35 die speciaal voor het leger gemaakt was (misschien een volgend project :geek: ). Inbeslagname door het leger wou zeggen dat ze ruw herschilderd werden in Wehrmachtgrau (donkergrijs) en de aanduiding WH (Wehrmacht Heer) kregen, in dit geval dus ingelijfd bij de landmacht. Was trouwens van toepassing op alle ingelijfde en geconfisceerde voertuigen uit gelijk welk land.

De letter K staat voor Armeegruppe Kleist, één van de 4 grote brigades ten tijde van nazi Duitsland. Het karretje met de antenne op staat dan weer voor gemotoriseerde landmacht pionier (hierin zaten de genietroepen, verkenners en koeriers ondergebracht). Géén brigade-aanduiding, omdat dit type motorfietsen gemakkelijk doorgegeven werden tussen verschillende soldaten van dezelfde Armeegruppe.

De aanduiding YII op de benzinetank is het logo van de "9de panzer divizion". Da's een divisie die letterlijk zowat overal gezeten heeft, van de inval in Polen, invasie Frankrijk, oostfront, landing in Normandië tot de slag van de Ardennen en het eindoffensief in Berlijn. Die had ook zijn eigen aparte motorfietsdivisie. Totdaar de les geschiedenis 8-) .

Technisch gezien is het framewerk en elektrisch gedeelte volledig klaar (op wat aanpassingswerk van de kettingkast na). Het stuur is eindelijk :freak: klaar, mèt opnieuw gemaakte vaste ophanging van de hendels, een NOS lichtschakelaar in bakeliet (laten vallen = kapot :? ) en een werkend gasmechanisme intern in het stuur, wat ook volledig van 0 moest gemaakt worden. Eén hendeltje is origineel (niet meer te vinden), het andere is een gegoten en vorm gezet replicastukje. Beide remmen werken terug.


Image

Image

Image

De motor blijft maar problemen produceren :furious3: : na de lijdensweg voor de krukas-en drijfstanglagers, zuigerveren etc blijkt het nu niet meer mogelijk om een primaire aandrijfketting te vinden in de originele maatvoering. Er is enkel een iets smallere versie te verkrijgen, wat wil zeggen dat het krukastandwiel en de koppelingskrans elk een paar tienden moeten vermageren in de draaibank. Als de wind meezit zou het blok er voor nieuwjaar moeten inzitten. Wat dan niet wil zeggen dat het dan rap zal draaien...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

:shock: :pillepalle: :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Sehr shön, Herr V2 :mrgreen:

Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank die niet 'in het nieuw' gezet werd. Hij steekt , op positieve wijze, geweldig af tegen het vakmanschap waarmee de andere 99% gerestaureerd is. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De reden waarom...

Post by OzzePaa »

Mensch, so ein Kompetenz :!:
Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Respect !
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: De reden waarom...

Post by petervdc »

WAW...
Keep going

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Mijn waardering en respect krijg je helemaal. Aan je lassen te zien, las je met de halfautomaat toch, als je dan over lasbolletjes spreekt die in je schoenen terechtkomen.....vorige week nog meegemaakt en enkel te verkrijgen met een halfautomaat. Dansen als een Indiaan en alsof het nog niet koud genoeg was mijne voet geheel met veiligheidsschoen in de emmer ijswater/sneeuw gestoken die buiten stond. :w00t:

Ik kan me uiteraard vergissen maar had je ook geen TIG om mee te lassen? Zo ja, waarom las je dan niet met de TIG? Zou je nadien minder werk hebben met het nabewerken.

In het geval van je stuurstang vind ik je oplossing geweldig. Was er geen mogelijkheid om eenzelfde cupje te vinden en het huidige af te slijpen en het nieuwe er op te slijpen? Zelf denk ik maar in termen zonder draaibank.

Nogmaals heel veel bewondering en nu ik er sinds 4-5j dagdagelijks mee bezig ben vind ik het eens zo interessant.

Mocht je ooit het idee hebben om (buiten het motorblok) van nul te willen bouwen aan een motorfiets help ik je daarbij heel graag. Inspiratie en creativiteit genoeg en elke dag leren we bij, zoals je zegt maakt dit werk zo leuk omdat je zelf met oplossingen moet komen.

Respect!

(Ter verduidelijking: hoe jij deze motoren restaureert is op zich een kunst, vele aspecten van deze job kan ik gewoon niet, waaronder bijvoorbeeld het verfspuiten, ik laat de meeste van mijn stukken poederlakken. Elke keer ik een poging waag beklaag ik het me)

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Zeg eens Raketmans, ik neem aan dat die hefbrug zo'n Matthys-modelleke is? Een smalle of een brede? Zijt gij daar een beetje tevreden van? Misschien schaf ik mij ook zo eentje aan. :?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Blackbert wrote: 17 Dec 2017 11:01 Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De reden waarom...

Post by den Bullet »

F M wrote: 20 Dec 2017 08:27 Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
Versnelling-spookske
(Ja lap; nen euro voor in 't warmste potteke ...)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Blackbert wrote: 17 Dec 2017 11:01 Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Jep, "patine" heet dat.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

@Wipr : ik kan alleen bagetten en halfautomaten. Tig nog nooit gedaan ('t is te zeggen, buiten nekeer probeersels) dus daar heb ik geen handigheid in. Die hendels aan't stuur, da's iets speciaal. Het is ooit origineel begonnen als vaste ophangingspunten voor de hendeltjes. Die zijn er dan afgeslepen en vervangen door andere beugels die met een spanring rond het stuur zaten (en waarvan ge de positie kon aanpassen, verdraaien etc) met dus ook een ander type remhendel en koppelingshendel erop. Terugkeer naar origineel met beugels die gemaakt zijn op een patroonplaatje en dan verplooid, rond gemaakt en dan met wat willekeurig paswerk terug op elke stuurhelft gelast. ('t zijn 2 stuurhelften en geen doorlopend stuur). En daarop passen ook weer originele hendels.
'k Had mij ook een kant en klaar KR25 stuur kunnen kopen om moeite en tijd te besparen...maar daar komt ge niet mee weg als ge tussen kenners vertoeft :mrgreen: .

@Stefmans : dedees is't :

https://www.matthys.net/nl/Shop/59/moto ... 0-cm-breed

Ik ben daar precies toch content van...ze verliest over een paar dagen tijd haar druk en zakt dus heel langzaam naar beneden, maar aangezien ik ze meestal in 1 van de 2 standen blokkeer heb ik daar geen last van.

Dat bolleke is idd de schakelpook van de 4-boit handgeschakeld. 'k Heb het een beetje afgeschuurd omdat het gebarsten was. Maar 't zit nog heel stevig vast dus enkel de barst toegemaakt en terug een beetje "geweatherd".

Met dit ding heb ik wel al een paar keer het gevoel gehad dat het er totaal over is. Hij was eigenlijk in een staat die meer neigde naar tuinornament ipv naar iets wat nog gerestaureerd zou kunnen worden. Vooral dat motorblok, waar ik ook de controle een beetje moeten afgeven heb omdat het zo kapot was dat er een extra specialist aan te pas moest komen (krukas). En nu bij elke stap van de montage komen nieuwe problemen boven waar ge weer hopen tijd insteekt om een oplossing te vinden. Het punt waarop we kunnen zeggen dat het zal goedkomen is er eigenlijk ook nog niet ,'t kan nog allemaal teruggaan naar tuinornament. Deels gerecupereerde deels nieuwe krukaslagers, wat gaat dat geven :dontknow: , die primaire aandrijving, gaat dat houden :dontknow: , gaat dat lichtmachien deftig marcheren :dontknow: , krijg ik die ontsteking nog afgesteld :dontknow: , in welke staat gaat den okkazie carburator zijn die ik op't oog heb :dontknow: . De versnellingsbak, die is volledig in orde :ricky: . Toch iets :mrgreen: .
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

In ieder geval Raketmans, als je eens iets moet gelast hebben met de TIG dan help ik je met plezier. En aangezien je meer dan skills hebt mag je het zelf doen ook. Met plezier! ;)

En ivm het vertoeven onder kenners......tja dan ben ik helemaal mee met je oplossingen.

Chapeau!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

't Was vandaag eens tijd om te weten waar ik aan toe ben. Originele Bing 1-20-1 is toegekomen, ernaast hetgeen erop stond. Dat blijkt ondertussen ook een vrij zeldzaam exemplaar te zijn van Ikov, meerbepaald een type dat op na-oorlogse Jawa's gebruikt werd van 1947 tot 1956. Die mag naar ebay ipv naar 't oud ijzer 8-) .

Image

Het blok is er ook ingeraakt. 't Mocht natuurlijk al direct terug gedeeltelijk open, wegens een te dunne pakking waardoor de kickstarter muurvast zat :thumbsdown: :whip: . Kwaliteitscontrole...

Image

Aan de andere kant mocht het primaire tandwiel en de ketting erop, ontstekingsdeksel en vliegwiel. Dat vliegwiel ging mij daarna nog eens stevig parten spelen. Schakelmechaniek zit er ook al bij, een replica Noris toeter ook.

Image

Volgend, niet geheel onbelangrijk onderdeel was de Lichtmaschine. Ook van Noris. Een beetje techtalk : boven in de cirkel zien we de mechanische spanningsregelaar zitten. Een onderdeel dat ik in Duitsland laten reviseren heb. Rechts daaronder zit de controlelamp voor de laadspanning en de zelfgemaakte koperen contacten waar later de Zundnagel of ontstekingsnagel (het sleutelke, qua) zal ingaan om het contact aan te zetten. In't midden de nieuwe contactpunten en sleepborstels, daaronder de condensator (van nen ouwe Landrover) en links in de cirkel de nieuwe ontstekingsspoel.

Image

En daar kwam het vliegwiel lastig doen. De nok die het contactpunt moet bedienen bleek zo slecht en onregelmatig van vorm dat ik er ruimschoots twee uur aan gedremeld heb om het contact lang genoeg te laten sluiten zodat de spoel kan opladen. Verder bleek er zomaar liefst 5 tienden mm speling te zitten op die kant van de krukas. Nog nooit meegemaakt. Als een modern blok deze speling heeft moogt ge dat in zijn geheel in de ijzercontainer zwieren, voor deze blokken blijkt dat niet abnormaal te zijn. Gewoon de speling van de krukas meerekenen in de afstelafstand van uw contactpunten en alles komt in orde :? :pillepalle: . Efkes de batterij aangesloten, er blijken zowaar vonken te zijn. Zo een stuk of drie per omwenteling door het gestuiter van de krukas :freak: :stars: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op.

Dan was't tijd voor de chargebuizen. Beetje wringen en doen, afstandsbussen maken om rond de voetsteunen te geraken, klaar. Kickstarter erop, carbu en luchtfilter erbij.

Image

Vijf liter rijke 2-takt gemengd (1:25), monograde Kroon 80W transmissie olie in de boite gekapt. Carburator jiggleren met het daarvoor voorziene pennetje. Batterij efkes provisoir aangesloten. Klemmeke over het contact geduwd. Drie keer trappen en

BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer

:ricky: :rayof: :pom: :pom: :pom:

Efkes laten warmdraaien, ralenti afstellen, klaar. 5-Vijf-Funf-five-cinque tienden mm speling op de krukas en dat spel draait gelijk een wekkerke :shock: :shock:
Spanningsregelaar werkt, bedrading naar de koplamp aangesloten in het lichtmachien, alle lampkes branden, toeter maakt van zijn oren.

Image

Azo schone techniek...

Image

Batterijbak en toolbox nog inbouwen, kettingkast laten passen en dan vrees ik dattem alweer klaar is. Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op
..................
BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer
....................................
Pantoffels opeten is voor morgen...
Wij verwachten twéé youtube-filmpkes van u 8-)

Podium : op de grote tafel is toch plaats?

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30 Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...
Een podium waar gij uw pantoffels kunt opeten terwijl wij komen zien... :mrgreen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De reden waarom...

Post by Koeno »

prachtig, gewoon prachtig...
Zo'n kunde, handigheid is om jaloers op te zijn... :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Wacht tot je ziet hoe hij zijn pantoffels opeet. :o :bowdown:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa »

Misschien kan je best ineens een taart maken uit sloffen? Om uw (nieuwe) troetelkindje te vieren :grin:


https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... deeg-html/

of iets in chocolade ?
http://www.marioca.com/product/schoenen/

of iets in marsepein ?

http://liefdevoorbakken.nl/hoe-maak-je- ... n-fondant/




Gewoon, ik zou niet graag hebben dat je een vergiftiging oploopt, en nooit meer roest kan omtoveren in een rijdende motorfiets, wat niet iedereen gegeven is :thumbsup: :thumbsup:
sig nature

Post Reply