Frame, balhoofd, voorvork

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Frame, balhoofd, voorvork

Post by Wipr »

Ik sta op het punt om een frame te kopen van een Honda xl250 van 1983 voor een nieuwe creatie. De vraag is of je elke voorvork kan laten passen op voorwaarde dat de stuurpen diameter kleiner is dan de balhoofdbuis?

De rest trek ik mijne plan wel mee. Aanvankelijk wou ik beginnen met een 1-1/8 buis te zoeken (standaard mtb bike formaat) en van daaruit vertrekken maar zelfs een stalen stuk buis vinden lijkt niet evident. De metaalgeoothandel waar ik metaal koop heeft het niet.

Kan er iemand een link of boek aanbevelen waar je kan zien, lezen hoe je op dat punt begint met opbouwen?

Alvast dank!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by bompa »

Misschien andere kroonplaten met een ander diameter van opening steken en T stuk + ander lagers in het balhoofd ,moet zeker te doen zijn , staan er genoeg op 2dehands te koop. Er is zelfs een site op de pc waar ze die buizen en voor gebogen buizen verkopen om moto's te verbouwen, maar ik weet de naam niet meer , ik ben er is opgekomen met iets voor moto's te zoeken ,maar eigenlijk geen aandacht aan geschonken omdat ik dat toch niet nodig had.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by bompa »

Terug gevonden, ik weet niet of je er iets mee bent , je kan die buizen en zo ook allemaal zelf maken ,maar hier is het al gemaakt. https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... i7mw2KWgNQ


https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... gdaeInLUoR

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Wipr »

Dank u Bompa voor deze info. Ik zou daar effectief een frame kunnen kopen waar uiteraard ook een balhoofdbuis aan vastzit maar juist in mijn context wil ik het zelf doen.

Nu had ik nog wel een vraag omtrent de meest frequente buiten en binnendiameter van deze balhoofdbuis. Hoeveel mm is dit. Heb daarstraks paar buizen gekocht, telkens 2mm wanddikte en in verschillende buitendiameters. 25,32,35,40mm. Binnen diameter is dan steeds min 4mm gerekend.

Ik wou aanvankelijk van een motorframe starten omdat het me meer ruimte zou geven maar een frame waar een MTB voorvork in kan geplaatst worden is ook goed.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by bompa »

Ik denk dat je dan best is kijkt welke maten van lagers er inpassen en dan kan je verder , met de juiste maten van buizen en het juiste materiaal (geen centrale verwarmingsbuis) kan je inderdaad zelf een balhoofd maken,Ik weet niet wat je gaat maken, maar als je een motor gaat maken met een voorvork van een MTB is dat toch niet echt aan te raden denk ik.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Wipr »

Deel 1 lijkt me gelukt. T-stuk en balhoofd gevonden van een cruiserbike (fiets) en bij een metaalhandelaar eindelijk een passende buis gevonden die de cups kon herbergen zonder speling.

Nu een oude 1100cc gsx blok er in proppen en fiets schijfremmen en gaan :mrgreen: :pillepalle: :mrgreen:

De bedoeling is om een kruising tussen een elektrische fiets en step te maken. Het frame zal dienen om de controller en batterijen weg te werken op een zo esthetisch mogelijke manier en de aandrijving door een hub-motor in het achterwiel. Twijfel nog tussen 20 of 24" wielen. Trappers voorzie ik niet. Zal meer iets step cruiser achting worden. :rayof:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Muug »

Gezien uw eerdere exploten - die ge enkel op FB post helaas - gaat dit ongetwijfeld ook de monden doen openvallen vanwege de schoonheid en creativiteit van het ontwerp. :thumbsup:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Wipr »

Muug wrote: 28 Oct 2017 12:25 Gezien uw eerdere exploten - die ge enkel op FB post helaas - gaat dit ongetwijfeld ook de monden doen openvallen vanwege de schoonheid en creativiteit van het ontwerp. :thumbsup:
Goh Muug, je zegt helaas maar diegene die graag willen zien waarmee ik bezig ben kunnen alles wel terugvinden op de website en Facebook.

Dank je trouwens voor je lovende woorden. Als dit ding ooit rijdende verklaart wordt dan kom je er maar eens op rijden he . Je bent welkom ;)

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Blackbert »

Wat voor website?
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Frame, balhoofd, voorvork

Post by Wipr »

Blackbert wrote: 30 Oct 2017 12:38 Wat voor website?
Simpel opgebouwde website met daar een deel van de metaalstukken op die ik maak. :)
www.wimpredhomme.com
(Ps: mocht dit niet kunnen verwijder je de link maar muug :) )

Post Reply