het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Blackbert »

zappa wrote: 27 Jun 2019 22:05 WP = waterpomp? Ik heb daar geen probleem mee gehad op 66d smt990 en 50d 990 adventure. Maar die klutsslate :roll: die is op de smt mogen vervangen worden, bij de Tuur (990 adv) (net) niet? Blijkbaar een zwak punt?

https://motodeluxe.be/wp-content/upload ... 00x500.jpg
WP, waterpomp is een slijtagedeel, staat ook in de onderhoudstabel geloof ik. As en dichting zijn wel aangepast na enkele jaren, ze gingen er bij velen iets te snel doorheen.
Die clutchslave was wel een designfoutje, te veel laterale beweging mogelijk waardoor je dat beetje vloeistof in het systeem kwijtspeelde en het gedaan was met ontkoppelen. Zover ik weet nooit aangepast bij de 9x0. Wel 2 aftermarket alternatieven (Evoluzione en Oberon) die zonder problemen blijven werken.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Blackbert wrote: 01 Jul 2019 09:05 Die clutchslave was wel een designfoutje, te veel laterale beweging mogelijk waardoor je dat beetje vloeistof in het systeem kwijtspeelde en het gedaan was met ontkoppelen. Zover ik weet nooit aangepast bij de 9x0.
Hm, toch wel hoor. Zo heb ik eens van Pepijn een standaard pompje overgenomen, zgan, van een nieuwere generatie en ik heb daar nooit klodden mee gehad. Die zit daar zelfs nog steeds in. Eén exemplaar heb ik zo eens geheel uitgesleten gekregen: de coating van binnen was weg.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Mario wrote: 01 Jul 2019 08:46 net als Ducati-eigenaars (vroeger ?) moeten KTM-menners wel heel vergevingsgezind zijn :mrgreen:
En BMW-eigenaars, en Kawa-eigenaars, en Suzuki-eigenaars, en Triumph-eigenaars :roll:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Mario »

Muug wrote: 01 Jul 2019 11:06
Mario wrote: 01 Jul 2019 08:46 net als Ducati-eigenaars (vroeger ?) moeten KTM-menners wel heel vergevingsgezind zijn :mrgreen:
En BMW-eigenaars, en Kawa-eigenaars, en Suzuki-eigenaars, en Triumph-eigenaars :roll:
kweeni zelle, maar ik heb er hier (en op fora die dit vooraf gegaan zijn maar intussen ter ziele) al veel weten foeteren over hun moto (en het merk) en die nadien na (veel) ellende toch naar een ander merk zijn overgestapt
KTM-eigenaars lijken procentueel toch iets masochistischer ingesteld ; 't moet zijn dat de kwaliteiten van de motor toch veel compenseren
of anders dat veel die hard-KTM-ers hier oververtegenwoordigd zijn

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Mario wrote: 01 Jul 2019 11:57 kweeni zelle, maar ik heb er hier (en op fora die dit vooraf gegaan zijn maar intussen ter ziele) al veel weten foeteren over hun moto (en het merk) en die nadien na (veel) ellende toch naar een ander merk zijn overgestapt
KTM-eigenaars lijken procentueel toch iets masochistischer ingesteld ; 't moet zijn dat de kwaliteiten van de motor toch veel compenseren
of anders dat veel die hard-KTM-ers hier oververtegenwoordigd zijn
Mario, het is een klassiek menselijk patroon om te denken dat het op een ander beter is. Vandaar dat er zoveel mensen regelmatig van werk veranderen, en van moto, en van auto en tegenwoordig is het ook bon ton om van vrouw te veranderen om die reden. 8-) En na de nodige inrijtijd blijkt dat dat nieuw gras van dicht minder schoon is dan het van ver leek. Vandaar ook mijn variante op het aloude spreekwoord: "het gras is aan de overkant even dor en bruin als hier". :mrgreen:

Afin, merken dus. Harley heeft geen goeie reputatie, Ducati, Moto Guzzi, Enfield, BMW.... wijst mij ne keer een merk aan dat wél een goei reputatie heeft? Elk merk heeft - en vooral "had" want de fabrieken zijn immers wel al wat verder geëvolueerd de laatste 40 jaar - zijn zwakheden. De Yamaha's zopen olie, BMW breken cardans en de moteurs zweten zichzelf pekkezwart, Enfield en Harley's rammelen/rammelden uit elkaar, bij Ducati's riskeerde je geëlectrocuteerd te worden, Suzuki's zaten/zitten goedkoop in elkaar.... you get the picture, I suppose....

Dus of KTM's zoveel meer technische misérie geven? :dontknow:

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Koeno »

Ik denk dat KTM gewoon de laatste jaren zo'n opstoot in verkoop heeft gehad,
dat ook de gebreken plots meer en meer opgemerkt worden...

Hoe meer iets verkoopt, hoe meer er gebreken zullen komen...
laten we eerlijk zijn, van de gevestigde merken: bucht wordt niet meer gemaakt en ge moet (ondanks alle kwaliteitscontroles) gewoon sjans hebben met wat ge koopt.

Maar was de radiator dop nu de boosdoener? :whip:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by F M »

En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

F M wrote: 01 Jul 2019 13:19 En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
Geen idee eigenlijk omdat ik de andere modellen niet volg.
Blijvende problemen zijn blijkbaar toch : serieus veel hitte ter hoogte van lichaamsdelen die daar serieus veel last van hebben. En de vering van sommige modellen is veel te zwak, zeker volbepakt en met twee erop, althans volgens bepaalde users.
Ik weet ook nog van de RC8 dat ge zeker gene mocht kopen van vóór 2011, vanwege vrij ernstige issues met de motor. Maar goed, we zijn 2019 ondertussen.
In één asem door hoor ik ook mensen die supersupersupervol lof zijn over de gewéldige capaciteiten van hun KTM 690 Enduro. En dan lees je dit plots : "Excuse me from pointing it out, isn’t the KTM 690 enduro the most unreliable KTM ever made? Don’t get me wrong I’m a KTM owner of present and previous bikes and think very highly of them all. However mates bikes and reading the forums over many years does make me draw this conclusion."
En ook lees je wel eens dat het mooie rigide alu-frame van zo'n 690 Enduro bij bepaalde crashes simpelweg kapot plooit : "The flimsy frame made from wafer-thin tubes was broken in three places behind the headstock, one of the tubes was folded up like it was a water hose. Must have been a heavy crash you'd think, but it wasn't. The forks had hardly any damage at all and the aluminium rim had only a slight wobble. But it did need a complete new frame... " (bron: http://earth-roamers.blogspot.com/2013/ ... rform.html)
Kortom, KTM-moto's zijn mogelijks hoogperformant, maar blijkbaar zijn dergelijke voertuigen toch ook wel gevoeliger voor "blessures". Je ziet dat ook wel meer: hoe competetiever een voertuig (met of zonder wielen...) hoe meer onderhoud ze nodig hebben en hoe fragieler ze worden.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Koeno wrote: 01 Jul 2019 13:12 Maar was de radiator dop nu de boosdoener? :whip:
Binnen enkele dagen weten we dat. :thumbsup:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Davy78 »

F M wrote: 01 Jul 2019 13:19 En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
Heb die indruk ook ... De voorbije jaren hoor ik van ktm rijders weinig klachten (en de eerste vraag die ik ze stel is steevast "nog geen problemen mee?" :D ) Veel zal ook afhangen van het onderhoud, ik moet juist nog een dealer vinden waar ik wat vertrouwen in heb ...

Triumph, een merk dat volgens mij tegenwoordig toch betrouwbare motoren maakt, was vroeger niet anders denk ik ...
Muug wrote: 01 Jul 2019 13:48 Blijvende problemen zijn blijkbaar toch : serieus veel hitte ter hoogte van lichaamsdelen die daar serieus veel last van hebben.
Ook al gemerkt. Zelfs na een korte rit hangen ze tot op mijn knieën. Heb ergens gelezen dat de catalysator hier een belangrijke rol in speelt?

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Davy78 wrote: 01 Jul 2019 14:20ik moet juist nog een dealer vinden waar ik wat vertrouwen in heb ...
Motocare, Diest, als je De Smet in Waregem niet vertrouwt? :dontknow:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Davy78 »

Muug wrote: 01 Jul 2019 14:22
Davy78 wrote: 01 Jul 2019 14:20ik moet juist nog een dealer vinden waar ik wat vertrouwen in heb ...
Motocare, Diest, als je De Smet in Waregem niet vertrouwt? :dontknow:
Is een eind rijden, maar heb er wel wat voor over ... kan zijn dat ik in de toekomst inderdaad daar ga.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by F M »

Volgens het spook is er maar één betrouwbare KTM dealer in België:
Warrant Motos

Rue Point Du Jour 2
1470 Bousval
Tel:+32 67 79 14 12
Fax:+32 67 79 14 12
E-Mail:warrantmotos@skynet.be
Web:http://www.warrantmotos.be

Opening Hours
Lu: fermé Ma-Ve: 9h30-12h00 & 14h00-18h30 Sa: 10h00-15h00 Di: fermé
Zelf ging ik bij Motocare. Voor mij is de afstand wel een groot issue. En bij mij heeft die bij mijn weten niks verkeerd uitgestoken. Hij heeft die van mij eerst elektrisch in orde gezet (veel was helemaal verkeerd aangesloten door vorige eigenaar)

By the way, Diest is al heel wat jaren geleden. Motocare zit in Tielt-Winge.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by zappa »

't grootse probleem aan mijn ktm(s) was de garagist :devil: Verder vond ik dat die 990 's wel meevielen? De nummerplaat bleef tenminste hangen :mrgreen:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Raketman »

Johan Vrom heeft bij Motocare ooit eens een mindere ervaring gehad als ik het mij goed herinner. Maar het is idd overal iets.
Persoonlijk vertrouw ik geen enkele garagist meer. Uit ervaring weet ik intussen dat er overal wel gefoefeld wordt. En als ge dan
al eens een goeie vindt op technisch gebied dan is de service ondermaats omdat ze zich liever bezighouden met racerij ipv met
de dagdagelijkse klanten...
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Koeno »

Raketman wrote: 02 Jul 2019 14:03 En als ge dan al eens een goeie vindt op technisch gebied dan is de service ondermaats omdat ze zich liever bezighouden met racerij ipv met
de dagdagelijkse klanten...
Iemand in westrem / wetteren?

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Jul 2019 14:26
Raketman wrote: 02 Jul 2019 14:03 En als ge dan al eens een goeie vindt op technisch gebied dan is de service ondermaats omdat ze zich liever bezighouden met racerij ipv met
de dagdagelijkse klanten...
Iemand in westrem / wetteren?
:whistling:

Online
User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by den Bullet »

Raketman wrote: 02 Jul 2019 14:03
...
En als ge dan
al t een goeie vindt op technisch gebied dan is de service ondermaats omdat ze zich liever bezighouden met racerij ipv met
de dagdagelijkse klanten...
Benny in Sint-Pieters-Leeuw was nen hele goeie maar heeft zijn zaak overgelaten aan zijne medemechanieken - Sven - dat is ook ne krak! Bovendien werkt 'm toch iets rapper dan Benny ...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Davy78 »

Ik ben deze week de adventure gaan afhalen bij een andere dealer die ik niet zal vermelden (jaarlijks onderhoud moest nog gebeuren) Wreed rare manier van met klanten om te gaan, en ge krijgt amper de kans om iets te vragen omdat ge er geen woord tussen krijgt. Toen ik vroeg wat het zou kosten om een automatisch smeersysteem te installeren was zijn antwoord: "dat installeer ik niet, die kettingen van tegenwoordig moet ge toch bijna niet meer smeren"

Euh ... ok dan.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Laat me raden: ene dicht bij Dendermonde?

Post Reply