Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Hoi

Kameraad van mij heeft een CB 600 uit 1998 op de kop getikt met héél wat werk aan..
Gisteren wouden we de motor te sten door een fles met geïmproviseerde benzine kraan aan de carbu's te hangen...
motor sloeg wel aan, maar bleef niet draaien...

Ik ken de hornet zelf niet, maar zag (zoals bij mij CB Sevenfifty) een leidingske vanuit het blok komen dat (bij mij) gaat naar de Benzinekraan.
Kan het zijn dat dit leidingske nodig is om de motor in gang te houden, ik zou dan denken dat dit ergens een vacuum moet creeeren? Was tijdens de test nergens op aangesloten...

'k Snap eigenlijk niet direct wat het zou doen... :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Muug »

ehm, foto's zijn altijd handiger.

benzinekranen werken tegenwoordig - al enkele decennia - met een vacuum (foert trema!). Motor kan wel starten dankzij de benzine in de vlotterkamers, maar benzine stroomt pas naar diezelfde vlotterkamers als een deel van het kraantje vacuum gezogen wordt, waardoor een klepje opengaat, waardoor de benzine kan stromen. Als ge natuurlijk die fles recht aan de carbs hangt, dan bypass je dat kraantje. En dan weet ik het ook niet meer hoor :mrgreen:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Raketman »

Als ge dat leidingske niet gebruikt moet ge dat afdoppen. Anders zit ge gewoon met een luchtlek in een inlaatkanaal...Heeft diene moto een benzinepomp ? Als ge die tesamen met den tank gaat bypassen gaat er ook niet veel gebeuren natuurlijk...
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Zoveel tijd later.... dat darmpje dichtgemaakt. Motor draait enkel tijdens induwen van startknop... starter loslaten is direct stilvallen ̈...

Rotte is dat aan kabelboom geprutst is omdat het ding 'circuit klaargemaakt was...

Iemand tips waar we kunnen beginnen prutsen?

Aangezien hij wilt draaien denk ik dat vonken en naft en lucht wel relatief ok zit?

Maar dat onmiddellijk stilvallen snap ik niet...

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by TuttoTerreno »

hij wil dus niet draaien, eh. enkel de startmotor doet em draaien.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Daar ben ik het maar half mee eens.
we zijn ondertussen al stapke verder en vermoeden zelf ergens een massa/ probleem door een verknipte kabelboom.

Dus motorisch zelf wilt hij wel draaien, maar stroom wordt ergens toch onderbreken

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 24 Feb 2021 15:53 hij wil dus niet draaien, eh. enkel de startmotor doet em draaien.
Zo begrijp ik het dus ook .... ongeveer :? :
Koeno wrote: 22 Feb 2021 21:44 Motor draait enkel tijdens induwen van startknop... starter loslaten is direct stilvallen ̈...
.....
Dus als je de startknop indrukt, doet die de motor ronddraaien (zolang die startknop blijft ingedrukt) ... nogal wiedes : daar dient de startmotor tenslotte voor ... maar de motor slaat niet aan :?: (Als de motor WEL zou aanslaan en de startknop blijft ingedrukt, dan gaat er e.e.a. in de frut gedraaid worden mijgedacht )
Koeno wrote: 22 Feb 2021 21:44 ..........
Aangezien hij wilt draaien denk ik dat vonken en naft en lucht wel relatief ok zit?
Maar dat onmiddellijk stilvallen snap ik niet...
Zolang je daar niet zeker van bent (dus dat de bougies vonken en er naft gesproeid wordt) is dat logischerwijze het eerste wat moet worden uitgezocht en desgevallend verholpen.

Als dat allebei wel functioneert, en de motor start maar dan onmiddellijk weer uit gaat, is bijvoorbeeld bij nen FJR dede lijst lang ...
Image

Obvious causes voor het in eerste instantie zelfs niet-aanslaan" kunnen evenwel ook zo onnozel zijn van een niet omgezette of niet goed functionerende dodemansknop of bv de jiffy-onderbrekingsschakelaar die "blijft hangen" ... :idea: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Als hij niet zou vonken, zouden er dan steekvlammen uit de uitlaat kopen na startpogingen met te veel choke gefoefel?
er moet toch ergens ontsteking zijn voor zoiets?

ik weet nog hoe mijn sevenfifty klonk als ik die wou starten terwijl er geen naft in kwam...
dat klonk niet als een motor die draaide, maar klonk "mechanischer"
met de gashendel open proberen starten, dan merkje dat tijdens het inhouden van de startknop dat de motor in toeren wil klimmen..
maar zodra je startknop lost valt alles weg...

vandaar verdenken wij een probleem in de kabelboom...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Muug »

filmpje? :dontknow:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Raketman »

Hier kunt ge zo niks zinnig over zeggen...steekvlammen uit de uitlaat kunnen wijzen op een volledige verkeerde timing van de ontsteking. Bekabeling van de krukaspositiesensor of de sensor zelf in orde ?
Dat ne moto met carbu's ogenschijnlijk gemakkelijker rondgaat of de indruk geeft om in toeren te willen gaan bij het duwen op de startknop is ook normaal, want ge neemt de luchtweerstand in het inlaatkanaal weg door de gaskleppen open te zetten...

Staan de bougies nat na lange startpogingen ? Komen er regelmatige en krachtige vonken op de bougies ?
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Het probleem is opgelost...

De kabels waren de boosdoener... vanuit de killswitch & startknop gaan 4 draden (waarvan 1tje doorgelust werd, en dus nog 3 overbleven) naar de connector van de kabelboom.
De 3 overgebleven zaten in het verkeerde pinhole van de connector.
Dus starten wou hij wel, maar zodra de startknop gelost werd, werd de kring ook terug onderbroken (als die uitleg sense maakt).

alleszins de kabelkes terug in het juiste gaatje gestoken en dat ding starte onmiddellijk...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Muug »

Altijd veel sleutelplezier aan zulke wrakken :roll:

Aan zo'n gevaartes begin ik niet meer. Behalve als het om verborgen gebreken gaat, gelijk mijn Ducati DS1000 die ik een paar jaar geleden gekocht had. :|

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Deze was ook niet echt eentje waar ik het goed zag zitten (te veel mogelijke pistes die mis konden gaan in mijn ogen)
Ben wel verschoten dat hij dan uiteindelijk na juiste bedrading startte met 1 duw op de knop...
nu is er tenminste hoop om dat ding weer in goed rijdende staat te krijgen...
ne mens moet toch iets doen tijdens corona tijden he :p

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote: 02 Mar 2021 08:44 Deze was ook niet echt eentje waar ik het goed zag zitten (te veel mogelijke pistes die mis konden gaan in mijn ogen)
Ben wel verschoten dat hij dan uiteindelijk na juiste bedrading startte met 1 duw op de knop...
nu is er tenminste hoop om dat ding weer in goed rijdende staat te krijgen...
ne mens moet toch iets doen tijdens corona tijden he :p
En gewoon gaan wandelen zoals iedereen is geen optie? :?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motor met testen met losse benzine fles (ofzoiets)

Post by Koeno »

Tom Thumper wrote: 02 Mar 2021 09:05 En gewoon gaan wandelen zoals iedereen is geen optie? :?
Neen, want da zou ik dat moeten gaan posten op het wandelpraat forum.... :lipsrsealed2:

Post Reply