Page 1 of 1

Re: Spaken

Posted: 29 Nov 2019 18:50
by Blackbert
Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 Trouwens, de meeste buitenbanden zijn van het tubeless type en ge moogt altijd eens komen proberen om zoiets van de velg te krabben. Been there, done that en het is mij niet gelukt :oops:
Met 2 uit de kluiten gewassen schroevendraaiers. Eraf en erop 8-)
Image

Toegegeven, de achterste is ewa lastiger. Vooral door de rand in de velg die de buitenband op z'n plaats houdt als er de lucht uit is. Idealiter hebde ne GS nodig om die daarover te duwen, met de zijpikkel.

In 't KTM departement van advrider hebben ze ook vanalles geprobeerd om de velg luchtdicht te krijgen. Van ductape tot 2K epoxy. Beste oplossing bleken de wielen van een Aprilia Caponord te zijn. Wel 19 en 17 duim ipv 21 en 18, maar naar 't schijnt werd een 950adv daar helemaal hooligan mee op 't straat. :ricky:

Re: Spaken

Posted: 29 Nov 2019 20:58
by duibhce Kaelann
Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 en welke mogen dat dan wel zijn???
Tubliss is de bekendste. Maar er zijn inderdaad ook oplossingen die allerlei soorten tape en/of lijmen gebruiken.
Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 Trouwens, de meeste buitenbanden zijn van het tubeless type en ge moogt altijd eens komen proberen om zoiets van de velg te krabben. Been there, done that en het is mij niet gelukt :oops:
Op onze Terra's liggen tubeless buitenbanden. De eerste keren dat ik, in ver vervlogen tijden, bandjes met binnenbanden zelf heb vervangen was dat af en toe vloeken, maar ondertussen is dat iets minder :mrgreen:
Vaak is het uitbollen op een platte band al voldoende om de band al wat losser te maken van de velg. In elke geval verre van even lastig als een michelin AC10 met een bibmousse op een velg lepelen.

Re: Spaken

Posted: 01 Dec 2019 13:48
by bompa
Ik heb ooit wel zitten kl.t.n om een binnenband te vervangen bij mijne huqvarna 250cc er zaten namelijk pinnetjes boven in de velg in plaats van een trekker om den buitenband op zijn plaats te houden
In een winkel met cross materiaal zag ik is een bandje ,het leek op en fietsband om in den velg te plaatsen ,en dan zou je zonder binnenband kunnen rijden

Re: Spaken

Posted: 02 Dec 2019 16:30
by Muug
Systemen om wielen met spaken tubeless te maken.
Dit zal een tamelijk compleet overzicht zijn.
https://adventure-motorcycling.com/conv ... -tubeless/

Maar zijn eerste advies is het beste: "for a travel bike here’s my advice: instead, choose a bike with stock tubeless wheels " :laugh3:

Re: Spaken

Posted: 03 Dec 2019 17:23
by Tom Thumper
Voor mij het grootste probleem met binnenbanden is het feit dat die dingen gewoon in ene keer leeglopen als er een gatje in komt. Zo tegen 90 per uur ineens een voorband die plots plat is wegens in een nagel te rijden is echt wel zweten, dat ga je met een stubeless band niet snel voorhebben. Maar voor de rest vind ik spaken cool en een binnenband wisselen of plakken is nu ook niet het einde van de wereld.

Ooit was ik nog eens actief op een Yamaha XT660Z Ténéré forum van Ollanders waar mensen de raad kregen om een buitenband te wisselen als er een gat in de binnenband zat :pillepalle: Dat was wel lachen op dat forum.

Re: Spaken

Posted: 04 Dec 2019 17:54
by Cotthem
Welk soort vet wrijf ik het best op mijn wielassen eigenlijk?

Re: Spaken

Posted: 04 Dec 2019 19:00
by Raketman
Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een fervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.

Re: Spaken

Posted: 04 Dec 2019 19:52
by Cotthem
Raketman wrote: 04 Dec 2019 19:00 Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een vervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.
Merci!

Re: Spaken

Posted: 15 Dec 2019 12:47
by TRooPER
Raketman wrote: 04 Dec 2019 19:00 Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een fervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.

staat hier geheel (niet) toevallig ook zo een vettige Pulle op het rek,
zo goed dat ge die vetZakkerij bijna niet van uw handen afkrijgt bij het insmeren van een as.
dus een goei tip: doe u een paar plastieken ruitenwasser handschoenen aan.


na 6 maand en langer zit dat vet nog steeds op de as, ik gebruik die ook voor de balhoofdlagers van top tot bottom.