Bescherming, nee geen mondmaskers...

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

Ik heb een spring-ding-flipper-de-flip, pas in gereden "groen" paard, die in principe "bomproof" zou moeten zijn, maar die zo sensibel is als bladgoud, maar ze is een mooie dame, ik zal mijn best doen om door te bijten en maatje met haar te worden.
Een vriendin/buurvrouw van mij heeft door een goed totter van haar paard 7 wervels gebarsten,.... maanden nikske doen, dan voorzichtig zijn en pijn hebben. :(

Ben een beetje beginnen rond kijken wat er zoal is van bescherming.... en kwam op een soort harnas (niet het zelfde dat ik heb voor mijn enduro ( terminator bewegingen) en je kan uren achter je paard aan lopen om het te vangen :? , maar iets dat soepel is.

Er zouden stuntmannen dit ontwikkeld hebben, want als ze gefilmd worden, kan het niet dat daar nog een rugby pak onder hun kostuum te zien is.. maar iets dat beschermd en toch heel soepel is en je nog alle bewegingen toe laat.

Dus heb ik me een Xion gekocht, iets wat je op een motor ook kan dragen, ter bescherming. En ik moet zeggen, ik ben tevreden over de bewegingsvrijheid, 't paardje ook, en bovenal ik zit met een heel groter gevoel van veiligheid in 't zadel :thumbsup:

Image
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by OzzePaa »

Ge gaat gij daar perfect in passen :!: :thumbsup: ... De protectoren lijken me wel kwazie dezelfde dan in veel motorjassen zitten :dontknow: ...
of is dat noggis een extra boven het ... euuhhh ... soort duikerspak :?: ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 31 Jul 2020 23:38 Ge gaat gij daar perfect in passen :!: :thumbsup: ... De protectoren lijken me wel kwazie dezelfde dan in veel motorjassen zitten :dontknow: ...
of is dat noggis een extra boven het ... euuhhh ... soort duikerspak :?: ;)

Die protectoren zijn uit heel soepel doch stevig inpakt bestand materiaal gemaakt, D30, wat beter is voor te kunnen bewegingen maken. En bvb met de enduro trek je een protectie-vest aan, met daar over een cross shirt of jas (zonder protectie )
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by duibhce Kaelann »

Die D30 is wat Klim standaard gebruikt. Wanneer ik mijn action shirt (vergelijkbaar met de Xion, ook met D3O) aantrek haal ik de bescherming uit mijn vest dubbel op is wat overdreven en zit niet zo goed. Als het dan wat te warm wordt kan de vest achterop de motor en inderdaad met een cross shirt oid verder.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by petervdc »

Schitterend filmpke ! https://youtu.be/juwJLbBgAyU
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 01 Aug 2020 16:30 en hier uitleg over de D 30 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=FMkSDHUQ7a8
WOW :shock: ... Had er wel allis over gehoord, maar dacht ja, OK ...ander soort protector. Dees is wel een eye-opener : vooral die proef met de bowlingball is straf. Dat spul mag dus in mijn volgende jas/broek :!: Of steken ze dat enkel exclusief in Xion en andere "action shirts" :?:
Zijn die dan trouwens ook gemaakt van een soort thermo-fabric of is dat pokkewarm bij pakweg 22graden zodat Jo's oplossing al snel candoen is ... :dontknow: :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

Gisteren was het halverwege de 30° , in de zon nog wat meer denk ik ? En in een gewoon shirt zou ik ook zweten, maar in die xion had ik zeker niet het gevoel dat ik een plastic zak aanhad, en de okselvijvers verdwijnen vanzelf :mrgreen: Vandaag de volledige harnas in een kuipje water met neutrale shampoo geweekt, spoelen en op dubbele kapstok buiten aan den draad laten drogen. Meerdere dagen achtereen aan gehad en nee mijn paardje ging niet gaan lopen toen ik in haar richting stapte :mrgreen:
sig nature

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by Koeno »

Zo nieuw is dat toch niet?
Volgens mij heeft mijn richa lederen vest (van 5 jaar oud dat ook al steken)...
De bijhorende broek daarentegen heeft het dan weer niet.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

Koeno wrote: 01 Aug 2020 19:33 Zo nieuw is dat toch niet?
Volgens mij heeft mijn richa lederen vest (van 5 jaar oud dat ook al steken)...
De bijhorende broek daarentegen heeft het dan weer niet.
voor mij wel, dat ik dat op mijn paard kan aandoen ;) Er bestaan zo van die schuimplaatjes in een vestje als bescherming voor ruiters of zo'n airbag vest, met een flesje gas dat aan je zadel vast hangt . Maar iets dat je kan aandoen zonder enige hinder das toch wel speciaal en vooral zekerheid ! :grin:
sig nature

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by TuttoTerreno »

super interessant, heb veel bijgeleerd :thumbsup:

Ik had er al over nagedacht om ne keer na te vragen bij de fabrikant van mijn leren pak, of die protektoren (anno 2002) nog deugen.

Ik zie nu op hun website dat ze sinds 2005 samenwerken met Sas-Tec, die een gelijkaardig produkt als D30 hebben.

En 't is nog een schoon toerke door de beierse pampa's ook :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by TuttoTerreno »

Ondertussen antwoord gekregen dat de Sastec protectoren zouden passen, behalve op de knieën en de ellebogen.

Dat lijken mij net nogal belangrijke plaatsen :(

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by TuttoTerreno »

zappa wrote: 01 Aug 2020 10:30
OzzePaa wrote: 31 Jul 2020 23:38 Ge gaat gij daar perfect in passen :!: :thumbsup: ... De protectoren lijken me wel kwazie dezelfde dan in veel motorjassen zitten :dontknow: ...
of is dat noggis een extra boven het ... euuhhh ... soort duikerspak :?: ;)

Die protectoren zijn uit heel soepel doch stevig inpakt bestand materiaal gemaakt, D30, wat beter is voor te kunnen bewegingen maken. En bvb met de enduro trek je een protectie-vest aan, met daar over een cross shirt of jas (zonder protectie )
Zijn die protektoren echt soepel??

ik heb hier just ne jas met zulke protektoren van de concurrentie (Sas-Tec) vast, en die sas-tecs zijn precies keihard.

Mss worden die zachter door lichaamswarmte of zo?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by F M »

Ik heb die ook al vastgehad bij RAD. En ja, dat is echt soepel. Gewoon plooibaar. Tot je erop klopt ,dan zijn ze steenhard.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by duibhce Kaelann »

D3O is wel vrij stijf als ze koud zijn. Maar met de lichaamswarmte worden ze wel zeer snel weer soepel.
See-smart (gebruikt door Rev-it) houd wel iets meer flexibiliteit bij koude temperaturen heb ik de indruk.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Bescherming, nee geen mondmaskers...

Post by zappa »

TuttoTerreno wrote: 01 Oct 2020 14:57
zappa wrote: 01 Aug 2020 10:30


Die protectoren zijn uit heel soepel doch stevig inpakt bestand materiaal gemaakt, D30, wat beter is voor te kunnen bewegingen maken. En bvb met de enduro trek je een protectie-vest aan, met daar over een cross shirt of jas (zonder protectie )
Zijn die protektoren echt soepel??

ik heb hier just ne jas met zulke protektoren van de concurrentie (Sas-Tec) vast, en die sas-tecs zijn precies keihard.

Mss worden die zachter door lichaamswarmte of zo?
Als ik dat beschermvest aan heb, merk ik geen hinder of beperking op mijn bewegingen. Ik kruip daar mee op mijn paard, dus eerst opzadelen, buikriem van het zadel aanspannen, ook voor en na het rijden de hoeven van de paarden uitkrabben, bij vijlen = tang en rasp van de grond oprapen, terwijl ik een paarden been tussen mijn knieën heb, geen hinder, dat zou ik met mijn hard plastic cross harnas niet moeten doen.
sig nature

Post Reply