Achterrem

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Achterrem

Post by F M »

Daarstraks in de afdaling van Zoncolan had ik plots geen achterrem meer. Het rempedaal ging tot op de bodem zonder weerstand. Iets daarna kon ik wat 'pompen', en ik kreeg even terug wat remkracht. Dan weer een tijd niets. Als we bijna beneden waren, kwam de rem terug.

Moet ik me zorgen maken?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Achterrem

Post by duibhce Kaelann »

oververhit omdat je dees nog niet hebt laten doen: http://www.safebraking.com/ktm-recalls- ... ake-issue/ ?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achterrem

Post by F M »

Die recall is wel al gebeurd...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Achterrem

Post by Marsman »

fading dus.

Lang geleden heeft Diskeletlietje dat ook eens voorgehad met zijne KTM. We zaten in de Vogezen en we waren daar met een paar gelijkgestemde zielen aan hoogst illegale snelheden aan 't stoeien toen hij daar ook last van kreeg. Geen achterrem meer dus. Geen probleem: ergens een fontein gevonden en heel veel water over die leiding en het reservoirke gekapt.

En we konden weer verder stoeien :rayof: :rayof: :rayof:

Ik snap niet dat er daar bij KTM geen ready-to-race ingenieurs zitten die dat zouden kunnen oplossen door de remleiding ergens anders te geleiden dan, of all places, pal naast de uitlaat.
Of daar een hittewerend schild te voorzien :roll: :thumbsdown:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Achterrem

Post by zappa »

Kweetni bij de 790, maar vergeleken bij de (2x) 990 's heeft mijn Tuurke 890 toch wel minder motorrem, waardoor ik ook meer de remblokjes moet gebruiken.

Trouwens wat ik op Tuur 1 den 990 voorhad, achterrem en over een "bobbel" gaan, resulteerde in even vooruitschieten zonder rem, wel Tuur 2 heeft dat ook, maar ik ben dat nog gewoon :mrgreen: dus gene paniek :)

Rem je dan niet wat zachtjes met je voorrem?
sig nature

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Achterrem

Post by Marsman »

F M wrote: 14 Sep 2021 20:49 Die recall is wel al gebeurd...
hopelijk hebben ze ook de remvloeistof vervangen... :lipsrsealed2:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Achterrem

Post by Stefke »

Heb je in een afdaling dan remmen nodig? :peepwall:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Achterrem

Post by Stefke »

zappa wrote: 14 Sep 2021 21:19 Trouwens wat ik op Tuur 1 den 990 voorhad, achterrem en over een "bobbel" gaan, resulteerde in even vooruitschieten zonder rem, wel Tuur 2 heeft dat ook,
lijkt mij niet zo abnormaal, dat zou wel eens het ABS kunnen zijn dat tussenkomt... :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achterrem

Post by F M »

Stefke wrote: 14 Sep 2021 22:01 Heb je in een afdaling dan remmen nodig? :peepwall:
Bij bochten die scherper zijn dan 90 graden, met een helling van ongeveer 15 % ? Ja, dan heb je remmen zeer zeker nodig :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Achterrem

Post by zappa »

Stefke wrote: 14 Sep 2021 22:03
zappa wrote: 14 Sep 2021 21:19 Trouwens wat ik op Tuur 1 den 990 voorhad, achterrem en over een "bobbel" gaan, resulteerde in even vooruitschieten zonder rem, wel Tuur 2 heeft dat ook,
lijkt mij niet zo abnormaal, dat zou wel eens het ABS kunnen zijn dat tussenkomt... :dontknow:
Mijn ex (ducati) had dat niet ? (wel abs)
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achterrem

Post by Muug »

zappa wrote: 15 Sep 2021 06:46
Stefke wrote: 14 Sep 2021 22:03
lijkt mij niet zo abnormaal, dat zou wel eens het ABS kunnen zijn dat tussenkomt... :dontknow:
Mijn ex (ducati) had dat niet ? (wel abs)
Uwen ducati had zo'n slechte vering dat die de hele tijd overal over elke bult en put "skipte" :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Achterrem

Post by TuttoTerreno »

1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achterrem

Post by petervdc »

zappa wrote: 14 Sep 2021 21:19 Kweetni bij de 790, maar vergeleken bij de (2x) 990 's heeft mijn Tuurke 890 toch wel minder motorrem, waardoor ik ook meer de remblokjes moet gebruiken.
idem op mijn 1190 hoor
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achterrem

Post by Muug »

LC8 is the best 8-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achterrem

Post by Koeno »

Muug wrote: 15 Sep 2021 11:22 LC8 is the best 8-)
Ge bedoeld R1200GSa ? maar ik snap de typfout wel hoor toetsen liggen nogal dicht bij elkaar :peepwall:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Achterrem

Post by Schussboelie »

F M wrote: 14 Sep 2021 20:17 Daarstraks in de afdaling van Zoncolan had ik plots geen achterrem meer. Het rempedaal ging tot op de bodem zonder weerstand. Iets daarna kon ik wat 'pompen', en ik kreeg even terug wat remkracht. Dan weer een tijd niets. Als we bijna beneden waren, kwam de rem terug.

Moet ik me zorgen maken?
Ik heb dat ook een paar gehad in Piemonte begin juli.
Heeft volgens niks met fading of oververhitting te maken maar meer met het gecombineerd remsysteem op de 790.
Op ADVrider is daar ook ergens sprake over...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Achterrem

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 15 Sep 2021 13:10 Heeft volgens niks met fading of oververhitting te maken maar meer met het gecombineerd remsysteem op de 790.
De 790 heeft combined braking???
De symptomen wijzen toch echt naar oververhitting/fading.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

Ik heb dat op de 990 ook voorgehad , achterrem deed het niet ,moest op een steile helling op smal wegeltje binnendoor stoppen en eventjes blijven staan, achterrem deed het niet :o dat was wel ambetant om zo blijven te staan ,maar eenmaal terug aan het rijden ging het wel.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achterrem

Post by Koeno »

Remblokjes ver versleten? Hoe dunner het remblokje hoe sneller de warmte ook overzet naar de klauw/remvloeistof?

Achterrem met ergens beetje lucht erin? kon dacht ik ook zorgen voor sneller faden?

Pistons toch nog proper (bij zo'n nieuw spel zal dat wel) maar als ze niet vlot terug keren en de achterrem sleept beetje dan kan die ook snel te heet worden...

Ik zou toch ook ergens gokken op fading/oververhit.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achterrem

Post by F M »

Het is wel degelijk oververhitting. De 790 heeft geen gecombineerd remsysteem. Maar ik had de gewoonte de achterrem mee te gebruiken. Dat laat ik nu achterwege. Ik gebruik de achterrem nu enkel nog als stabilisatie.

Remplaatjes waren net voor de vakantie vervangen.

Vandaag had ik het trouwens weer voor in de afdaling van de Sella. Toen ik wel nog voluit de achterrem gebruikte.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply