Lek benzinetank

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Lek benzinetank

Post by J2FK »

Na het plaatsen van een nieuwe zadel is de benzinetank van onze FS1 stilletjes beginnen te lekken. Waarschijnlijk zadel iets te fors naar beneden geduwd waardoor er een klein, niet zichtbaar, scheurtje is ontstaan in een naad. Althans dat denken we.
Hoe lossen we dit best op?
Heb al iets opgevangen van een bepaald product erin te doen. Er is wel wat roest in de tank wat tot op heden nooit een probleem is geweest.
Iemand hier ervaring mee?
Raketman of andere techneuten??

Image

Image

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Lek benzinetank

Post by Stefke »

Ik zou dat proberen dichten met kneedbare metaalpasta. Is mij ook al eens gelukt voor een haarscheurtje wat niet echt onder druk stond.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lek benzinetank

Post by Muug »

Alternatief is anders inderdaad met speciaal spul langs binnen een coating voorzien. Op de Moto Retro Beurs te Wieze hebben ze daar wel de spulletjes voor.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lek benzinetank

Post by Blackbert »

http://www.tankcure.be/

Wel eerst de kraan eruit draaien en een bout in die opening schroeven. Dat kan wel eens niet-standaard draad zijn, dus niet zomaar de eerste bout met de juiste diameter erin wringen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Lek benzinetank

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 14 Oct 2018 08:41 http://www.tankcure.be/

Wel eerst de kraan eruit draaien en een bout in die opening schroeven. Dat kan wel eens niet-standaard draad zijn, dus niet zomaar de eerste bout met de juiste diameter erin wringen.
Als er veel roest in zit best ook wel eerst even dat zoveel mogelijk verwijderen met roestverwijderaar en een lading knikkers of kleine bouten en moeren. Anders loop je de kans dat stukken van de coating snel weer gaan lossen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Lek benzinetank

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 14 Oct 2018 10:54
Als er veel roest in zit best ook wel eerst even dat zoveel mogelijk verwijderen met roestverwijderaar en een lading knikkers of kleine bouten en moeren. Anders loop je de kans dat stukken van de coating snel weer gaan lossen.
Oei, dat zou ik precies dan weer niet durven, wegens blutsen van binnenuit... :?: :roll:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lek benzinetank

Post by Blackbert »

Op de site van tankcure raden ze in dat geval een lading houtschroeven aan. Puntjes hun werk laten doen tijdens het schudden.
grease up your baby for a ball on the hill

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Lek benzinetank

Post by J2FK »

owkee,....
Over de tankcure zijn we het eens, deze is besteld.
Over de methode hoe ontroesten, zijn we nog niet uit.
- gebruik van steentjes zoals hier, https://www.youtube.com/watch?v=Eh6HCUfZjJA
- de Jo-methode, lading knikkers of kleine bouten en moeren
- de Bert-methode, lading houtschroeven
of - de Stef-methode, Oei...niks erin
:lol: :lol:

Ik laat wel weten wat het is geworden en wat het resultaat is.
Andere suggesties zijn steeds welkom.
;) ;)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lek benzinetank

Post by Koeno »

qua ontroesten: azijn...
als ge dat lang genoeg laat staan gaat ge zelfs ontdekken waar de tank echt te dun geworden is door roest...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Lek benzinetank

Post by Raketman »

Om te ontroesten gebruik ik een ijzeren ketting van een meter of 2 met redelijk kleine schakels. Dat laat geen residue achter, ge moet geen uur staan schudden en vissen om elke vijs of steentje eruit te krijgen, maakt geen blutsen en komt zowat overal in de tank. Tank zeker 20-30min ronddraaien/schudden met de ontroester erbij. Benzinekraan maak ik dicht met een houten plug op maat en tape. Het vulgat gaat ook dicht met strak aangespannen tape. Tankcure is heel goed, MAAR opgelet bij 2-takt tanks, daarvoor is de ontvetter van Tankcure niet goed genoeg. 'k Heb er ondertussen al 2 moeten herdoen. Voor 2-takt tanks gebruik ik nog steeds de ontroester en coating van Tankcure, maar ontvetten doe ik met de ontvetter van Restom. Die hebben er een die speciaal voor 2-takt gemaakt is. Ge kunt ook een hele kit van Restom bij Matthys kopen, zijnde ontroester, ontvetter voor 2-takt en 2k coating.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lek benzinetank

Post by Muug »

Raketman wrote: 14 Oct 2018 22:52 Om te ontroesten gebruik ik een ijzeren ketting van een meter of 2 met redelijk kleine schakels. Dat laat geen residue achter, ge moet geen uur staan schudden en vissen om elke vijs of steentje eruit te krijgen, maakt geen blutsen en komt zowat overal in de tank.
Touch of genius...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Lek benzinetank

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 15 Oct 2018 10:31 Touch of genius...
:stupid:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Lek benzinetank

Post by Wipr »

Tank in de lengterichting in 2 slijpen. Mal pakken met gietzand. Aluminium smelten en een alu tank gieten. :mrgreen: :peepwall: :whistling:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lek benzinetank

Post by Muug »

Wipr wrote: 15 Oct 2018 21:00 Tank in de lengterichting in 2 slijpen. Mal pakken met gietzand. Aluminium smelten en een alu tank gieten. :mrgreen: :peepwall: :whistling:
Gezien uw nieuw gevonden laspassie zie ik u dat nog perfect doen ja :mrgreen: :laughing:

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Lek benzinetank

Post by J2FK »

Met enige vertraging, tja.. die jeugd, da begint aan iets en dan ligt da daar :? , is het toch de "touch of a genius" geworden. Had hier nog wa ketting liggen. Het ontroesten wel in twee fases gedaan. Eerste keer met product van tank-cure, tweede keer met oxaalzuur, wat toch een beter resultaat opleverde.
Coating zit erin en is aan het uitharden. Volgende week ergens alles terug monteren en hopelijk geen boze mama/vrouw meer die zegt da't kot stinkt naar de naft. :shock: :shock:
Thx aan allen voor de input. :grin:

Post Reply