't Was vandaag eens tijd om te weten waar ik aan toe ben. Originele Bing 1-20-1 is toegekomen, ernaast hetgeen erop stond. Dat blijkt ondertussen ook een vrij zeldzaam exemplaar te zijn van Ikov, meerbepaald een type dat op na-oorlogse Jawa's gebruikt werd van 1947 tot 1956. Die mag naar ebay ipv naar 't oud ijzer
.
Het blok is er ook ingeraakt. 't Mocht natuurlijk al direct terug gedeeltelijk open, wegens een te dunne pakking waardoor de kickstarter muurvast zat
. Kwaliteitscontrole...
Aan de andere kant mocht het primaire tandwiel en de ketting erop, ontstekingsdeksel en vliegwiel. Dat vliegwiel ging mij daarna nog eens stevig parten spelen. Schakelmechaniek zit er ook al bij, een replica Noris toeter ook.
Volgend, niet geheel onbelangrijk onderdeel was de Lichtmaschine. Ook van Noris. Een beetje techtalk : boven in de cirkel zien we de mechanische spanningsregelaar zitten. Een onderdeel dat ik in Duitsland laten reviseren heb. Rechts daaronder zit de controlelamp voor de laadspanning en de zelfgemaakte koperen contacten waar later de Zundnagel of ontstekingsnagel (het sleutelke, qua) zal ingaan om het contact aan te zetten. In't midden de nieuwe contactpunten en sleepborstels, daaronder de condensator (van nen ouwe Landrover) en links in de cirkel de nieuwe ontstekingsspoel.
En daar kwam het vliegwiel lastig doen. De nok die het contactpunt moet bedienen bleek zo slecht en onregelmatig van vorm dat ik er ruimschoots twee uur aan gedremeld heb om het contact lang genoeg te laten sluiten zodat de spoel kan opladen. Verder bleek er zomaar liefst 5 tienden mm speling te zitten op die kant van de krukas. Nog nooit meegemaakt. Als een modern blok deze speling heeft moogt ge dat in zijn geheel in de ijzercontainer zwieren, voor deze blokken blijkt dat niet abnormaal te zijn. Gewoon de speling van de krukas meerekenen in de afstelafstand van uw contactpunten en alles komt in orde
. Efkes de batterij aangesloten, er blijken zowaar vonken te zijn. Zo een stuk of drie per omwenteling door het gestuiter van de krukas
als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op.
Dan was't tijd voor de chargebuizen. Beetje wringen en doen, afstandsbussen maken om rond de voetsteunen te geraken, klaar. Kickstarter erop, carbu en luchtfilter erbij.
Vijf liter rijke 2-takt gemengd (1:25), monograde Kroon 80W transmissie olie in de boite gekapt. Carburator jiggleren met het daarvoor voorziene pennetje. Batterij efkes provisoir aangesloten. Klemmeke over het contact geduwd. Drie keer trappen en
BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer
Efkes laten warmdraaien, ralenti afstellen, klaar. 5-Vijf-Funf-five-cinque tienden mm speling op de krukas en dat spel draait gelijk een wekkerke
Spanningsregelaar werkt, bedrading naar de koplamp aangesloten in het lichtmachien, alle lampkes branden, toeter maakt van zijn oren.
Azo schone techniek...
Batterijbak en toolbox nog inbouwen, kettingkast laten passen en dan vrees ik dattem alweer klaar is. Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...