De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 3020
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M » 31 Jan 2018 10:10

Raketman wrote:
30 Jan 2018 01:30
Nu nog een podium in mijn living waar hij op kan staan.
:shock:
Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?

Nu ja, ik kan me wel inbeelden dat de restauratie op zich het grote doel was, en dat je daarna misschien een beetje verweesd achterblijft en je je gaat afvragen "wat nu ermee?" ;)

In elk geval, torenhoog respect voor de prestatie ! :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Blackbert
Posts: 2206
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert » 31 Jan 2018 13:21

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 3908
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De reden waarom...

Post by zappa » 31 Jan 2018 14:38


Dat zijspan heb ik al een paar keer bekeken, maar 't is iets te krakkemikig om zonder "de juiste poten aan je lijf" aan mijn Prudence te binden :mrgreen:
sig nature

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: De reden waarom...

Post by Harald » 31 Jan 2018 18:07

[emoji15]

Wat een geduld en kennis moet ge wel hebben om dit pareltje zo schoon en “origineel” draaiend te krijgen van den eerst (?) keer.
Raketmans, ik denk dat ge een andere nickname moet zoeken [emoji6]

Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
[emoji848]

User avatar
Raketman
Posts: 755
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 31 Jan 2018 23:38

F M wrote:
31 Jan 2018 10:10
Is het niet de bedoeling dat er opnieuw mee gereden gaat worden? Je brengt zo een motorfiets toch niet opnieuw in originele, rijklare staat om hem dan weer constant stil te laten staan?
Hij zal wel nekeer rijden, maar vooral toch op meetings. Em is wel ingeschreven en verzekerd, maar ik denk toch niet dat ik er veel mee ga rijden op de gewone openbare weg. Topsnelheid is theoretisch maar 70km/h, en gezien de delicate toestand van het tachtigjarige aluminium van het blok lijkt 50km/h mij eerder raadzaam. Bovendien zijn de stukken voor het motorblok superzeldzaam (en de rest van de moto feitelijk ook), heeft hij geen achtervering, nauwelijks voorvering, geen stoplicht of richtingaanwijzers én geen spiegels.
Harald wrote:
31 Jan 2018 18:07
Ohja, hoeveel werkuren heeft dat u nu gekost? 3-500u?
De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 6897
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug » 01 Feb 2018 07:33

Gij zijt alleen gaan wonen zeker? :grin:

User avatar
F M
Posts: 3020
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M » 01 Feb 2018 15:24

Raketman wrote:
31 Jan 2018 23:38
De teller staat ongeveer op 380 uur, daar komt nog wel iets bij. 't Is dan ook gene grote moto natuurlijk. Maar de koperen kabeltrekker in de handgas fabriceren alleen al heeft 7,5 uur gekost. Zonder voorbeeld, puur op het gevoel hoe het zou moeten geweest zijn. Dat zijn alleen pure sleuteluren hé, al het opzoekwerk op internet naar stukken is daar niet eens bijgerekend. Daaraan ziet ge dat zoiets ook totaal niet rendabel zou zijn om dat professioneel te doen (en zeker niet in België), moest ik goedkoop werken aan 35€/uur dan komt ge aan arbeidskost alleen al over de 13000€ uit...
Maar is dat dan ook niet de waarde van zulk een oldtimer? Ik ben niet bekend in dat circuit, maar een zeldzaam exemplaar van een oude motor zal toch wel iets kosten op een veiling ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 755
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 01 Feb 2018 21:57

In dit geval, en in heel veel gevallen van restauratie bij motorfietsen, is dat meer dan de waarde van de moto. Nog een reden waarom er geen brood in zit. Nu, in dit specifieke geval is de voorspelling dat binnen dit en 5 jaar dat wel het geval zal zijn :geek: . Duits vooroorlogs en oorlogs gerief is aan een spectaculaire opmars bezig...Da's naast het feit da'k het enorm mooie motoren vind zeker een extra reden geweest om voor zoiets te gaan.

In Duitsland zijn er specialisten die zich toeleggen op Wehrmacht motoren, zoals de Zundapp KS600 en 750, BMW R75 en in stijgende mate de R12. Die doen exclusief die modellen, met wachtlijsten van soms jaren lang. Ne schonen KS750 is 40-45000€ waard, een gemiddelde restauratie kost 25000€...
Van Victoria zijn er een tweetal echte specialisten in D, en die lossen hun voornaamste onderdelen (carters, cylinders, krukassen, primaire aandrijvingen) allang niet meer aan de gemiddelde particulier zoals mezelf. Die houden die onderdelen ook al voor restauratieprojecten waar ze zelf iets op verdienen.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1709
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 05 Feb 2018 18:25

Dat ge ne krak zijt Raket hoeft geen betoog meer natuurlijk. :thumbsup:

Wat betreft kostenplaatje..... aan de hand aan bijv de werkuren alleen...... heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is. Als je “naam” hebt in de branche of een koper kan het aantal werkuren en de moeilijkheidsgraad inschatten dan kan je een verkoop sneller sluiten aan de vooropgestelde prijs. Over “naam” gesproken....Keanu Reeves, een acteur die zich tot de bekendere van deze aardbol mag noemen maakt ook motoren met een partner. Voor een zacht prijsje van pakweg 78000$ mag je een exemplaar de jouwe noemen.

Hoe goed je bent, hoe stijlvol je ontwerp ook is: je kan er die prijzen niet van krijgen tenzij er een hele marketingmachine aan vooraf gegaan is.

Iedereen is anders natuurlijk maar kan me heel goed voorstellen dat als je zoveel gevoel en je ziel legt dat je geen zin hebt om het van de hand te doen dan minder dan het totaalpakket van materiaal en werkuren bij elkaar.

Eneuhm 35€/u is idd heel heel schappelijk.

Nietemin, mijn welgemeende appreciatie krijg je zonder meer :thumbsup: ;)

User avatar
Muug
Posts: 6897
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug » 05 Feb 2018 22:35

Wipr wrote:
05 Feb 2018 18:25
heb al geleerd dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat de opgeplakte prijs rechtvaardig is.
Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Enkel de tarieven van in den bouw aanvaarden de mensen zonder morren. Ze zijn dat gewend, ze weten dat.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests