De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

De reden waarom...

Post by Raketman »

ik restaureren zo plezant vind : ge moogt niet alleen, maar MOET soms zelf dinges volledig of gedeeltelijk maken. Niet omdat ge te tam zijt en ze graag nieuw of okkazie koopt, maar stomweg omdat ze niet meer bestaan of zo goed als niet meer te krijgen zijn.

Voorbeeld 1 : een achterlicht.

Hetgeen erop (er : Victoria KR20 '37) stond heeft waarschijnlijk de tand des oorlogs of tijds niet overleefd, dus moogt ge op basis van de tekeningen zelf aan de slag. Tekeningen zijn in dit geval ook letterlijk handgetekende schema's en onderdelenlijsten.
Ergens na-oorlogs had er al eens iemand een poging gedaan om een ander achterlicht bijeen te foefelen, maar dat was het duidelijk niet zo. Bovendien zat daar een stoplicht in en dat staat niet origineel op de moto. Weg ermee.
Eerst op zoek naar en gevonden : een origineel Hella-achterlicht van hetzelfde jaar dan de moto. In D gevonden natuurlijk, mit Originalfarbe jawohl. Echt glazen vensterke, geen plastic. Dan op basis van de tekening zelf de beugel gemaakt, deels gerivetteerd, deels gevezen. Niet echt moeilijk, maar leuk als opwarmertje.

Image

Image

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Voorbeeld 2 :

iets wat ge niet wilt zien terwijl ge ne moto aan't demonteren zijt : een heel schel uit de balhoofdlagerzitting. Waarschijnlijk heeft er nekeer iemand geprobeerd om de lagerschelp eruit te meppen, en daarbij een iets te groot beitelke gebruikt. Of hamerke. Of zaagske.

Image

Vroeger had ik bij het aanschouwen van dergelijk moois waarschijnlijk gillend het pand verlaten. Nu is dat eerder iets van "ok weer een werkske erbij :roll: "

En dus beginnen we bij stap 1 : het maken van een bronzen bus die identiek is aan de lagerschelp. Waarom brons ? Omdat ik aanvankelijk van plan was om de hele krater op te lassen, en dan kunt ge dat brons niet mee vastplakken aan de rest van het kader.

Image

Dan bleek toch dat die krater nogal aan de grote kant was om op te lassen. Het zou wel gaan, maar dan had ik nen halven dag slijp-en dremelwerk voor de boeg om daar een ronding in te krijgen. Iets te veel van het goede, dus maken we in gewoon ijzer een ring van exact dezelfde dimensies als de onderkant van het balhoofd. Daar gaan we dan een maantje uitslijpen dat past in de krater en dat oplassen. Met de bronzen bus als ondersteuning.
Efkes ome Ozzie zijn russische draaibank in gang trappen.

Image

Stap 3 : de krater ietwat aanschouwelijkere vormen geven, die toelaten om er een stukske in te lassen.

Image

Stap 4 : het maantje inlassen en in vorm slijpen.

Image

Ziedisnekeerhier : beter dan nieuw :mrgreen: :

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Voorbeeld nr 3 : middenbok namaken.

De middenbok voor dit model verschijnt gemiddeld 1-2/jaar op ebay D, en dan moogt ge ze leggen. In redelijk hoge getallen zelfs. Wilt het toeval dat ik nog 2 personen ken :geek: die ne KR25 hebben, en die regelmatig nekeer een stukske origineel op den hunne willen. KR25 en 20 delen voor een groot stuk dezelfde onderdelen, de middenbok is er eentje van.
Hetgeen op de mijne stond was oost-europees zelffabrikaat van een werkelijk schabouwelijke kwaliteit, vorm en werking. Niks origineel meer aan.
Nu was er voor één van de KR25's een originele middenbok gescoord, dus kwam er eentje vrij die voor +/- 50% origineel was.

Deze dus : het scharnierstuk tot en met het stangetje voor de veer is nog origineel, de rest was ooit afgebroken en verlengd.

Image

Dit was de nieuwe aanwinst voor de KR25 : een volledig originele, gietijzeren exemplaar dat nog nooit iets voorgehad had of hersteld was.
Wel een ideaal voorbeeld dus...

Image

Ik moest dus de onderste stukken hebben. 't is gietijzer, maar als ik maar lomp genoeg zou snijden, lassen en schuren lijkt dat zelfs sterk op gietijzer :mrgreen: . Beginnen met het begin : de buitenstukken en de voet zelf.

Image

Dan mallekes maken in papier. Het originele stuk dat overblijft na afslijpen ligt er ook bij.

Image

Die moeten dan natuurlijk in't ijzer gezet worden.

Image

En ge raadt het nooit, maar dat moet dan allemaal aan elkaar geboetseerd worden...

Image

Vanzelfsprekend plakken we die vervolgens aan het originele stuk :

Image

Bloed (metaal kan scherpe randjes hebben), zweet ( 't was warm genoeg die dag) en tranen (van op mijn vingers te kloppen en lasbollekes in mijn schoenen te krijgen) heeft het gekost, maar de voldoeningsfactor is niet te schatten.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

:eek2:

ergens hebt gij uw roeping toch wel gemist
of nét niet
of zoiets...

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: De reden waarom...

Post by vet on wheels »

ik zit nog steeds in de fase van gillend buitenlopen als ge zoiets moet repareren .... en ik vrees dat ik daar tot mijn dood in zal blijven :(

hoedje af ! (of chapeau !!!)

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

vet on wheels wrote: 29 May 2017 21:15 ik zit nog steeds in de fase van gillend buitenlopen als ge zoiets moet repareren
OK, maar gij weet dan wel perfect hoe ge een halfdood beest moet repareren. ;) En daarvan zouden ook veel mensen gillend naar buiten lopen. :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa »

Man ! Ge maakt van een bekladde gemolesteerden Da Vinci schilderij een toonbaar juweeltje, met waarschijnlijk evenveel liefde en geduld !!

Helmpje af ! :bowdown:
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Kijk, zo zie ik dat graag! :thumbsup: Ik sta tegenwoordig regelmatig in ateliers te kijken hoe zo'n dingen gerefabriceerd worden. En dan weet ge dat met tijd, boterhammen, drie gouden handen en soms zo nodig veel centen alles kan. 8-)

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De reden waarom...

Post by Koeno »

Was ik net even trots op mijzelf om dat ik de sevenfifty volledig gedemonteerd heb, dan zie je een topic als dit...
toch wel even jaloers kijken naar zoveel vakkundigheid :)

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Lukte dat een beetje, 'lomp snijden, lassen en schuren'? ;)

Dat achterlichtje van Hella, is dat zo'n gebroebeld glas of heb je daar ledjes in gestoken?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

- om lomp te doen moet ik niet teveel moeite doen op sommige dagen :mrgreen:

- gebroebeld glas. Als ik dat ooit laat vallen direct een serieus probleem :?
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Deze week heeft hij zijn zieltje terug gekregen. Of zoiets.

Er hingen drie lagen verf op. De originele lichtblauwe, de eveneens originele overschilderlaag in Wehrmachtgrau van de duistere periode van zijn leven, en een lichtgroene laag die daarna vermoedelijk in Tsjechië aangebracht is. De keuze was al vrij snel gevallen om hem terug te zetten in zijn donker jasje aangezien dat authentiek is, zeldzaam maar ook historisch correct...

Image

Image

Dan ook maar meteen de moeite genomen om periode-correcte en voor dit model juiste symboliek aan te brengen. En ontdekt dat de duitsers een vrij complex systeem hanteerden om aan te duiden wat, waar en hoe. De KR20 is geen militair voertuig van ontwerp maar een burgervoertuig. Dus die moet een burgernummerplaat hebben : IA voor het district (in dit geval Berlijn zone 1 oftewel het centrum) gevolgd door het serienummer. Alles wat KR20 en 25 was had die burgernummerplaat. Victoria had ook de KR35 die speciaal voor het leger gemaakt was (misschien een volgend project :geek: ). Inbeslagname door het leger wou zeggen dat ze ruw herschilderd werden in Wehrmachtgrau (donkergrijs) en de aanduiding WH (Wehrmacht Heer) kregen, in dit geval dus ingelijfd bij de landmacht. Was trouwens van toepassing op alle ingelijfde en geconfisceerde voertuigen uit gelijk welk land.

De letter K staat voor Armeegruppe Kleist, één van de 4 grote brigades ten tijde van nazi Duitsland. Het karretje met de antenne op staat dan weer voor gemotoriseerde landmacht pionier (hierin zaten de genietroepen, verkenners en koeriers ondergebracht). Géén brigade-aanduiding, omdat dit type motorfietsen gemakkelijk doorgegeven werden tussen verschillende soldaten van dezelfde Armeegruppe.

De aanduiding YII op de benzinetank is het logo van de "9de panzer divizion". Da's een divisie die letterlijk zowat overal gezeten heeft, van de inval in Polen, invasie Frankrijk, oostfront, landing in Normandië tot de slag van de Ardennen en het eindoffensief in Berlijn. Die had ook zijn eigen aparte motorfietsdivisie. Totdaar de les geschiedenis 8-) .

Technisch gezien is het framewerk en elektrisch gedeelte volledig klaar (op wat aanpassingswerk van de kettingkast na). Het stuur is eindelijk :freak: klaar, mèt opnieuw gemaakte vaste ophanging van de hendels, een NOS lichtschakelaar in bakeliet (laten vallen = kapot :? ) en een werkend gasmechanisme intern in het stuur, wat ook volledig van 0 moest gemaakt worden. Eén hendeltje is origineel (niet meer te vinden), het andere is een gegoten en vorm gezet replicastukje. Beide remmen werken terug.


Image

Image

Image

De motor blijft maar problemen produceren :furious3: : na de lijdensweg voor de krukas-en drijfstanglagers, zuigerveren etc blijkt het nu niet meer mogelijk om een primaire aandrijfketting te vinden in de originele maatvoering. Er is enkel een iets smallere versie te verkrijgen, wat wil zeggen dat het krukastandwiel en de koppelingskrans elk een paar tienden moeten vermageren in de draaibank. Als de wind meezit zou het blok er voor nieuwjaar moeten inzitten. Wat dan niet wil zeggen dat het dan rap zal draaien...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

:shock: :pillepalle: :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Sehr shön, Herr V2 :mrgreen:

Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank die niet 'in het nieuw' gezet werd. Hij steekt , op positieve wijze, geweldig af tegen het vakmanschap waarmee de andere 99% gerestaureerd is. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De reden waarom...

Post by OzzePaa »

Mensch, so ein Kompetenz :!:
Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Respect !
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: De reden waarom...

Post by petervdc »

WAW...
Keep going

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Mijn waardering en respect krijg je helemaal. Aan je lassen te zien, las je met de halfautomaat toch, als je dan over lasbolletjes spreekt die in je schoenen terechtkomen.....vorige week nog meegemaakt en enkel te verkrijgen met een halfautomaat. Dansen als een Indiaan en alsof het nog niet koud genoeg was mijne voet geheel met veiligheidsschoen in de emmer ijswater/sneeuw gestoken die buiten stond. :w00t:

Ik kan me uiteraard vergissen maar had je ook geen TIG om mee te lassen? Zo ja, waarom las je dan niet met de TIG? Zou je nadien minder werk hebben met het nabewerken.

In het geval van je stuurstang vind ik je oplossing geweldig. Was er geen mogelijkheid om eenzelfde cupje te vinden en het huidige af te slijpen en het nieuwe er op te slijpen? Zelf denk ik maar in termen zonder draaibank.

Nogmaals heel veel bewondering en nu ik er sinds 4-5j dagdagelijks mee bezig ben vind ik het eens zo interessant.

Mocht je ooit het idee hebben om (buiten het motorblok) van nul te willen bouwen aan een motorfiets help ik je daarbij heel graag. Inspiratie en creativiteit genoeg en elke dag leren we bij, zoals je zegt maakt dit werk zo leuk omdat je zelf met oplossingen moet komen.

Respect!

(Ter verduidelijking: hoe jij deze motoren restaureert is op zich een kunst, vele aspecten van deze job kan ik gewoon niet, waaronder bijvoorbeeld het verfspuiten, ik laat de meeste van mijn stukken poederlakken. Elke keer ik een poging waag beklaag ik het me)

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Zeg eens Raketmans, ik neem aan dat die hefbrug zo'n Matthys-modelleke is? Een smalle of een brede? Zijt gij daar een beetje tevreden van? Misschien schaf ik mij ook zo eentje aan. :?

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Blackbert wrote: 17 Dec 2017 11:01 Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply