Page 1 of 1

Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:10
by J2FK
Mijne gast heeft tijdens het vidangeke van zijne SM(omgebouwde husa FE350), onderaan het carter het verkeerde vijske (A op de tekening) losgedraaid om de olie af te laten. Er is iets van een 200ml uitgekomen. Een klein beetje hoger zit de juiste bout (1).
Het enige wat we over die bouten (A) in de manual terug vinden is "do not remove both srews".

Hebben dus geen idee vanwaar die olie komt. Het logische zou zijn carter, maar waarom is re dan maar 200ml uit gekomen en bij de juiste bout,die iets hoger staat, de volle 1200ml??

Iemand een helderder moment dan wij???
Image

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:32
by Raketman
Dat zijn bouten die meestal rechtstreeks uitgeven in interne olieleidingen, en waarschijnlijk de hoofdgalerij naar de krukas of andere belangrijke lagers. Normaal gaan die nooit open, maar kunnen handig zijn bij diagnose stellen (verstoppingen, ophoping van slijtagemateriaal, gemakkelijker reinigen bij volledige revisies van een blok etc etc). Wat meteen ook verklaart waarom er relatief weinig olie uitkomt.

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:33
by J2FK
Tedoemme....krijg hier weer geen foto geplaatst. Met wat doen jullie da weer?

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:35
by J2FK
@Raketman, als daar dus opnieuw de volle 1200ml verse olie in zit, is er geen probleem?

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:40
by Raketman
Daar moet ge een klein beetje opletten. In de meeste manuals (workshop, niet user) staan 3 hoeveelheden :

- oliewissel zonder filter
- oliewissel met filter
- olie toe te voegen na een volledige revisie.

Die galerij loopt normaal gezien niet volledig leeg bij standaard oliewissels, dus ik zou er dan in dit geval 1,4l op doen.

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 31 May 2017 21:53
by J2FK
Owkee thx, dit staat er ook nog ergens bij dus.. :thumbsup:

"lay the motorcycle on its side and fill the oil filter housing to about 1/3 with engine oil. Fill the oil filter with engine oil and place it in the oil filter housing".

Re: Voor de (niet) techneuten

Posted: 01 Jun 2017 13:18
by zappa
Die van mij is een husa FE 390 ( dat zal een ander blok zijn dan die 350 => KTM ?) maar onderaan zitten er 2 bouten, de eerste is een olietapschroef en de tweede is de sluitschroef motoroliezeef ( waar een soort langwerpig zeefje aan vast hangt) :dontknow:
't is toch niet zo'n bout met zeefje ? Als je alleen de bout met zeefje los draait gaat daar ook niet veel olie uitkomen, die loopt er via die tapschroef uit. ( maar ik heb misschien al bij al 5 x ne oliewissel gedaan, ben daar te lang aan bezig, ik ga nu gewoon bij iemand die dat met zijn ogen toe kan, das gemakkelijker voor mij )

En ook hier spreken ze van 1.4 l motorolie.