Page 3 of 8

Re: De reden waarom...

Posted: 20 Dec 2017 09:50
by den Bullet
F M wrote:
20 Dec 2017 08:27
Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
Versnelling-spookske
(Ja lap; nen euro voor in 't warmste potteke ...)

Re: De reden waarom...

Posted: 20 Dec 2017 10:50
by Muug
Blackbert wrote:
17 Dec 2017 11:01
Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Jep, "patine" heet dat.

Re: De reden waarom...

Posted: 20 Dec 2017 17:52
by Raketman
@Wipr : ik kan alleen bagetten en halfautomaten. Tig nog nooit gedaan ('t is te zeggen, buiten nekeer probeersels) dus daar heb ik geen handigheid in. Die hendels aan't stuur, da's iets speciaal. Het is ooit origineel begonnen als vaste ophangingspunten voor de hendeltjes. Die zijn er dan afgeslepen en vervangen door andere beugels die met een spanring rond het stuur zaten (en waarvan ge de positie kon aanpassen, verdraaien etc) met dus ook een ander type remhendel en koppelingshendel erop. Terugkeer naar origineel met beugels die gemaakt zijn op een patroonplaatje en dan verplooid, rond gemaakt en dan met wat willekeurig paswerk terug op elke stuurhelft gelast. ('t zijn 2 stuurhelften en geen doorlopend stuur). En daarop passen ook weer originele hendels.
'k Had mij ook een kant en klaar KR25 stuur kunnen kopen om moeite en tijd te besparen...maar daar komt ge niet mee weg als ge tussen kenners vertoeft :mrgreen: .

@Stefmans : dedees is't :

https://www.matthys.net/nl/Shop/59/moto ... 0-cm-breed

Ik ben daar precies toch content van...ze verliest over een paar dagen tijd haar druk en zakt dus heel langzaam naar beneden, maar aangezien ik ze meestal in 1 van de 2 standen blokkeer heb ik daar geen last van.

Dat bolleke is idd de schakelpook van de 4-boit handgeschakeld. 'k Heb het een beetje afgeschuurd omdat het gebarsten was. Maar 't zit nog heel stevig vast dus enkel de barst toegemaakt en terug een beetje "geweatherd".

Met dit ding heb ik wel al een paar keer het gevoel gehad dat het er totaal over is. Hij was eigenlijk in een staat die meer neigde naar tuinornament ipv naar iets wat nog gerestaureerd zou kunnen worden. Vooral dat motorblok, waar ik ook de controle een beetje moeten afgeven heb omdat het zo kapot was dat er een extra specialist aan te pas moest komen (krukas). En nu bij elke stap van de montage komen nieuwe problemen boven waar ge weer hopen tijd insteekt om een oplossing te vinden. Het punt waarop we kunnen zeggen dat het zal goedkomen is er eigenlijk ook nog niet ,'t kan nog allemaal teruggaan naar tuinornament. Deels gerecupereerde deels nieuwe krukaslagers, wat gaat dat geven :dontknow: , die primaire aandrijving, gaat dat houden :dontknow: , gaat dat lichtmachien deftig marcheren :dontknow: , krijg ik die ontsteking nog afgesteld :dontknow: , in welke staat gaat den okkazie carburator zijn die ik op't oog heb :dontknow: . De versnellingsbak, die is volledig in orde :ricky: . Toch iets :mrgreen: .

Re: De reden waarom...

Posted: 21 Dec 2017 01:18
by Wipr
In ieder geval Raketmans, als je eens iets moet gelast hebben met de TIG dan help ik je met plezier. En aangezien je meer dan skills hebt mag je het zelf doen ook. Met plezier! ;)

En ivm het vertoeven onder kenners......tja dan ben ik helemaal mee met je oplossingen.

Chapeau!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Re: De reden waarom...

Posted: 30 Jan 2018 01:30
by Raketman
't Was vandaag eens tijd om te weten waar ik aan toe ben. Originele Bing 1-20-1 is toegekomen, ernaast hetgeen erop stond. Dat blijkt ondertussen ook een vrij zeldzaam exemplaar te zijn van Ikov, meerbepaald een type dat op na-oorlogse Jawa's gebruikt werd van 1947 tot 1956. Die mag naar ebay ipv naar 't oud ijzer 8-) .

Image

Het blok is er ook ingeraakt. 't Mocht natuurlijk al direct terug gedeeltelijk open, wegens een te dunne pakking waardoor de kickstarter muurvast zat :thumbsdown: :whip: . Kwaliteitscontrole...

Image

Aan de andere kant mocht het primaire tandwiel en de ketting erop, ontstekingsdeksel en vliegwiel. Dat vliegwiel ging mij daarna nog eens stevig parten spelen. Schakelmechaniek zit er ook al bij, een replica Noris toeter ook.

Image

Volgend, niet geheel onbelangrijk onderdeel was de Lichtmaschine. Ook van Noris. Een beetje techtalk : boven in de cirkel zien we de mechanische spanningsregelaar zitten. Een onderdeel dat ik in Duitsland laten reviseren heb. Rechts daaronder zit de controlelamp voor de laadspanning en de zelfgemaakte koperen contacten waar later de Zundnagel of ontstekingsnagel (het sleutelke, qua) zal ingaan om het contact aan te zetten. In't midden de nieuwe contactpunten en sleepborstels, daaronder de condensator (van nen ouwe Landrover) en links in de cirkel de nieuwe ontstekingsspoel.

Image

En daar kwam het vliegwiel lastig doen. De nok die het contactpunt moet bedienen bleek zo slecht en onregelmatig van vorm dat ik er ruimschoots twee uur aan gedremeld heb om het contact lang genoeg te laten sluiten zodat de spoel kan opladen. Verder bleek er zomaar liefst 5 tienden mm speling te zitten op die kant van de krukas. Nog nooit meegemaakt. Als een modern blok deze speling heeft moogt ge dat in zijn geheel in de ijzercontainer zwieren, voor deze blokken blijkt dat niet abnormaal te zijn. Gewoon de speling van de krukas meerekenen in de afstelafstand van uw contactpunten en alles komt in orde :? :pillepalle: . Efkes de batterij aangesloten, er blijken zowaar vonken te zijn. Zo een stuk of drie per omwenteling door het gestuiter van de krukas :freak: :stars: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op.

Dan was't tijd voor de chargebuizen. Beetje wringen en doen, afstandsbussen maken om rond de voetsteunen te geraken, klaar. Kickstarter erop, carbu en luchtfilter erbij.

Image

Vijf liter rijke 2-takt gemengd (1:25), monograde Kroon 80W transmissie olie in de boite gekapt. Carburator jiggleren met het daarvoor voorziene pennetje. Batterij efkes provisoir aangesloten. Klemmeke over het contact geduwd. Drie keer trappen en

BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer

:ricky: :rayof: :pom: :pom: :pom:

Efkes laten warmdraaien, ralenti afstellen, klaar. 5-Vijf-Funf-five-cinque tienden mm speling op de krukas en dat spel draait gelijk een wekkerke :shock: :shock:
Spanningsregelaar werkt, bedrading naar de koplamp aangesloten in het lichtmachien, alle lampkes branden, toeter maakt van zijn oren.

Image

Azo schone techniek...

Image

Batterijbak en toolbox nog inbouwen, kettingkast laten passen en dan vrees ik dattem alweer klaar is. Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...

Re: De reden waarom...

Posted: 30 Jan 2018 11:52
by Muug
Raketman wrote:
30 Jan 2018 01:30
: als dees goekomt eet ik mijn pantoffels op
..................
BRAM BAM BAM BAM BRAM BAM BRAM BAM BAM x een paar honderd keer
....................................
Pantoffels opeten is voor morgen...
Wij verwachten twéé youtube-filmpkes van u 8-)

Podium : op de grote tafel is toch plaats?

Re: De reden waarom...

Posted: 30 Jan 2018 21:06
by Stefke
Raketman wrote:
30 Jan 2018 01:30
Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan. Pantoffels opeten is voor morgen...
Een podium waar gij uw pantoffels kunt opeten terwijl wij komen zien... :mrgreen:

Re: De reden waarom...

Posted: 30 Jan 2018 21:22
by Koeno
prachtig, gewoon prachtig...
Zo'n kunde, handigheid is om jaloers op te zijn... :thumbsup:

Re: De reden waarom...

Posted: 31 Jan 2018 08:50
by Blackbert
Wacht tot je ziet hoe hij zijn pantoffels opeet. :o :bowdown:

Re: De reden waarom...

Posted: 31 Jan 2018 09:47
by zappa
Misschien kan je best ineens een taart maken uit sloffen? Om uw (nieuwe) troetelkindje te vieren :grin:


https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... deeg-html/

of iets in chocolade ?
http://www.marioca.com/product/schoenen/

of iets in marsepein ?

http://liefdevoorbakken.nl/hoe-maak-je- ... n-fondant/




Gewoon, ik zou niet graag hebben dat je een vergiftiging oploopt, en nooit meer roest kan omtoveren in een rijdende motorfiets, wat niet iedereen gegeven is :thumbsup: :thumbsup: