ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Hoi Hoi

Met het winterseizoen in aantocht is het tijd om enkele motoren wat TLC te geven...
1tje daarvan heeft ABS & hydraulische koppeling, beide DOT 4 vloeistof (en volgens mij is DOT 4 vloeistof hetzelfde voor de remmen als voor de koppeling, juist?)

Kameraad van mij heeft zo'n brake-bleeder-ding, waardoor het vervangen poepsimpel is...
Hij sluit dat aan op de ontluchtingsnippel van de klauw en zuigt de vloeistof erdoor (terwijl vanboven iemand nieuwe vloeistof er bij giet zodat het reservoir niet leeg komt te staan).
Op die manier moet je niet meer ontluchten...

Maar werkt dat op een zelfde manier bij een motor met ABS?
En.... werkt dat hetzelfde voor de hydraulische koppeling? 'k Heb al gezien dat die ook gewoon een ontluchtingsnippeltje heeft, dus het lijkt mij zelfde procedure te zijn?

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

hydraulische koppeling --> ja.
ABS --> best efkes een procedure opzoeken hoe het moet. Je remleidingen vertrekken immers naar de ABS-module, en vandaar vertrekken remleidingen naar de remklauwen. Toch best effe de correcte procedure opzoeken voor je specifieke moto.
edit: ik heb efkes (vijf minuten?) gezocht op internet maar vind voorlopig enkel tegenstrijdige berichten. Er zijn er bvb die beweren dat het leegzuigen problemen kan geven in de abs-units. Goed te onderzoeken dus.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Ondertussen gevonden hoe het moet.

1: links voor bleeden
2: rechts voor (bovenste ontluchtingsnippel) bleeden.
3: rechts voor (onderste ontluchtingsnippel) bleeden (is namelijk een Combined Brake System, waar rempedaal ook de voorrem beroert).
4: links achter bleeden

van abs moet er blijkbaar niet veel aangetrokken worden...
alleh da's een taakje voor tijdens de volgende nog strengere lockdown :-D

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Raketman »

Een ABS module moet mee gepurged worden. Gewoon met een ontluchter doet ge enkel het open circuit van de module, maar niet het gesloten circuit. In feite moet ge dan de diagnose software van de fabrikant hebben die een reinigingsprogramma heeft voor het ABS-systeem, waarbij ge met het contact aan de ABS-module laat pulseren zodat daar ook nieuwe remvloeistof in gaat en dit apart voor de voor-en achterrem. Na die procedure moet er in theorie nogmaals ververst worden omdat de vervuilde remvloeistof van het gesloten circuit nu in het open circuit zit.

Indien ge geen software ter beschikking hebt kunt ge daar indien nodig rondzeilen door met de moto vlak na elkaar een aantal (minstens 5-6) ABS-remmingen te gaan doen op de baan, en dan opnieuw te gaan verversen.

De reden waarom ge al wel eens hoort dat de ABS module niet belangrijk is, is omdat velen gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten :? . Als ge regelmatig nekeer in den ABS hangt dan geraakt die oude vloeistof daar ook wel uit, maar als uw ABS nog nooit gewerkt heeft en nog nooit gespoeld geweest is dan komen de interne kleppen ervan gewoon volledig vast te zitten. Daar komt doorgaans geen foutmelding bij te pas (veel ABS systemen hebben nog steeds geen zelfdiagnose bij het begin van een rit buiten de test van de wielsensoren), maar den eerste keer dat ge het ABS dan eens nodig hebt gebeurt er niks. Dat het foutlampje dan pas zal branden als de moto tegen de grond ligt helpt ook niet veel meer.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Wow, da's weer een gans ander verhaal...
Merci daarvoor!

Hoe graag ik ondertussen dingen zelf doe, veiligheid staat altijd op de eerste plaats.
Dan zal ik toch eens bij de garagist moeten passeren.
Jammer maar helaas...

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 13:02 Dan zal ik toch eens bij de garagist moeten passeren.
Jammer maar helaas...
Niet echt..... ververs de olie, doe de ABS een paar keer goed werken, en ververs opnieuw.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Tom Thumper »

Raketman wrote: 18 Dec 2020 12:07 Een ABS module moet mee gepurged worden. Gewoon met een ontluchter doet ge enkel het open circuit van de module, maar niet het gesloten circuit. In feite moet ge dan de diagnose software van de fabrikant hebben die een reinigingsprogramma heeft voor het ABS-systeem, waarbij ge met het contact aan de ABS-module laat pulseren zodat daar ook nieuwe remvloeistof in gaat en dit apart voor de voor-en achterrem. Na die procedure moet er in theorie nogmaals ververst worden omdat de vervuilde remvloeistof van het gesloten circuit nu in het open circuit zit.

Indien ge geen software ter beschikking hebt kunt ge daar indien nodig rondzeilen door met de moto vlak na elkaar een aantal (minstens 5-6) ABS-remmingen te gaan doen op de baan, en dan opnieuw te gaan verversen.

De reden waarom ge al wel eens hoort dat de ABS module niet belangrijk is, is omdat velen gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten :? . Als ge regelmatig nekeer in den ABS hangt dan geraakt die oude vloeistof daar ook wel uit, maar als uw ABS nog nooit gewerkt heeft en nog nooit gespoeld geweest is dan komen de interne kleppen ervan gewoon volledig vast te zitten. Daar komt doorgaans geen foutmelding bij te pas (veel ABS systemen hebben nog steeds geen zelfdiagnose bij het begin van een rit buiten de test van de wielsensoren), maar den eerste keer dat ge het ABS dan eens nodig hebt gebeurt er niks. Dat het foutlampje dan pas zal branden als de moto tegen de grond ligt helpt ook niet veel meer.
Hoe? Bedoel je nu dat die betweters op Youtube het soms niet zo goed weten? Dat kan toch niet! ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Weet je dat ik in mijn leven nog maar 1 keer tot in abs geremd heb?
ondertussen 5 jaar geleden vermoed ik...
ik durf dat niet ;-)

Neejah, das iets dat ik graag doe als het wat warmer en droger is...
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by F M »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 13:16
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...
Want het foutlampje zou wel eens kunnen beginnen branden als je op het wegdek ligt ? :whip:

I understand...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by TuttoTerreno »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 13:16 Weet je dat ik in mijn leven nog maar 1 keer tot in abs geremd heb?
ondertussen 5 jaar geleden vermoed ik...
ik durf dat niet ;-)

Neejah, das iets dat ik graag doe als het wat warmer en droger is...
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...
Je zal al wel vaker in het regelbereik gezeten hebben, maar merkte je het niet eens.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by duibhce Kaelann »

Op de Terra is dat een van de weinige zaken die naast het gewoon uitlezen en resetten van foutcodes en het updaten van de onderhoudsteller wél volledig werkte met de GS911: de purge-cyclus van het ABS systeem laten draaien.

Voor de T7 ben ik nog aan het kijken welke ODBII-lezer ik me ga aanschaffen en welke bijhorende apps dat ook ondersteunen. Maar vaker dan niet zijn die zaken enkel ondersteund via de speciale software van de fabrikant. Een toertje doen en een paar keer in de ABS trekken is dan inderdaad de gemakkelijkste oplossing. Dat gaat zelfs gemakkelijker zijn bij deze temperaturen dan bij zomerweer ;)
Op sommige modellen zijn er ook nog truuken van de foor door 12V op de juiste contacten te zetten, maar daar heb ik me zelf nog niet aan gewaagd.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 13:16 Neejah, das iets dat ik graag doe als het wat warmer en droger is...
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...
Zoals duib zegt, het gaat veel gemakkelijker met deze temperaturen. En ge moet dat leren vertrouwen. De eerste keren met de achterrem, daarna een tiende van een seconde met de voorrem, dan een halve, dan een hele. Tot ge dat durft tot ge stilstaat. Denk eraan: altijd goed ver voor u kijken.

En als ge niet durft omdat ge het niet vertrouwt, tja, jongens, leer eens wat hebben in technologie! Anders moet ge weer moto's kopen zonder ABS ;)

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Muug wrote: 18 Dec 2020 16:37 Anders moet ge weer moto's kopen zonder ABS ;)
ik koop geen moto's meer....
Ze slagen mij hier thuis dood....
Misschien moet ik op dat vlak nog iets bekennen... :peepwall:

Alleszins, ik durf niet keihard meer remmen sinds de circuitval...
(al moet ik dat in perspectief plaatsen natuurlijk, want zelfs met de CBR op circuit al hard moeten remmen in augustus)...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Raketman »

Ge zoekt een goed nat en vettig wegdek, trekt op naar 70 km/h en ge nijpt uw hendel in 1 snok, zonder loslaten, tot tegen het handvat totdat ge stilstaat. Niet meer, niet minder. Niks aan uw zithouding veranderen, uw gewicht niet op uw stuur smijten en gewoon voor u uit blijven kijken. Idem voor de achterrem, juist rekening houden dat uwe remafstand bij ABS remming op het achterwiel alleen wel eens heel groot zou kunnen zijn.

Als ge twijfelt of het ABS systeem nog zou werken begint ge eerst eens met de achterrem aan een lagere snelheid.
Nil volentibus arduum

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Koeno, laat maar weten wanneer ik uw ABS eens in gang moet steken :thumbsup: :ricky:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Muug wrote: 18 Dec 2020 21:48 Koeno, laat maar weten wanneer ik uw ABS eens in gang moet steken :thumbsup: :ricky:
't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?

@Muug ge moogt gij altijd den abs eens in gang steken nadat ge uwen KTM als onderpand hebt afgezet ;-)

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Jong, ik heb daar geen vliegveld voor nodig hoor :mrgreen: Uw straat is daarvoor goed genoeg, ik doe dat gewoon voor uw deur. :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Raketman »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 21:52 't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?
Onbetrouwbaar is een groot woord, maar daar staan heel veel dingen ook gewoon NIET in...Haynes zijn nog de beste wat betreft juiste informatie, Clymer moet ge soms serieus mee opletten. Daar heb ik bvb bij BMW ooit al radicaal foute dingen weten instaan. En wat ze vantegenwoordig ook graag doen is hun boeken volzetten met verwijzingen :"tot hier moogt ge sleutelen maar als er dan nog iets mis is gelieve U naar de dichtsbijzijnde dealer te begeven."

In de Clymer van de Porsche (dat boek is toch al een paar tientallen jaren oud) is dat al niet anders. Nergens wordt het interne van de brandstofverdeler beschreven, of de warm-up regulator. Dat zijn toch wel dingen die heel vaak kapot gaan na lange stilstand. Het enige wat ge dan krijgt is een zinneke zoals hierboven, of de melding dat ge dan maar een nieuw onderdeel moet kopen. Terwijl die onderdelen reviseerbaar zijn. Ik heb ook nog nooit één enkele motorfiets manual gezien waar correct beschreven wordt hoe ge een ABS-unit moet behandelen. Da's uitleg die ge krijgt als gecertifieerd technieker op merkspecifieke cursussen, of via software die enkel bij nen officiële dealer te verkrijgen is. Het feit al dat Duib zijn ABS van zijnen Terra kan aanspreken via generische software (hoewel GS911 officieel van BMW is) is eigenlijk een half mirakel. ABS-modules zijn zelfs binnen een merk zelden tot nooit reviseerbaar, enkel vervangbaar als geheel.
Nil volentibus arduum

Online
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Raketman wrote: 19 Dec 2020 11:07
Koeno wrote: 18 Dec 2020 21:52 't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?
Onbetrouwbaar is een groot woord, maar daar staan heel veel dingen ook gewoon NIET in............. wat ze vantegenwoordig ook graag doen is hun boeken volzetten met verwijzingen :"tot hier moogt ge sleutelen maar als er dan nog iets mis is gelieve U naar de dichtsbijzijnde dealer te begeven."
Dát heb ik ook al gelezen in mijn zoektocht om Koeno te helpen...de grootste geheimen staan er dus niet in.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Bij deze de wphb ontvangen... maar daar wordt dus niets vermeld over software & toestanden:
http://koenonline.be/jGallery2/cache/al ... M)%201.pdf

da's toch spijtig feitelijk... dat zo'n dingen niet deftig beschreven worden...
of universeler gemaakt wordt....
maar goed als ik het goed begrijp moet ik dan feitelijk dosis remvloeistof extra gebruiken, namelijk: verversen... dan rijden & abs in gang laten schieten, en dan nog eens verversen?
(alleh als ik het volledig zelf wil doen)

Post Reply