Voor de (niet) techneuten

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Voor de (niet) techneuten

Post by J2FK »

Mijne gast heeft tijdens het vidangeke van zijne SM(omgebouwde husa FE350), onderaan het carter het verkeerde vijske (A op de tekening) losgedraaid om de olie af te laten. Er is iets van een 200ml uitgekomen. Een klein beetje hoger zit de juiste bout (1).
Het enige wat we over die bouten (A) in de manual terug vinden is "do not remove both srews".

Hebben dus geen idee vanwaar die olie komt. Het logische zou zijn carter, maar waarom is re dan maar 200ml uit gekomen en bij de juiste bout,die iets hoger staat, de volle 1200ml??

Iemand een helderder moment dan wij???
Image
Last edited by J2FK on 31 May 2017 21:40, edited 3 times in total.

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by Raketman »

Dat zijn bouten die meestal rechtstreeks uitgeven in interne olieleidingen, en waarschijnlijk de hoofdgalerij naar de krukas of andere belangrijke lagers. Normaal gaan die nooit open, maar kunnen handig zijn bij diagnose stellen (verstoppingen, ophoping van slijtagemateriaal, gemakkelijker reinigen bij volledige revisies van een blok etc etc). Wat meteen ook verklaart waarom er relatief weinig olie uitkomt.
Last edited by Raketman on 31 May 2017 21:33, edited 1 time in total.
Nil volentibus arduum

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by J2FK »

Tedoemme....krijg hier weer geen foto geplaatst. Met wat doen jullie da weer?

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by J2FK »

@Raketman, als daar dus opnieuw de volle 1200ml verse olie in zit, is er geen probleem?

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by Raketman »

Daar moet ge een klein beetje opletten. In de meeste manuals (workshop, niet user) staan 3 hoeveelheden :

- oliewissel zonder filter
- oliewissel met filter
- olie toe te voegen na een volledige revisie.

Die galerij loopt normaal gezien niet volledig leeg bij standaard oliewissels, dus ik zou er dan in dit geval 1,4l op doen.
Nil volentibus arduum

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by J2FK »

Owkee thx, dit staat er ook nog ergens bij dus.. :thumbsup:

"lay the motorcycle on its side and fill the oil filter housing to about 1/3 with engine oil. Fill the oil filter with engine oil and place it in the oil filter housing".

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Voor de (niet) techneuten

Post by zappa »

Die van mij is een husa FE 390 ( dat zal een ander blok zijn dan die 350 => KTM ?) maar onderaan zitten er 2 bouten, de eerste is een olietapschroef en de tweede is de sluitschroef motoroliezeef ( waar een soort langwerpig zeefje aan vast hangt) :dontknow:
't is toch niet zo'n bout met zeefje ? Als je alleen de bout met zeefje los draait gaat daar ook niet veel olie uitkomen, die loopt er via die tapschroef uit. ( maar ik heb misschien al bij al 5 x ne oliewissel gedaan, ben daar te lang aan bezig, ik ga nu gewoon bij iemand die dat met zijn ogen toe kan, das gemakkelijker voor mij )

En ook hier spreken ze van 1.4 l motorolie.
sig nature

Post Reply