De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De reden waarom...

Post by den Bullet »

F M wrote: 20 Dec 2017 08:27 Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
Versnelling-spookske
(Ja lap; nen euro voor in 't warmste potteke ...)

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Blackbert wrote: 17 Dec 2017 11:01 Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Jep, "patine" heet dat.

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

@Wipr : ik kan alleen bagetten en halfautomaten. Tig nog nooit gedaan ('t is te zeggen, buiten nekeer probeersels) dus daar heb ik geen handigheid in. Die hendels aan't stuur, da's iets speciaal. Het is ooit origineel begonnen als vaste ophangingspunten voor de hendeltjes. Die zijn er dan afgeslepen en vervangen door andere beugels die met een spanring rond het stuur zaten (en waarvan ge de positie kon aanpassen, verdraaien etc) met dus ook een ander type remhendel en koppelingshendel erop. Terugkeer naar origineel met beugels die gemaakt zijn op een patroonplaatje en dan verplooid, rond gemaakt en dan met wat willekeurig paswerk terug op elke stuurhelft gelast. ('t zijn 2 stuurhelften en geen doorlopend stuur). En daarop passen ook weer originele hendels.
'k Had mij ook een kant en klaar KR25 stuur kunnen kopen om moeite en tijd te besparen...maar daar komt ge niet mee weg als ge tussen kenners vertoeft :mrgreen: .

@Stefmans : dedees is't :

https://www.matthys.net/nl/Shop/59/moto ... 0-cm-breed

Ik ben daar precies toch content van...ze verliest over een paar dagen tijd haar druk en zakt dus heel langzaam naar beneden, maar aangezien ik ze meestal in 1 van de 2 standen blokkeer heb ik daar geen last van.

Dat bolleke is idd de schakelpook van de 4-boit handgeschakeld. 'k Heb het een beetje afgeschuurd omdat het gebarsten was. Maar 't zit nog heel stevig vast dus enkel de barst toegemaakt en terug een beetje "geweatherd".

Met dit ding heb ik wel al een paar keer het gevoel gehad dat het er totaal over is. Hij was eigenlijk in een staat die meer neigde naar tuinornament ipv naar iets wat nog gerestaureerd zou kunnen worden. Vooral dat motorblok, waar ik ook de controle een beetje moeten afgeven heb omdat het zo kapot was dat er een extra specialist aan te pas moest komen (krukas). En nu bij elke stap van de montage komen nieuwe problemen boven waar ge weer hopen tijd insteekt om een oplossing te vinden. Het punt waarop we kunnen zeggen dat het zal goedkomen is er eigenlijk ook nog niet ,'t kan nog allemaal teruggaan naar tuinornament. Deels gerecupereerde deels nieuwe krukaslagers, wat gaat dat geven :dontknow: , die primaire aandrijving, gaat dat houden :dontknow: , gaat dat lichtmachien deftig marcheren :dontknow: , krijg ik die ontsteking nog afgesteld :dontknow: , in welke staat gaat den okkazie carburator zijn die ik op't oog heb :dontknow: . De versnellingsbak, die is volledig in orde :ricky: . Toch iets :mrgreen: .
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

In ieder geval Raketmans, als je eens iets moet gelast hebben met de TIG dan help ik je met plezier. En aangezien je meer dan skills hebt mag je het zelf doen ook. Met plezier! ;)

En ivm het vertoeven onder kenners......tja dan ben ik helemaal mee met je oplossingen.

Chapeau!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

't Was vandaag eens tijd om te weten waar ik aan toe ben. Originele Bing 1-20-1 is toegekomen, ernaast hetgeen erop stond. Dat blijkt ondertussen ook een vrij zeldzaam exemplaar te zijn van Ikov, meerbepaald een type dat op na-oorlogse Jawa's gebruikt werd van 1947 tot 1956. Die mag naar ebay ipv naar 't oud ijzer 8-) .

Image

Het blok is er ook ingeraakt. 't Mocht natuurlijk al direct terug gedeeltelijk open, wegens een te dunne pakking waardoor de kickstarter muurvast zat :thumbsdown: :whip: . Kwaliteitscontrole...

Image

Aan de andere kant mocht het primaire tandwiel en de ketting erop, ontstekingsdeksel en vliegwiel. Dat vliegwiel ging mij daarna nog eens stevig parten spelen. Schakelmechaniek zit er ook al bij, een replica Noris toeter ook.

Image

Volgend, niet geheel onbelangrijk onderdeel was de Lichtmaschine. Ook van Noris. Een beetje techtalk : boven in de cirkel zien we de mechanische spanningsregelaar zitten. Een onderdeel dat ik in Duitsland laten reviseren heb. Rechts daaronder zit de controlelamp voor de laadspanning en de zelfgemaakte koperen contacten waar later de Zundnagel of ontstekingsnagel (het sleutelke, qua) zal ingaan om het contact aan te zetten. In't midden de nieuwe contactpunten en sleepborstels, daaronder de condensator (van nen ouwe Landrover) en links in de cirkel de nieuwe ontstekingsspoel.

Image

En daar kwam het vliegwiel lastig doen. De nok die het contactpunt moet bedienen bleek zo slecht en onregelmatig van vorm dat ik er ruimschoots twee uur aan gedremeld heb om het contact lang genoeg te laten sluiten zodat de spoel kan opladen. Verder bleek er zomaar liefst 5 tienden mm speling te zitten op die kant van de krukas. Nog nooit meegemaakt. Als een modern blok deze speling heeft moogt ge dat in zijn geheel in de ijzercontainer zwieren, voor deze blokken blijkt dat niet abnormaal te zijn. Gewoon de speling van de krukas meerekenen in de afstelafstand van uw contactpunten en alles komt in orde :? :pillepalle: . Efkes de batterij aangesloten, er blijken zowaar vonken te zijn. Zo een stuk of drie per omwenteling door het gestuiter van de krukas :freak: :stars: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op.

Dan was't tijd voor de chargebuizen. Beetje wringen en doen, afstandsbussen maken om rond de voetsteunen te geraken, klaar. Kickstarter erop, carbu en luchtfilter erbij.

Image

Vijf liter rijke 2-takt gemengd (1:25), monograde Kroon 80W transmissie olie in de boite gekapt. Carburator jiggleren met het daarvoor voorziene pennetje. Batterij efkes provisoir aangesloten. Klemmeke over het contact geduwd. Drie keer trappen en

BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer

:ricky: :rayof: :pom: :pom: :pom:

Efkes laten warmdraaien, ralenti afstellen, klaar. 5-Vijf-Funf-five-cinque tienden mm speling op de krukas en dat spel draait gelijk een wekkerke :shock: :shock:
Spanningsregelaar werkt, bedrading naar de koplamp aangesloten in het lichtmachien, alle lampkes branden, toeter maakt van zijn oren.

Image

Azo schone techniek...

Image

Batterijbak en toolbox nog inbouwen, kettingkast laten passen en dan vrees ik dattem alweer klaar is. Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op
..................
BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer
....................................
Pantoffels opeten is voor morgen...
Wij verwachten twéé youtube-filmpkes van u 8-)

Podium : op de grote tafel is toch plaats?

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30 Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...
Een podium waar gij uw pantoffels kunt opeten terwijl wij komen zien... :mrgreen:

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De reden waarom...

Post by Koeno »

prachtig, gewoon prachtig...
Zo'n kunde, handigheid is om jaloers op te zijn... :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Wacht tot je ziet hoe hij zijn pantoffels opeet. :o :bowdown:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa »

Misschien kan je best ineens een taart maken uit sloffen? Om uw (nieuwe) troetelkindje te vieren :grin:


https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... deeg-html/

of iets in chocolade ?
http://www.marioca.com/product/schoenen/

of iets in marsepein ?

http://liefdevoorbakken.nl/hoe-maak-je- ... n-fondant/




Gewoon, ik zou niet graag hebben dat je een vergiftiging oploopt, en nooit meer roest kan omtoveren in een rijdende motorfiets, wat niet iedereen gegeven is :thumbsup: :thumbsup:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30 Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan.
:shock:
Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?

Nu ja, ik kan me wel inbeelden dat de restauratie op zich het grote doel was, en dat je daarna misschien een beetje verweesd achterblijft en je je gaat afvragen "wat nu ermee?" ;)

In elk geval, torenhoog respect voor de prestatie ! :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa »


Dat zijspan heb ik al een paar keer bekeken, maar 't is iets te krakkemikig om zonder "de juiste poten aan je lijf" aan mijn Prudence te binden :mrgreen:
sig nature

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: De reden waarom...

Post by Harald »

[emoji15]

Wat een geduld en kennis moet ge wel hebben om dit pareltje zo schoon en “origineel” draaiend te krijgen van den eerst (?) keer.
Raketmans, ik denk dat ge een andere nickname moet zoeken [emoji6]

Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
[emoji848]

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

F M wrote: 31 Jan 2018 10:10 Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?
Hij zal wel nekeer rijden, maar vooral toch op meetings. Em is wel ingeschreven en verzekerd, maar ik denk toch niet dat ik er veel mee ga rijden op de gewone openbare weg. Topsnelheid is theoretisch maar 70km/h, en gezien de delicate toestand van het tachtigjarige aluminium van het blok lijkt 50km/h mij eerder raadzaam. Bovendien zijn de stukken voor het motorblok superzeldzaam (en de rest van de moto feitelijk ook), heeft hij geen achtervering, nauwelijks voorvering, geen stoplicht of richtingaanwijzers én geen spiegels.
Harald wrote: 31 Jan 2018 18:07 Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Gij zijt alleen gaan wonen zeker? :grin:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Raketman wrote: 31 Jan 2018 23:38De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Maar is dat dan ook niet de waarde van zulk een oldtimer? Ik ben niet bekend in dat circuit, maar een zeldzaam exemplaar van een oude motor zal toch wel iets kosten op een veiling ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

In dit geval, en in heel veel gevallen van restauratie bij motorfietsen, is dat meer dan de waarde van de moto. Nog een reden waarom er geen brood in zit. Nu, in dit specifieke geval is de voorspelling dat binnen dit en 5 jaar dat wel het geval zal zijn :geek: . Duits vooroorlogs en oorlogs gerief is aan een spectaculaire opmars bezig...Da's naast het feit da'k het enorm mooie motoren vind zeker een extra reden geweest om voor zoiets te gaan.

In Duitsland zijn er specialisten die zich toeleggen op Wehrmacht motoren, zoals de Zundapp KS600 en 750, BMW R75 en in stijgende mate de R12. Die doen exclusief die modellen, met wachtlijsten van soms jaren lang. Ne schonen KS750 is 40-45000€ waard, een gemiddelde restauratie kost 25000€...
Van Victoria zijn er een tweetal echte specialisten in D, en die lossen hun voornaamste onderdelen (carters, cylinders, krukassen, primaire aandrijvingen) allang niet meer aan de gemiddelde particulier zoals mezelf. Die houden die onderdelen ook al voor restauratieprojecten waar ze zelf iets op verdienen.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Dat ge ne krak zijt Raket hoeft geen betoog meer natuurlijk. :thumbsup:

Wat betreft kostenplaatje..... aan de hand aan bijv de werkuren alleen...... heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is. Als je “naam” hebt in de branche of een koper kan het aantal werkuren en de moeilijkheidsgraad inschatten dan kan je een verkoop sneller sluiten aan de vooropgestelde prijs. Over “naam” gesproken....Keanu Reeves, een acteur die zich tot de bekendere van deze aardbol mag noemen maakt ook motoren met een partner. Voor een zacht prijsje van pakweg 78000$ mag je een exemplaar de jouwe noemen.

Hoe goed je bent, hoe stijlvol je ontwerp ook is: je kan er die prijzen niet van krijgen tenzij er een hele marketingmachine aan vooraf gegaan is.

Iedereen is anders natuurlijk maar kan me heel goed voorstellen dat als je zoveel gevoel en je ziel legt dat je geen zin hebt om het van de hand te doen dan minder dan het totaalpakket van materiaal en werkuren bij elkaar.

Eneuhm 35€/u is idd heel heel schappelijk.

Nietemin, mijn welgemeende appreciatie krijg je zonder meer :thumbsup: ;)

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Wipr wrote: 05 Feb 2018 18:25heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is.
Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Enkel de tarieven van in den bouw aanvaarden de mensen zonder morren. Ze zijn dat gewend, ze weten dat.

Post Reply