De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Raketman wrote: 30 Jan 2018 01:30 Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan.
:shock:
Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?

Nu ja, ik kan me wel inbeelden dat de restauratie op zich het grote doel was, en dat je daarna misschien een beetje verweesd achterblijft en je je gaat afvragen "wat nu ermee?" ;)

In elk geval, torenhoog respect voor de prestatie ! :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa »


Dat zijspan heb ik al een paar keer bekeken, maar 't is iets te krakkemikig om zonder "de juiste poten aan je lijf" aan mijn Prudence te binden :mrgreen:
sig nature

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: De reden waarom...

Post by Harald »

[emoji15]

Wat een geduld en kennis moet ge wel hebben om dit pareltje zo schoon en “origineel” draaiend te krijgen van den eerst (?) keer.
Raketmans, ik denk dat ge een andere nickname moet zoeken [emoji6]

Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
[emoji848]

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

F M wrote: 31 Jan 2018 10:10 Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?
Hij zal wel nekeer rijden, maar vooral toch op meetings. Em is wel ingeschreven en verzekerd, maar ik denk toch niet dat ik er veel mee ga rijden op de gewone openbare weg. Topsnelheid is theoretisch maar 70km/h, en gezien de delicate toestand van het tachtigjarige aluminium van het blok lijkt 50km/h mij eerder raadzaam. Bovendien zijn de stukken voor het motorblok superzeldzaam (en de rest van de moto feitelijk ook), heeft hij geen achtervering, nauwelijks voorvering, geen stoplicht of richtingaanwijzers én geen spiegels.
Harald wrote: 31 Jan 2018 18:07 Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Gij zijt alleen gaan wonen zeker? :grin:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M »

Raketman wrote: 31 Jan 2018 23:38De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Maar is dat dan ook niet de waarde van zulk een oldtimer? Ik ben niet bekend in dat circuit, maar een zeldzaam exemplaar van een oude motor zal toch wel iets kosten op een veiling ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

In dit geval, en in heel veel gevallen van restauratie bij motorfietsen, is dat meer dan de waarde van de moto. Nog een reden waarom er geen brood in zit. Nu, in dit specifieke geval is de voorspelling dat binnen dit en 5 jaar dat wel het geval zal zijn :geek: . Duits vooroorlogs en oorlogs gerief is aan een spectaculaire opmars bezig...Da's naast het feit da'k het enorm mooie motoren vind zeker een extra reden geweest om voor zoiets te gaan.

In Duitsland zijn er specialisten die zich toeleggen op Wehrmacht motoren, zoals de Zundapp KS600 en 750, BMW R75 en in stijgende mate de R12. Die doen exclusief die modellen, met wachtlijsten van soms jaren lang. Ne schonen KS750 is 40-45000€ waard, een gemiddelde restauratie kost 25000€...
Van Victoria zijn er een tweetal echte specialisten in D, en die lossen hun voornaamste onderdelen (carters, cylinders, krukassen, primaire aandrijvingen) allang niet meer aan de gemiddelde particulier zoals mezelf. Die houden die onderdelen ook al voor restauratieprojecten waar ze zelf iets op verdienen.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Dat ge ne krak zijt Raket hoeft geen betoog meer natuurlijk. :thumbsup:

Wat betreft kostenplaatje..... aan de hand aan bijv de werkuren alleen...... heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is. Als je “naam” hebt in de branche of een koper kan het aantal werkuren en de moeilijkheidsgraad inschatten dan kan je een verkoop sneller sluiten aan de vooropgestelde prijs. Over “naam” gesproken....Keanu Reeves, een acteur die zich tot de bekendere van deze aardbol mag noemen maakt ook motoren met een partner. Voor een zacht prijsje van pakweg 78000$ mag je een exemplaar de jouwe noemen.

Hoe goed je bent, hoe stijlvol je ontwerp ook is: je kan er die prijzen niet van krijgen tenzij er een hele marketingmachine aan vooraf gegaan is.

Iedereen is anders natuurlijk maar kan me heel goed voorstellen dat als je zoveel gevoel en je ziel legt dat je geen zin hebt om het van de hand te doen dan minder dan het totaalpakket van materiaal en werkuren bij elkaar.

Eneuhm 35€/u is idd heel heel schappelijk.

Nietemin, mijn welgemeende appreciatie krijg je zonder meer :thumbsup: ;)

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

Wipr wrote: 05 Feb 2018 18:25heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is.
Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Enkel de tarieven van in den bouw aanvaarden de mensen zonder morren. Ze zijn dat gewend, ze weten dat.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 05 Feb 2018 22:35 Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Tenzij ge uw diensten aan bedrijven aanbiedt. Daar knipperen ze nog niet met hun ogen als ge 800EUR per dag vraagt voor IT-diensten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 06 Feb 2018 09:14
Muug wrote: 05 Feb 2018 22:35 Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Tenzij ge uw diensten aan bedrijven aanbiedt. Daar knipperen ze nog niet met hun ogen als ge 800EUR per dag vraagt voor IT-diensten.
Zeer correct opgemerkt. Die kleine elektrozaak die ik hielp, trok zich het ook niet aan hoeveel op de factuur stond. Als ik maar beschikbaar was, liefst 24/7. Soit, na anderhalf jaar of zo ben ik er mee gestopt.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De reden waarom...

Post by OzzePaa »

Ja, ik denk ook dat restauratie van oud ijzer vooral als hobby zin heeft en dat de lucrativiteit ervan beperkt is ... Tenzij je een wrakkige rariteit op de kop kunt tikken (en betalen).
Zo restaureerde m'n jongste broer (al zo'n 40 jaar carrossier) 10 jaar geleden een in uitermate gammele staat verkerende Triumph TR2 Francorchamps Coupé voor een welgesteld heerschap dat, voor een "prijske", één van de 22 geproduceerde exemplaren had verworven
Hij is daar goed voor vergoed, maar als het nu zijn eigen auto zou geweest .....
Hij en m'n andere broer hebben onderwijl samen wel een viertal TR's van respectabele leeftijd en een Alfa Duetto in mint condition op het erf staan, maar daar zit (op de Alfa na) toch ook overal meer tijd en kosten in dan de winst die er bij verkoop zou kunnen uitgehaald worden.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Inderdaad, tenzij ge iets in de garage hebt staan wat bij bvb Bonhams geen gek figuur zou slaan, zal het niet echt winst opleveren.

Maar dan vraag ik mij toch een beetje af hoe die Classic Car gasten winst halen op gerestaureerde exemplaren die voor pakweg 30000€ te koop staan. Als je weet dat een zelfde model met veel "patina" toch ongeveer de helft daarvan moet opbrengen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Binnen het restauratiegebeuren moet ge er zeker op letten om het auto-en motorgebeuren gescheiden te houden...Voor auto's is de markt zowieso veel groter en veel sneller rendabeler, zeker als ge als specialist in één of ander merk/type onmiddellijke toegang hebt tot de onderdelen.
Op mijn vorig werk heb ik zo kunnen zien hoe restauraties "in't echt" gaan ipv hoe ze op Discovery gaan. Basisprijs voor een body-off-frame met motorrevisie begon aan 125k. Zonder speciallekes. Tijdsspanne tussen de 6 en 18 maand. Met onnozelheden gelijk deadlines van een paar weken moest ge daar niet afkomen. Dan is kwaliteit niet mogelijk. 'k Heb daar ne Porsche 356 zien passeren die in één van die programma's zogenaamd gerestaureerd was (kweet de naam van dat programma niet meer), en die hebben we daar opnieuw gedaan. Bij de afbraak heb ik daar 30+kg plamuur afgekapt :shock: :? die op ne vleugel en aan de linkse deurstijl tot centimeters dik was. Den baas had zo zijn vermoeden bij aankoop omdat hij vond dat de auto links/rechts precies niet in verhouding was, en omdat het magneetje zowat nergens bleef plakken :lol: :mrgreen: ... Die voertuigen zijn natuurlijk een veelvoud van de restauratiekostprijs waard, dus voor mensen die geld hebben is zo'n restauratie zowieso geen verloren kost.

Bij moto' is het zowieso veel moeilijker. Om een goed idee te krijgen van wat er momenteel goed in de markt ligt zie bvb :

http://www.classic-motorcycles.nl/index.php/nl/aanbod

Héél veel jaren '50, interbellum.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke »

Raketman wrote: 06 Feb 2018 19:43 Binnen het restauratiegebeuren moet ge er zeker op letten om het auto-en motorgebeuren gescheiden te houden...Voor auto's is de markt zowieso veel groter en veel sneller rendabeler, zeker als ge als specialist in één of ander merk/type onmiddellijke toegang hebt tot de onderdelen.
Op mijn vorig werk heb ik zo kunnen zien hoe restauraties "in't echt" gaan ipv hoe ze op Discovery gaan. Basisprijs voor een body-off-frame met motorrevisie begon aan 125k. Zonder speciallekes. Tijdsspanne tussen de 6 en 18 maand. Met onnozelheden gelijk deadlines van een paar weken moest ge daar niet afkomen.
Bij mijne maat die alleen motorrevisies moet ge daar ook niet mee afkomen. Ook geen gezever bij die mannen. Cylinderkop is al eens opgelast meneer, daar kan ik niet op verder weken. Geen probleem, de klant laat een nieuwe afkomen uit de UK, volledig in alu gefreesd. 8000 euro aub. Ok, dat kunnen we verder werken. :-). Krukasje van Aston Martin, 3 jaar op gewacht, nieuw gemaakt bij AM zelf. 10000 euro. :o en ja er zijn nog mensen met eindeloze budgetten... :shock:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Stefke wrote: 06 Feb 2018 20:26
Raketman wrote: 06 Feb 2018 19:43 en ja er zijn nog mensen met eindeloze budgetten... :shock:
Meer dan genoeg blijkbaar maar je moet ze kennen natuurlijk. ;)

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Ervoor / erna... kan ik nog steeds van genieten.

Image

Image

Image

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by duibhce Kaelann »

:o :thumbsup: :drif: :drif: :drif:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De reden waarom...

Post by Koeno »

wanneer mag ik mijne CB binnen steken voor een light restauratie... voor iemand met uw kunde is dat niks...

Echt waar, mocht ik een hoed, muts of pet op hebben: Hoed, muts of pet af!
prachtig om zo'n klassieker terug in quasi nieuwstaat te zien...

Post Reply