het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Het zal hier al ergens eerder gezegd geweest zijn: de KTM doet vloeistoffen verdwijnen. Niet alleen benzine - en daarvan kennen we de oorzaak - maar ook de koelvloeistof.
Als de moto na een rit afgekoeld is, staat de koelvloeistof in het expansievaatje een kleine centimeter lager.
De motor zuigt het dus ergens naar binnen, en verontreinigt zo de olie.
Aangezien de dichting van de waterpomp een gekend zwak punt is bij deze blokken, zullen we dit voorlopig maar als de meest verdachte schuldige beschouwen. De komende dagen en weken gaat de KTM dus op de operatietafel.
Van Vieze Goestingskes zal dus tot in september geen sprake meer zijn. Afin, toch niet met de KTM.
Ik zal mijn best doen om het niet te verknoeien en ik zal ook proberen om schone fotootjes te nemen.
Wordt vervolgd!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by F M »

De laatste tijd sleutel jij meer aan moto's dan er mee te rijden. :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

F M wrote: 26 Jun 2019 16:10 De laatste tijd sleutel jij meer aan moto's dan er mee te rijden. :pillepalle:
Klopt. Sleutelen kan in beetjes, een uurtje per avond bvb, en je bent thuis, beschikbaar voor de andere gezinsleden.
Rijden is iets dat sowieso meerdere uren duurt, en je bent dan onbeschikbaar.
Ah, ik had echt wel gehoopt om zonder sleutelen door het warme seizoen te geraken, maar die waterpomp heeft er anders over beslist.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by TuttoTerreno »

Waterpomp?

Lijkt me overbodig :whistling:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Blackbert »

Je weet toch dat de LC8 ook de neiging heeft om zowat alle koelvloeistof boven de minimumstreep eruit te gooien?
Als het verder zakt is er natuurlijk wel iets loos, en KTM beschouwt de WP als slijtagedeel. Tenzij je eerst een andere oorzaak kan vinden, wordt het een paar avonden sleutelen ja. Je kent de symptomen voor de WP-faling wel.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Blackbert wrote: 27 Jun 2019 07:06 Je weet toch dat de LC8 ook de neiging heeft om zowat alle koelvloeistof boven de minimumstreep eruit te gooien?
Als het verder zakt is er natuurlijk wel iets loos.
Niet vergeten dat ik de KTM terug gekocht heb met een compleet lege radiator. :shock:
Misschien is er ergens een radiatorslang die een beetje lekt.... maar dat zou dan toch zichtbaar moeten zijn, ergens op het blok.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Raketman »

Ik denk dat de 9xx van Muug zowat de enige was waarvan de wp nog niet gesneuveld was. Eigenlijk een opluchting om te zien dat ze er werkelijk allemaal aan moeten geloven :mrgreen: . Mijnen 2de heeft het langer uitgehouden dan de eerste maar op 56k (toen ik hem weggedaan heb) begon dat wegzakkende koelvloeistof fenomeen ook de kop op te steken.
Bij den eerste hebben ze dealergewijs 2x de waterpomp vervangen, maar aangezien ze daar de pompas gewoon door de dichting gestampt hebben zonder die scherpe rand af te plakken was het pas definitief opgelost toen ik ze zelf gedaan heb.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by zappa »

WP = waterpomp? Ik heb daar geen probleem mee gehad op 66d smt990 en 50d 990 adventure. Maar die klutsslate :roll: die is op de smt mogen vervangen worden, bij de Tuur (990 adv) (net) niet? Blijkbaar een zwak punt?

https://motodeluxe.be/wp-content/upload ... 00x500.jpg
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Stap 1: eerst een nieuwe radiatordop monteren. Die dingen durven ook al eens de boosdoener te zijn. En 't is vééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél eenvoudiger om die te vervangen dan die waterpomp. En ge kunt dat héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél gemakkelijk zelf doen. :laughing:
Dan één of meerdere testritten. Waarbij het weer leuk is dat ze daar in Oostenrijk toch een beetje nadenken: het niveau in het expansievat is zeer eenvoudig te bekijken want zit mooi in het zicht. :thumbsup: Op pakweg de TRX zou ik begot niet weten waar het zit. Ik denk ergens achter een kuipdeel, en er is daarin dan een spleetje waardoorheen ge moet kijken met een pillamp op uw kop, om te zien hoe hoog die vloeistof staat. :roll:

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Mario »

net als Ducati-eigenaars (vroeger ?) moeten KTM-menners wel heel vergevingsgezind zijn :mrgreen:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Blackbert »

zappa wrote: 27 Jun 2019 22:05 WP = waterpomp? Ik heb daar geen probleem mee gehad op 66d smt990 en 50d 990 adventure. Maar die klutsslate :roll: die is op de smt mogen vervangen worden, bij de Tuur (990 adv) (net) niet? Blijkbaar een zwak punt?

https://motodeluxe.be/wp-content/upload ... 00x500.jpg
WP, waterpomp is een slijtagedeel, staat ook in de onderhoudstabel geloof ik. As en dichting zijn wel aangepast na enkele jaren, ze gingen er bij velen iets te snel doorheen.
Die clutchslave was wel een designfoutje, te veel laterale beweging mogelijk waardoor je dat beetje vloeistof in het systeem kwijtspeelde en het gedaan was met ontkoppelen. Zover ik weet nooit aangepast bij de 9x0. Wel 2 aftermarket alternatieven (Evoluzione en Oberon) die zonder problemen blijven werken.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Blackbert wrote: 01 Jul 2019 09:05 Die clutchslave was wel een designfoutje, te veel laterale beweging mogelijk waardoor je dat beetje vloeistof in het systeem kwijtspeelde en het gedaan was met ontkoppelen. Zover ik weet nooit aangepast bij de 9x0.
Hm, toch wel hoor. Zo heb ik eens van Pepijn een standaard pompje overgenomen, zgan, van een nieuwere generatie en ik heb daar nooit klodden mee gehad. Die zit daar zelfs nog steeds in. Eén exemplaar heb ik zo eens geheel uitgesleten gekregen: de coating van binnen was weg.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Mario wrote: 01 Jul 2019 08:46 net als Ducati-eigenaars (vroeger ?) moeten KTM-menners wel heel vergevingsgezind zijn :mrgreen:
En BMW-eigenaars, en Kawa-eigenaars, en Suzuki-eigenaars, en Triumph-eigenaars :roll:

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Mario »

Muug wrote: 01 Jul 2019 11:06
Mario wrote: 01 Jul 2019 08:46 net als Ducati-eigenaars (vroeger ?) moeten KTM-menners wel heel vergevingsgezind zijn :mrgreen:
En BMW-eigenaars, en Kawa-eigenaars, en Suzuki-eigenaars, en Triumph-eigenaars :roll:
kweeni zelle, maar ik heb er hier (en op fora die dit vooraf gegaan zijn maar intussen ter ziele) al veel weten foeteren over hun moto (en het merk) en die nadien na (veel) ellende toch naar een ander merk zijn overgestapt
KTM-eigenaars lijken procentueel toch iets masochistischer ingesteld ; 't moet zijn dat de kwaliteiten van de motor toch veel compenseren
of anders dat veel die hard-KTM-ers hier oververtegenwoordigd zijn

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Mario wrote: 01 Jul 2019 11:57 kweeni zelle, maar ik heb er hier (en op fora die dit vooraf gegaan zijn maar intussen ter ziele) al veel weten foeteren over hun moto (en het merk) en die nadien na (veel) ellende toch naar een ander merk zijn overgestapt
KTM-eigenaars lijken procentueel toch iets masochistischer ingesteld ; 't moet zijn dat de kwaliteiten van de motor toch veel compenseren
of anders dat veel die hard-KTM-ers hier oververtegenwoordigd zijn
Mario, het is een klassiek menselijk patroon om te denken dat het op een ander beter is. Vandaar dat er zoveel mensen regelmatig van werk veranderen, en van moto, en van auto en tegenwoordig is het ook bon ton om van vrouw te veranderen om die reden. 8-) En na de nodige inrijtijd blijkt dat dat nieuw gras van dicht minder schoon is dan het van ver leek. Vandaar ook mijn variante op het aloude spreekwoord: "het gras is aan de overkant even dor en bruin als hier". :mrgreen:

Afin, merken dus. Harley heeft geen goeie reputatie, Ducati, Moto Guzzi, Enfield, BMW.... wijst mij ne keer een merk aan dat wél een goei reputatie heeft? Elk merk heeft - en vooral "had" want de fabrieken zijn immers wel al wat verder geëvolueerd de laatste 40 jaar - zijn zwakheden. De Yamaha's zopen olie, BMW breken cardans en de moteurs zweten zichzelf pekkezwart, Enfield en Harley's rammelen/rammelden uit elkaar, bij Ducati's riskeerde je geëlectrocuteerd te worden, Suzuki's zaten/zitten goedkoop in elkaar.... you get the picture, I suppose....

Dus of KTM's zoveel meer technische misérie geven? :dontknow:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Koeno »

Ik denk dat KTM gewoon de laatste jaren zo'n opstoot in verkoop heeft gehad,
dat ook de gebreken plots meer en meer opgemerkt worden...

Hoe meer iets verkoopt, hoe meer er gebreken zullen komen...
laten we eerlijk zijn, van de gevestigde merken: bucht wordt niet meer gemaakt en ge moet (ondanks alle kwaliteitscontroles) gewoon sjans hebben met wat ge koopt.

Maar was de radiator dop nu de boosdoener? :whip:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by F M »

En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

F M wrote: 01 Jul 2019 13:19 En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
Geen idee eigenlijk omdat ik de andere modellen niet volg.
Blijvende problemen zijn blijkbaar toch : serieus veel hitte ter hoogte van lichaamsdelen die daar serieus veel last van hebben. En de vering van sommige modellen is veel te zwak, zeker volbepakt en met twee erop, althans volgens bepaalde users.
Ik weet ook nog van de RC8 dat ge zeker gene mocht kopen van vóór 2011, vanwege vrij ernstige issues met de motor. Maar goed, we zijn 2019 ondertussen.
In één asem door hoor ik ook mensen die supersupersupervol lof zijn over de gewéldige capaciteiten van hun KTM 690 Enduro. En dan lees je dit plots : "Excuse me from pointing it out, isn’t the KTM 690 enduro the most unreliable KTM ever made? Don’t get me wrong I’m a KTM owner of present and previous bikes and think very highly of them all. However mates bikes and reading the forums over many years does make me draw this conclusion."
En ook lees je wel eens dat het mooie rigide alu-frame van zo'n 690 Enduro bij bepaalde crashes simpelweg kapot plooit : "The flimsy frame made from wafer-thin tubes was broken in three places behind the headstock, one of the tubes was folded up like it was a water hose. Must have been a heavy crash you'd think, but it wasn't. The forks had hardly any damage at all and the aluminium rim had only a slight wobble. But it did need a complete new frame... " (bron: http://earth-roamers.blogspot.com/2013/ ... rform.html)
Kortom, KTM-moto's zijn mogelijks hoogperformant, maar blijkbaar zijn dergelijke voertuigen toch ook wel gevoeliger voor "blessures". Je ziet dat ook wel meer: hoe competetiever een voertuig (met of zonder wielen...) hoe meer onderhoud ze nodig hebben en hoe fragieler ze worden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Muug »

Koeno wrote: 01 Jul 2019 13:12 Maar was de radiator dop nu de boosdoener? :whip:
Binnen enkele dagen weten we dat. :thumbsup:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: het magisch mysterie van de verdwijnende vloeistof

Post by Davy78 »

F M wrote: 01 Jul 2019 13:19 En als we binnen het merk KTM blijven, dan hoor ik toch vooral veel problemen bij de 950/990 reeks? Of is dat ook een verkeerd beeld?
Heb die indruk ook ... De voorbije jaren hoor ik van ktm rijders weinig klachten (en de eerste vraag die ik ze stel is steevast "nog geen problemen mee?" :D ) Veel zal ook afhangen van het onderhoud, ik moet juist nog een dealer vinden waar ik wat vertrouwen in heb ...

Triumph, een merk dat volgens mij tegenwoordig toch betrouwbare motoren maakt, was vroeger niet anders denk ik ...
Muug wrote: 01 Jul 2019 13:48 Blijvende problemen zijn blijkbaar toch : serieus veel hitte ter hoogte van lichaamsdelen die daar serieus veel last van hebben.
Ook al gemerkt. Zelfs na een korte rit hangen ze tot op mijn knieën. Heb ergens gelezen dat de catalysator hier een belangrijke rol in speelt?

Post Reply