De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fantastisch werk weeral.

Zeg Raketmans, waar steek je nu doorgaans het meeste werk in. Het mechanische gedeelte of de carrosserie? Ale carrosserie? Frame, spatborden, tank enz.

Zijn de onderdelen gelakt of gepoedercoat?

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

Ik ben ermee bezig om zelf een exemplaar te maken voor een volgend project. De moderne voorvorken zijn wellicht simplistischer maar ik vind de springervoorvorken zoveel ingenieuzer en mooier sowieso. Het straalt meer techniek uit gewoon!

Zou je daar eens een foto van kunnen nemen want ziet er top uit. Kopiëren doe ik helemaal niet maar het is een variatie op het thema dat ik nog niet ben tegengekomen.

Waanzinnig mooi! :thumbsup: :drif:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Ik heb de foto wat dichterbij bekeken en ben erg benieuwd hoe dit op het balhoofd vastzit en hoe de vier scharnieren die de veer ondersteunen hun werk doen zonder al te veel speling. Zit er veel horizontale speling op als je bijv een groef in de weg over rijdt of helemaal niet? Vind je dit zelf een goed systeem?

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: De reden waarom...

Post by pingu »

Is dat dezelfde moto op de voor en na foto? :w00t: :drif:

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De reden waarom...

Post by den Bullet »

Wipr wrote: 02 Mar 2018 00:43 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

...

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

...
Springervorken zijn voor (o.a.) Harleys.

De juiste benaming hier is Girdervork of parallellogramvork ;)

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman »

Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

blokske van ne W650 in hangen 8-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Raketman wrote: 02 Mar 2018 13:09 Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image
Dank voor de verhelderende uitleg.
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.

Lang leve zandstralen zeker al kan ik me voorstellen dat je dergelijke oud materiaal meer schade kan toebrengen dat je achteraf moet op -of dichtlassen.

Prachtig werk! :)

@den bullet: dank voor de correcte naam. Wist enkel dat het te vinden was als Springer front end

@muug: W650 blok zou zich perfect lenen voor een zelfcreatie maar persoonlijk zou ik het een verkrachting vinden om een volledig typerend origineel frame met een ander blok uit te rusten. Dat het misschien beter oogt kan maar ik zou het nooit doen. En zoals Raket aangeeft als er al wat wobbel en flex inzit stel ik me maar de vraag of het frame zonder aanpassingen zou kunnen trekken.

User avatar
laouen
Posts: 1710
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by laouen »

Wipr wrote: 02 Mar 2018 20:30
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

laouen wrote: 14 Mar 2018 09:28
Wipr wrote: 02 Mar 2018 20:30
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image
Yes yes yes :w00t: :w00t: :w00t:
Bangelijk dat je dit gevonden hebt!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Blackbert wrote: 15 Mar 2018 17:47 Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen:
:laugh3: :laugh3: :laugh3:

User avatar
laouen
Posts: 1710
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by laouen »

Wipr wrote: 16 Mar 2018 11:47
Blackbert wrote: 15 Mar 2018 17:47 Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen:
:laugh3: :laugh3: :laugh3:
:blink:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug »

laouen wrote: 24 Mar 2018 16:22
Wipr wrote: 16 Mar 2018 11:47
Blackbert wrote: 15 Mar 2018 17:47 Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen:
:laugh3: :laugh3: :laugh3:
:blink:
Niet aantrekken. ;)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Muug wrote: 24 Mar 2018 20:34
laouen wrote: 24 Mar 2018 16:22
Wipr wrote: 16 Mar 2018 11:47
:laugh3: :laugh3: :laugh3:
:blink:
Niet aantrekken. ;)
Niettemin knap gevonden want had het nooit zelf terug gevonden. Maar nu weet ik nog steeds wel niet welke fabrikant achter deze creatie zit. Harley/Buell motor?

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert »

Wipr wrote: 25 Mar 2018 03:20 Niettemin knap gevonden want had het nooit zelf terug gevonden. Maar nu weet ik nog steeds wel niet welke fabrikant achter deze creatie zit. Harley/Buell motor?
'deze' boven de foto is een link.
andere jongens die gelijkaardige motoren bouwen: confederate motorcyles. ook met een 'open' versie van die vork. ook niet binnen ons budget. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote: 25 Mar 2018 03:20Maar nu weet ik nog steeds wel niet welke fabrikant achter deze creatie zit. Harley/Buell motor?
Het frame, blok en de ZTL remschijf vooraan wijzen allemaal in de richting van Erik Buell. Al ben ik niet zeker of hij rechtstreeks bij de bouw van The47 Ronin betrokken is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings


Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

duibhce Kaelann wrote: 25 Mar 2018 14:07
Wipr wrote: 25 Mar 2018 03:20Maar nu weet ik nog steeds wel niet welke fabrikant achter deze creatie zit. Harley/Buell motor?
Het frame, blok en de ZTL remschijf vooraan wijzen allemaal in de richting van Erik Buell. Al ben ik niet zeker of hij rechtstreeks bij de bouw van The47 Ronin betrokken is.
Zit Keanu Reeves er misschien voor iets tussen? Gezien de typebenaming en wetende dat hij zich o.a. bezighoudt met het maken van motorfietsen, hetzij specialekes en peperduur.
www.archmotorcycle.com

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr »

Het frame en eigenlijk alles vd motor buiten de voortrein zijn idd niet speciaal. Gekend design van Buell. De voorvork is wat mij betreft waanzin. Mooi kan ik het zelfs niet noemen maar intrigeerd me dermate dat ik zoiets wel zou kopen. Ontbreekt me echter aan een beetje veel kapitaal :mrgreen:

Toeme toch: lijstje als we de lotto winnen krijgt weer een aanvulling. Toch maar eerst een helicopterbrevet en eigen rotorvlieger en dan wereld rond vliegen in een paar jaar en dan zien we weer verder. Misschien opteren voor een Chinook als vliegend atelier en een kunstmatig stalen rif aanleggen in het Great Barrier reef.

Marco Marco, dromen zijn inderdaad bedrog :mrgreen: :pillepalle: :mad: :ugeek:

User avatar
laouen
Posts: 1710
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by laouen »

Blackbert wrote: 25 Mar 2018 11:42 andere jongens die gelijkaardige motoren bouwen: confederate motorcyles. ook met een 'open' versie van die vork. ook niet binnen ons budget. ;)
Aaaaaahhhhh Confederate! Daar was ik eigenlijk naar op zoek maar ik kon der echt met de beste wil van de wereld niet op komen! Merci Bert!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply