Ik rij al van in halverwege jaren '80 met de moto en heb nog niets iets aan de polen van de batterijen gesmeerd, rij al altijd gans het jaar door en zie (er voor mij) het nut niet van in, nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een moto gekocht heb ouder dan 2 jaar (meestal nieuw) en nog nooit met een moto langer dan 5 jaar gereden heb.... maar een correct product aan smeren zal ook wel geen kwaad kunnen
Groetjes,
Jopet
Vaseline
Re: Vaseline
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: Vaseline
aaaaaaaaaaaa nu snap ik hemduibhce Kaelann wrote: ↑29 Sep 2019 09:26 T was een graptje, Pol. Mijn alternatieve interpretatie van "niks gebruiken", dus ook geen
Re: Vaseline
Afhankelijk van waar die contactpunten (accu, stekkers, zekeringen, ...) zich bevinden op de motor zal 't toch geen kwaad kunnen, zacht uitgedrukt.
Ik heb er nooit door stilgestaan, bellend naar een depaneur, maar 't heeft toch een paar keer weinig gescheeld.
Midden in Antwerpen met horten en stoten geconfronteerd, maar er toch uitgeraakt en naar huis gereden. Bleek de aansluiting voor de hoofdzekering (startmotor) te zijn die doorgerot was. Die zit vooraan onder de rechtertank, in de spray van het voorwiel. Ondanks ingevet toch kaput, dankzij ingevet had het een jaar of 8 en 80.000km geduurd.
Na de nachtshift vaststellen dat de koplamp het niet doet. Achter ook niet trouwens. Remlicht wel, en de afzonderlijk gezekerde bijverlichting voor ook. Toch maar naar huis gereden.
Bleek aan de zekeringhouder boven het balhoofd te liggen. Alle zekeringen ok, maar de klemmen waar ze inzitten lichtelijk last van corrosie. Je kan dat geheel simpel uit elkaar halen, reinigen en invetten, waarna alles weer werkt voor 100.000km.
Ik heb er nooit door stilgestaan, bellend naar een depaneur, maar 't heeft toch een paar keer weinig gescheeld.
Midden in Antwerpen met horten en stoten geconfronteerd, maar er toch uitgeraakt en naar huis gereden. Bleek de aansluiting voor de hoofdzekering (startmotor) te zijn die doorgerot was. Die zit vooraan onder de rechtertank, in de spray van het voorwiel. Ondanks ingevet toch kaput, dankzij ingevet had het een jaar of 8 en 80.000km geduurd.
Na de nachtshift vaststellen dat de koplamp het niet doet. Achter ook niet trouwens. Remlicht wel, en de afzonderlijk gezekerde bijverlichting voor ook. Toch maar naar huis gereden.
Bleek aan de zekeringhouder boven het balhoofd te liggen. Alle zekeringen ok, maar de klemmen waar ze inzitten lichtelijk last van corrosie. Je kan dat geheel simpel uit elkaar halen, reinigen en invetten, waarna alles weer werkt voor 100.000km.
grease up your baby for a ball on the hill
- duibhce Kaelann
- Posts: 2916
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Vaseline
Er is geen groot komiek aan mij verloren gegaan
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- tandwieleke.
- Posts: 35
- Joined: 31 Mar 2016 03:53
Re: Vaseline
Dus, als ik zo doordenk, zou men ook vaseline mogen doen, op de stekkertjes van halogeen lampen? Die durven ook nogal eens oxideren.
Re: Vaseline
In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Vaseline
Merci Marsman.Marsman wrote: ↑01 Oct 2019 11:57 In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
Nu hebben we wel het woord van een (ex-)pro uit de autowereld tegenover dat van een pro uit de motorfietswereld.