komen eteuuuu !

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: komen eteuuuu !

Post by TRooPER »

en als je al nen hele dag al rijdend aan't vervuilen bent, komt het op dat kwartierke koken ook niet meer aan natuurlijk Image
Euh, jep !
Oh ja, slightly offtopic, deze zomer hebben we in Noorwegen ontdekt dat op mijn Primus Omnifuel vuurtje, dat je daar best alleen maar per uitzondering (!) gewone naft in kapt, liefst dus "schone" wasbenzine... Image Image
Ik dacht dus dat ik makkelijk was daarmee... Image
en waarom,


ik ben zelf aan het zoeken naar een goei MSR dragonfly vuurtje,
mag 2de hands zijn, anders ergens nieuw .
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: komen eteuuuu !

Post by petervdc »

en waarom
Euh, de boel was verstopt, en er zat nog een lek in een afsluitring. Zelfs met het revisiekitje was het niet te redden, en in de handleiding stond dat gewone benzine liefst per uitzondering te gebruiken was Image
Heb je dan een "omnifuel" Image
Mss moet ik volgende keer een gasflesje meedoen, want dat kun je daar ook op aansluiten, gas zal wrsch minder verstoppen dan benzine met kweeniehoeveel additieven.

1 vd medereizegers had zoiets mee : [url], en dit werkte foutloos ! (en kost nog minder ook)
Enige nadeel is dat je pot dus ver boven de grond staat.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: komen eteuuuu !

Post by duibhce Kaelann »

Euh, de boel was verstopt, en er zat nog een lek in een afsluitring. Zelfs met het revisiekitje was het niet te redden, en in de handleiding stond dat gewone benzine liefst per uitzondering te gebruiken was Image
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met die dichting. Wij hebben onze whisperlite al op verschillende trips gebruikt gehad, zonder problemen. Als je er de forums op naleest zijn de meeste andere gebruikers ook heel tevreden ervan. Wanneer je gewone (loodvrije!) benzine gebruikt moet je de boel wel wat regelmatiger uitkuisen.

Hetgeen in de handleiding staat:
Fuels other than MSR SuperFuel white gas lead to rapid stove clogging and require more frequent Jet and Fuel Line cleanings. Also, the use of Unleaded Auto Gas may shorten stove lifespan.
Lijkt me vooral een verkoopstruuk om hun eigen dure brandstof verkocht te krijgen en om zichzelf in te dekken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: komen eteuuuu !

Post by frederikw »

Met de omnifuel kon ik +- 6 maand (gemiddeld 2 maal per dag gebruik) verder vooraleer de kopjes vervangen moesten worden (revisiesetje). Wel regelmatig kuisen. Dat tooltje met het fijne staafje om de jets te kuisen is het belangrijkste. Gestookt op de meeste vuile Afrikaanse en Russische naft dat er is. Met extra lood meestal Image Nooit met Coleman fuel (wegens niet beschikbaar).

Joints verduren na een tijdje, maar die zitten mee in het revisiekitje. Ook dat kussentje ziet af bij vuile brandstof.

Grootste probleem met naft is de roetafzetting. Is echt een zwarte smeerboel na een tijdje. Het vuurke, maar ook de potten.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: komen eteuuuu !

Post by petervdc »

Grootste probleem met naft is de roetafzetting. Is echt een zwarte smeerboel na een tijdje. Het vuurke, maar ook de potten.
Idd, en met die (dure) wasbenzine heb je dat niet, minder additieven etc
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: komen eteuuuu !

Post by TRooPER »

en waarom,


ik ben zelf aan het zoeken naar een goei MSR dragonfly vuurtje,
mag 2de hands zijn, anders ergens nieuw .
Er staan hier nog 2 coleman stove 'kes op zolder, daar mag er eventueel ??n van weg...
Nog 2 thermarestjes trouwens ook (dunne)...

Da kan tellen voor off-topic... Image
Image Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: komen eteuuuu !

Post by fore »

Image ... avonturiers ... die nie zonder luxe kunnen?

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply