De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1687
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 02 Mar 2018 00:43

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fantastisch werk weeral.

Zeg Raketmans, waar steek je nu doorgaans het meeste werk in. Het mechanische gedeelte of de carrosserie? Ale carrosserie? Frame, spatborden, tank enz.

Zijn de onderdelen gelakt of gepoedercoat?

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

Ik ben ermee bezig om zelf een exemplaar te maken voor een volgend project. De moderne voorvorken zijn wellicht simplistischer maar ik vind de springervoorvorken zoveel ingenieuzer en mooier sowieso. Het straalt meer techniek uit gewoon!

Zou je daar eens een foto van kunnen nemen want ziet er top uit. Kopiëren doe ik helemaal niet maar het is een variatie op het thema dat ik nog niet ben tegengekomen.

Waanzinnig mooi! :thumbsup: :drif:

Wipr
Posts: 1687
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 02 Mar 2018 00:49

Ik heb de foto wat dichterbij bekeken en ben erg benieuwd hoe dit op het balhoofd vastzit en hoe de vier scharnieren die de veer ondersteunen hun werk doen zonder al te veel speling. Zit er veel horizontale speling op als je bijv een groef in de weg over rijdt of helemaal niet? Vind je dit zelf een goed systeem?

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: De reden waarom...

Post by pingu » 02 Mar 2018 10:55

Is dat dezelfde moto op de voor en na foto? :w00t: :drif:

den Bullet
Posts: 708
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De reden waarom...

Post by den Bullet » 02 Mar 2018 11:01

Wipr wrote:
02 Mar 2018 00:43
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

...

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

...
Springervorken zijn voor (o.a.) Harleys.

De juiste benaming hier is Girdervork of parallellogramvork ;)

User avatar
Raketman
Posts: 749
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 02 Mar 2018 13:09

Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 6815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De reden waarom...

Post by Muug » 02 Mar 2018 16:30

blokske van ne W650 in hangen 8-)

Wipr
Posts: 1687
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 02 Mar 2018 20:30

Raketman wrote:
02 Mar 2018 13:09
Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image
Dank voor de verhelderende uitleg.
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.

Lang leve zandstralen zeker al kan ik me voorstellen dat je dergelijke oud materiaal meer schade kan toebrengen dat je achteraf moet op -of dichtlassen.

Prachtig werk! :)

@den bullet: dank voor de correcte naam. Wist enkel dat het te vinden was als Springer front end

@muug: W650 blok zou zich perfect lenen voor een zelfcreatie maar persoonlijk zou ik het een verkrachting vinden om een volledig typerend origineel frame met een ander blok uit te rusten. Dat het misschien beter oogt kan maar ik zou het nooit doen. En zoals Raket aangeeft als er al wat wobbel en flex inzit stel ik me maar de vraag of het frame zonder aanpassingen zou kunnen trekken.

User avatar
laouen
Posts: 1684
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De reden waarom...

Post by laouen » 14 Mar 2018 09:28

Wipr wrote:
02 Mar 2018 20:30

De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Wipr
Posts: 1687
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 14 Mar 2018 13:09

laouen wrote:
14 Mar 2018 09:28
Wipr wrote:
02 Mar 2018 20:30

De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image
Yes yes yes :w00t: :w00t: :w00t:
Bangelijk dat je dit gevonden hebt!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Blackbert
Posts: 2197
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert » 15 Mar 2018 17:47

Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest