Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Op en bij de motor, zonder elektriek
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Mario »

ik gebruik als sinds ik met de moto rij (denk dat dat in 2002 of 2003 begonnen is, ben niet meer zeker) met een systeemhelm
als brildrager zie ik daar bijna alleen voordelen aan

m'n eerste was een Schuberth, maar door m'n onervarenheid een maat te groot gekocht... Nooit echt helemaal tevreden over geweest, zeker niet na alle lof die erover gehoord en gelezen had
daarna een Lazer Granville al had ik liever een Shoei gekocht, want die zat me merkelijk beter maar was ook overduidelijk veel duurder
nu heb ik een Shoei Neotec en qua pasvorm alvast de beste van de 3 voor mij

het gewicht speelt voor mij minder een rol ; ik voel amper een verschil als ik het ding op m'n kop heb (tussen de helmen die ik gehad heb)

enige wat ik wat jammer vind : tov een integraal zijn die systeemhelmen nogal braaf qua bestickering/design
soms kijk ik eens afgunstig naar Suomy's bijvoorbeeld of andere designs

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by toeternietoe »

Een helm is iets dat moet passen zoals een kledingstuk. Welke je neemt is dus grotendeels persoonsgebonden. Voor het overige grijpt een mens al snel terug naar iets dat hij gewoon is. Zelf heb ik steeds met integraal helmen gereden (ook met mijn brommerke :shock: ). Eerst zonder - en de laatste jaren - met bril. Ik vind een systeem helm eigenlijk niet veel gemakkelijker, maar dat is misschien omdat ik een integraal gewoon ben. Qua stevigheid heb ik wel meer vertrouwen in een integraal.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Mick »

Brildrager met integraal hier, zit aan m'n tweede exemplaar momenteel, eerst Arai gehad en nu een Bell die de helft kost en beter bij mijn mutantenschedel past...

Efkes zorgen gemaakt toen die Bell nieuw was omdat mijn zwaarste brilmontuur er niet geweldig vlot tussen ging maar dat was enkel wennen aan de nieuwe helm (en dat "zet" z'n eigen ook nog een beetje me dunkt). Ondertussen gaat het al terug zonder gesukkel, en 't is nu ook niet dat ik mijn helm zo dikwijls op- of afzet onderweg. Cru gezegd, de voordelen van de systeemhelm zouden voor mij pas doorwegen als 't moest dienen om veel stil te staan, gelijk Stefke voor zijn beroep. Om alleen rond te rijden bezie ik het als een zwaardere en toch meestal minder stevige versie van een integraalhelm.

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by karel-p »

ik rij met een jethelm HJC IS33. Voor m'n bril ideaal.
Naar temperatuur toe ook geen probleem zolang het boven de +5° is. Extra fleece sjaal. Of zo'n Buff in de zomer.

Voordeel vind ik dat ge vlot tot 50km/h bvb zo met open helm kunt rijden
en dat gewoon die klep naar beneden. Zit ook geintegreerd zonnevizier in.

Maar naar lawaai toe zijn oordopjes een must.
'k geef toe: ik doe geen snelwegen. Aan 160 fluit en tuut dat gelijk twintig stoomlokomotieven in uw oren.

Daarom overweeg een systeemhelm te kopen. Minder wind naar binnen en dus stiller aan hogere snelheden????? Kin flap ???

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Koeno »

karel-p wrote:ik rij met een jethelm HJC IS33.
'k heb veel respect voor mensen die met zo'n ding rijden...
maar ik zou het dus echt niet durven...

1 keer vallen en de kans dat je geen kin meer hebt wordt plots zeer realistisch...
Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden (ook niet elke systeemhelm is goedgekeurd om opengeklapt mee rond te rijden..

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
:shock:
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
:shock:

:dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Koeno »

F M wrote:
Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
:shock:
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
:shock:

:dontknow:
Ik druk mij beetje verkeerd uit...

bij filerijden of momenten waar het tempo niet boven de 20km/u uitkomt zou ik zoiets durven open zetten...
maar zodra er een beetje snelheid inzit zou ik dit zoiezo dicht doen...

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by laouen »

Koeno wrote:
F M wrote:
Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
:shock:
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
:shock:

:dontknow:
Ik druk mij beetje verkeerd uit...

bij filerijden of momenten waar het tempo niet boven de 20km/u uitkomt zou ik zoiets durven open zetten...
maar zodra er een beetje snelheid inzit zou ik dit zoiezo dicht doen...
juist ja, want onder de 20 per uur kan je niet stevig op je doos gaan :? ik heb een collega die anders het tegendeel bewezen heeft met z'n fiets... aan 15 per uur of zoiets met z'n kin op een borduur geëindigd. Sindsdien ziet die er, euhm, wat anders uit... :cry:

De enige jethelm die ik zou durven overwegen, is die van shubert, met die metalen staaf, maar eigenlijk zweer ik toch bij integraal...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Koeno »

laouen wrote: juist ja, want onder de 20 per uur kan je niet stevig op je doos gaan
Noem het een soort van risico berekening...
je kan heel wat voorbeelden aanhalen natuurlijk en je kan van een borduur vallen en je nek breken, maar de kansen liggen anders...

maar ik vermoed dat je ook het verschil ziet tussen tegen 20per uur onderuit gaan en met je kin ergens tegen of tegen 50per uur en je kin enkele meters verderop terug vinden...

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

Ik heb al de verschillende soorten helmen gehad en nu nog steeds een jethelm van Nolan en een integraal van Shoei.
Vrijwel altijd systeemhelmen gehad en het is nog steeds wennen aan de integraalhelm al is het top eens je aan het rijden bent. Shoei heeft een nogal simpel maar tegelijk omslachtig sluitsysteem en soms bij het opzetten duurt het wat te lang wegens gepruts en als ik dan het vizier niet openzet dan bekruipt er zelfs een claustrofobisch gevoel me. Zoals gezegd, eens op allemaal super. Rijdt zoveel beter dan gelijk wat ik al heb gehad.

Ik heb drie ongevallen gehad met de motor en 1 met de brommer als tiener. Het laatste ongeval had ik een jethelm op en ben ik met de zijkant op een borduur geslagen. Als het frontaal was hadden ze wel wat werk gehad met kaakbeen en verloren tandjes te reconstrueren. :roll:

1 X met een systeemhelm gevallen en toen heb ik alsnog een steen tegen mijn oogkas gekregen. Vizier stond open bij de crash en in de wei lagen naast koeievlaaien ook stenen blijkbaar :geek:

De jethelm is in de zomer letterlijk een verademing. Als ik erover nadenk is zo een helm enkel bedoeld om de schade bij een val enigszins er beperken aan je gezicht. De kans op een hoofd, aangezicht bij een jethelm is zoveel groter dan een gesloten systeemhelm of integraal.

Straffer nog: het lijkt me logisch dat je bij een open systeemhelm de kans op een bijkomend nekletsel groter wordt dan bij een jethelm.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Raketman »

Ik heb 2 Schuberts versleten, ne Concept en ne C2. Vooral die laatste was rommel naderhand bekeken. Na een paar maand blijft dat kinstuk niet meer openstaan, vizier hetzelfde, plus het water stroomt meer aan de binnenzijde dan de buitenzijde in de regen. Overprijsde en overroepen rommel...scharnieren verschillende malen vervangen wel en niet onder garantie, problemen bleven maar terugkomen.

Nu een Shoei GT-Air sedert een klein jaartje en het verschil is schokkend groot...topkwaliteit, perfect waterdicht, draagcomfort vele malen beter.
De Schuberts liggen waar ze thuis horen (in de vuilzak) :lipsrsealed2: .
Nil volentibus arduum

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by tarn »

Raketman wrote:Ik heb 2 Schuberts versleten, ne Concept en ne C2. Vooral die laatste was rommel naderhand bekeken. Na een paar maand blijft dat kinstuk niet meer openstaan, vizier hetzelfde, plus het water stroomt meer aan de binnenzijde dan de buitenzijde in de regen. Overprijsde en overroepen rommel...scharnieren verschillende malen vervangen wel en niet onder garantie, problemen bleven maar terugkomen.

Nu een Shoei GT-Air sedert een klein jaartje en het verschil is schokkend groot...topkwaliteit, perfect waterdicht, draagcomfort vele malen beter.
De Schuberts liggen waar ze thuis horen (in de vuilzak) :lipsrsealed2: .
had voorheen een S1 pro en inderdaad de scharnier waren hier ook het zwakke punt.
met de water infiltratie viel het nog mee, tenzij bij zware regenval.
dan liep het naar binnen alsof het scherm nog zou open gestaan hebben. :roll:

de krasvastheid van het scherm alsook het zonnescherm was erbarmelijk.
schubert is inderdaad dure rommel.

heb nu ook zins een jaar en Gt air en is op alle vlakken een verbetering.
heb vroeger nog shoei's gehad en was daar altijd tevreden over
maar wou eens wat anders en na vele reviews te lezen terecht gekomen bij schubert.
in de reviews nooit iets gelezen over de problemen met scharnieren, slechte ventilatie, waterinfiltratie, fluiten met scherm niet vergrendeld, met zijdelingse wind ook constant gefluit maar wordt wel verkocht als zijnde de stilste helm op de markt!
na amper 3 jaar was ook de rubber afdichting tussen scherm en helm gescheurd, dus nog meer water infiltratie.
en deze afdichting was niet vervangbaar :thumbsdown:
genoeg bewijs voor mij dat reviews meer commercieel praat zijn dat reële waarden. :whistling:

voor de aankoop van de Gt air heb ik geen enkel review gelezen, gewoon een helm gekozen die had wat ik zocht.
gepast, gekocht en goedgekeurd.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Muug »

Raketman wrote:Nu een Shoei GT-Air sedert een klein jaartje en het verschil is schokkend groot...topkwaliteit, perfect waterdicht, draagcomfort vele malen beter.
De Schuberts liggen waar ze thuis horen (in de vuilzak) :lipsrsealed2: .
Om één of andere reden maakt iedereen vroeg of laat toch de overstap naar Shoei, en dan snap je niet waarom je dat niet eerder gedaan hebt :mrgreen:

GT-Air zeg je? En mét zonnescherm blijkbaar. Interessant. Mijn XR1000 zal ondertussen zo'n tien jaar oud zijn en mag - uit voorzichtigheid - wel eens vervangen worden denk ik zo... :thumbsup:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by KlaasN »

Gisteren nog 120km gereden met mijn Caberg Duke. Voor zijn prijs is dat echt een heel goede helm!! Onderweg is het beginnen gieten, er komt absoluut geen water binnen. Je koopt wel beter de versie zonder Pinlock en zet er dan een ander systeem op. Deze helm komt ook als super goed en veilig uit de http://sharp.direct.gov.uk/testsratings ... nd-tourmax testen, maar dat schreef ik al eens ergens anders.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: Om één of andere reden maakt iedereen vroeg of laat toch de overstap naar Shoei, en dan snap je niet waarom je dat niet eerder gedaan hebt :mrgreen:
Hmm, ik overweeg toch ook om op mijn Shoei langs de binnenkant ruitewissers te zetten... Water komt langs alle kanten binnen. :furious3:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Muug »

Tom Thumper wrote:
Muug wrote: Om één of andere reden maakt iedereen vroeg of laat toch de overstap naar Shoei, en dan snap je niet waarom je dat niet eerder gedaan hebt :mrgreen:
Hmm, ik overweeg toch ook om op mijn Shoei langs de binnenkant ruitewissers te zetten... Water komt langs alle kanten binnen. :furious3:
ah, da's spijtig. Is je helm oud? Is je vizier oud? Geen garantie meer op?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Tom Thumper »

Helm en visier zijn drie jaar oud, dus ik veronderstel niet dat die nog onder garantie is.
Eigenlijk al wel wat langer geleden begonnen maar ik rijd zo weinig mogelijk in de regen omdat ik dat niet leuk vind en de weg van en naar het werk is te kort om er echt last van te hebben.

Maar nu weer op vakantie gemerkt dat het ondertussen wel erg hard binnenregent en dat ik echt wel lastig. Ik zal hem eens binnenbrengen bij de lokale Shoei verdeler, misschien heeft die wel een oplossing... Of niet en dan ik gewoon een beetje blijven zagen dat die Shoei toch niet zo goed is als ze zeggen. ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Tom Thumper »

Hola Pola! Nu zie ik dat Shoei 5 jaar garantie biedt! Vanavond naar de winkel :ricky:

Shoei is beregoed, uiteindelijk koopt iedereen wel een Shoei! :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

Mijn eerste Schubert had ook last van waterinsijpeling bij hevige regen. Tenzij je het vizier echt volledig dicht deed. Want met gewoon toeklappen is dat vizier niet echt gesloten. Muug heeft me ooit geleerd hoe ik het vizier volledig dicht kreeg, je moet daarvoor 3 vingers gebruiken.

Bij mijn huidige Schubert heb ik er nog helemaal geen last van gehad.

Waar ik wel last van heb, is insijpeling van insecten... Langs de ventilatie-opening bovenaan geraken kleine dondervliegjes geregeld binnen. Kriebelen dat dat doet ! :whip:

Maar pasvorm vind ik o zo belangrijk, en de Schubert zit me als gegoten.
I am confused. Oh no, maybe not!

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by tarn »

F M wrote:Waar ik wel last van heb, is insijpeling van insecten... Langs de ventilatie-opening bovenaan geraken kleine dondervliegjes geregeld binnen. Kriebelen dat dat doet ! :whip:
had hiervan ook al last bij mijn schubert en nu bij mijn schoei.

heb dit opgelost met een schuurmatje(moet iets zijn met een open structuur) om gespoten onderdelen mat te zetten.

Image

een paar rondjes uitgesneden(ietsje groter dan de openingen), lang de binnenkant in de opening geduwd, windt komt nog binnen beestjes niet, probleem opgelost.

Post Reply