Page 1 of 3

Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 08:11
by Koeno
HoiHoi,

De Noob der Noobs heeft enkele vragen.
Binnenkort enkele dagen tijd, en met de panne van de GS toch geen tijd om te gaan rijden...
Dus tij om nog eens verder werk te maken van de sevenfifty.

Ik wil de remmen van mijn sevenfifty eens reviseren.
terwijl de remleidingen vervangen door staalomwonden exemplaren, en de klauwen goed proper maken.

benodigdheden:
Remklauw achter:
http://www.wemoto.nl/bikes/honda/cb_750 ... er_-_rear/

Remklauw voor:
http://www.wemoto.nl/bikes/honda/cb_750 ... r_-_front/

Handleiding:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... tos-1.html

+ nog wat DOT4.1 remvloeistof.

Belangrijkste vraag voor mij is:
Klopt die handleiding? kloppen die stappen?
Ik vermoed dat mijn verouderde reminstallatie wel vrij goed overeenkomt met die verouderde magna-remmen in de how to?

Zijn er andere tips & tricks (behalve dat ik bij de dealer moet gaan).

Re: Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 11:53
by Muug
Leuke fotoreportage. Eentje om in te kaderen. :thumbsup:
Eén kleine opmerking maar: je wilt dus echt wel gewone DOT4. ZEKER geen Dot 5 of 5.1.

Re: Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 13:55
by duibhce Kaelann
En doe dat flesje remvloeistof pas open op het moment dat je het effectief nodig hebt. Vul voor en achterrem op hetzelfde moment als je hetzelfde flesje gebruikt. Hou de overschot van de remvloeistof niet bij om later nog eens te gebruiken. Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water uit de lucht aan. Hoe hoger het percentage water in de vloeistof, hoe sneller dat gaat koken en je "fading" gaat voelen bij intensief gebruik.

Re: Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 14:14
by Muug
duibhce Kaelann wrote:
03 Apr 2018 13:55
En doe dat flesje remvloeistof pas open op het moment dat je het effectief nodig hebt. Vul voor en achterrem op hetzelfde moment als je hetzelfde flesje gebruikt. Hou de overschot van de remvloeistof niet bij om later nog eens te gebruiken. Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water uit de lucht aan. Hoe hoger het percentage water in de vloeistof, hoe sneller dat gaat koken en je "fading" gaat voelen bij intensief gebruik.
ik moet zeggen dat ik al jaren zonder problemen gebruik maak van remvloeistof die jarenlang in mijn kot openstaat (afin, dekseltje toegedraaid natuurlijk) :mrgreen:

Re: Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 17:57
by Stefke
Ik koop kleine busjes remolie. Mag duurder zijn, niet zo'n drama als de rest jarenlang blijft staan.
Zelf zou ik een paar spuitbussen remmen reiniger bij de hand houden om makkelijk te kunnen schoonmaken. Smossen met remvloeistof is toch altijd een behoorlijke smeerlapperij... 8-)

Re: Remmen Reviseren

Posted: 03 Apr 2018 23:17
by Wipr
Remmen?

Oep moteur remmen ja :mrgreen:

Re: Remmen Reviseren

Posted: 07 Apr 2018 11:27
by Koeno
Daarnet de remmen gedemonteerd...
Achteraan = handleiding volgen = Jeej easy shit...

Vooraan = handleiding volgens = Shit, enkel de rechter klauw perst de remzuigertjes naar buiten en links blijft steken...
uiteindelijk rechts volledig gedemonteerd en voor links heb ik dan wat bricole & hubo gedaan:
remleiding doorgesneden (wordt vervangen door staalomwonden versie) en daar dan compresseur opgezet en zo voorzicht pistons eruit geblazen...

Blijkt dat eentje daarvan toch wel wat gehavend was (zie foto):
https://drive.google.com/open?id=1ScFpL ... s67H047C1n

Wat ik mij nu afvraag: meeste pistons hebben aan het holle gedeelte (dat om de remblokken duwt) wat schade.
maar eentje heeft echt op de cilinder schade (meest linkse op de foto)...

ik vermoed dat ik die niet zomaar mag hergebruiken?

Re: Remmen Reviseren

Posted: 07 Apr 2018 20:29
by Muug
die linker lijkt mij serieus naar de kloten ja.

Re: Remmen Reviseren

Posted: 07 Apr 2018 22:05
by Koeno
Dat wordt dus inderdaad een nieuweke bestellen... cmsnl vraagt daar verdorie 25euro voor... ook zonde...

Re: Remmen Reviseren

Posted: 30 Jul 2018 09:08
by Koeno
Vanavond waarschijnlijk remklauwen afwerken...
Straks remvloeistof kopen, en vanavond wat knutselen...

het in elkaar steken zal wel lukken,
Maar wat is nu de gemakkelijkst manier om alles op te vullen?

gewoon in reservoir gieten en terwijl pompen?
langs ontluchtingsklauw met darm en spuit zo naar boven duwen?
binnendoen bij ne garagist?
Ik hoor en lees veel verhalen, en wil vooral de gemakkelijke oplossing...

ook het ontluchten van die dubbele remklauw vooraan brengen wat vragen mee...