Bio-vuiligheid...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Bio-vuiligheid...

Post by Raketman »

Vandaag werd ik opgebeld door iemand wiens recent gerestaureerd oldtimerke niet meer startte. Na de aflevering was het winter en corona, dus 6 maand stilgestaan aan de batterijlader. Aangezien ik dat zelf gerestaureerd had ben ik maar direct naar daar gegaan. Motor ging rond, sloeg niet aan. Tankdop open...daar kwam ne stank uit, niet normaal :puke:

Dit is dan het resultaat van 6 maand stilstand met moderne euro 95 erin.

Image

Het resultaat van de fantastische biocomponent, die ervoor zorgt dat den binnenkant van uwe carbu verandert in ne plantenbak. Vlotternaald vast, beide sproeiers dicht. De echte miserie is dat dees vuiligheid zich niet zomaar laat verwijderen met wat thinner, zoals dat wel het geval is bij oude naft die jaren staan desintegreren heeft. Zelfs een sessie in het broebelbad bracht nauwelijks resultaat. Uiteindelijk was het een Dremel met een haaks staalborstelke erop dat redding moest brengen. En veel gepeuter met naaltjes en tooltjes allerlei :? . Na montage en verse 98 was hij binnen de seconde aan't draaien.

Kon het mij niet laten om te vragen "En wat hebben we vandaag geleerd ..." :?
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Muug »

Er zijn voze filmkes te zien op youtube van mannen die diverse soorten naft maandenlang aan de kant gezet hebben, met in elk potteke diverse stukskes ijzer, aluminium en ander metalig spul.
Kort samengevat: de ouwe getrouwe loodhoudende was op 't eind zo vers en brandbaar als in 't begin en 't ijzer kwam er blakend van gezondheid uit. De moderne bio-ethanol-brol was aggressieve bucht die de metalen aanvrat en rare vorte aanslagen achterliet na opdrogen. :pillepalle:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Koeno »

:shock: wow, op 6 maand tijd??

Wat als ze beslissen om EUR 98 ook zo aan te pakken?
hoe kan je zoiets dan tegengaan?

Mijn CB staat ook soms een tijdje stil, 'k heb geen zin om elke 2-3 maand mijn carbu's te moeten kuisen :p

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Davy78 »

Koeno wrote: 22 Jun 2020 08:02 Wat als ze beslissen om EUR 98 ook zo aan te pakken?
Was ik mij ook aan het afvragen. Ik tank tegenwoordig enkel 98.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Blackbert »

Als je die hebt, benzinekraan dichtzetten en carbs laten leegdraaien. :ugeek:

Alles wat hier op viertakt draait en veel stilstaat: 98 :evil:
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 22 Jun 2020 10:41 Als je die hebt, benzinekraan dichtzetten en carbs laten leegdraaien. :ugeek:

Alles wat hier op viertakt draait en veel stilstaat: 98 :evil:
Is dat voldoende?
ik had mij laten wijsmaken dat ze laten leegdraaien niet voldoende is/was/...

das natuurlijk niet de grootste moeite om hem leeg te laten draaien...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Muug »

Als er gene naft meer inzit, kan die ook niet meer verdampen eh.
Ik tank nog steeds 95, in de voertuigen die regelmatig rijden.
Anders ook 98.

November '19 was hierover al een topic.
Dit was het filmpje dat ik toen postte.
Zet wel uw speakers stiller want die kerel spreekt echt luid. Afin, hij roept eigenlijk.
https://www.youtube.com/watch?feature=y ... vS_D4_lF5U

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Bio-vuiligheid...

Post by petervdc »

ik tank enkel nog 98

die in luxemburg wel goedkoper was :-
Keep going

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Marsman »

Raketman wrote: 21 Jun 2020 18:48 Kon het mij niet laten om te vragen "En wat hebben we vandaag geleerd ..." :?
De gretas en andere anunas zullen de fabrikanten eeuwig dankbaar zijn. De nieuwe naft is immers "beter" voor het milieu en al die stinkende vervoermiddelen zullen veel rapper naar de kloten zijn. Twee vliegen in één klap begot.
Dat ge uw voertuig op (on)regelmatige tijden al eens nodig zou kunnen hebben, dat zal dat groene gespuis worst wezen. :lipsrsealed2: :whip: :whip:

Gisteren in la douce France nog een naftepomp gevonden met goeie ouwe 98 (E5) in de aanbieding. En of het een aanbieding was: die stond zelfs 0.030ct per liter goedkoper dan de 95-bucht (E10). :P :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Bio-vuiligheid...

Post by robman »

mannekes ,

95 is bucht !


98 ...ook !


In allebei zit er tegenwoordig veel rommel

Wat ik zie op de fabriek ...wat ' financieel aantrekkelijke crude ' aanricht ...... :o

In 95 veel bio bucht :?
In 98 zit veel ijzer in zelle :shock:


Eindconclusie : VEEL RIJDEN !!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Bio-vuiligheid...

Post by Marsman »

voila: https://www.hln.be/auto/hoelang-blijft- ... ~adf45367/

tussen de lijntjes kan je lezen dat ze zelf toegeven dat hun bio-vuiligheid niet deugt
:thumbsdown:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Bio-vuiligheid...

Post by duibhce Kaelann »

Marsman wrote: 22 Jun 2020 19:46 De gretas en andere anunas zullen de fabrikanten eeuwig dankbaar zijn. De nieuwe naft is immers "beter" voor het milieu en al die stinkende vervoermiddelen zullen veel rapper naar de kloten zijn.
Ik denk dat ge moeite gaat moeten doen om gretas en anunas te vinden die voorstander zijn van de "bio"-additieven in benzine en diesel. Want het blijft natuurlijk een maatregel om de industrie waartegen ze strijden in stand te houden.
Het is eerder een verhaal van politiekers die een "groene" pluim op hun hoed willen steken zonder echt efficiënte, maar onpopulaire maatregelen te moeten nemen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Bio-vuiligheid...

Post by bompa »

Verleden jaar had mijne Suzuki bandit 3 maanden stil gestaan omdat ik niet meer zoveel reed , maar ook omdat ik regelmatig den Ten . nam ,de suzuki was weg gezet en reed normaal,maar na drie maanden hem terug gestart ,hij starte nog wel, reed nog wel, maar elke keer tijdens het afdraaien moest ik de choke opzetten of hij viel stil,nadien altijd 98 getankt

Post Reply