F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.
En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Nope, met die helm op mijn kop stoot ik gegarandeerd tegen de deur.F M wrote: En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
:gieren: :gieren: :gieren:
Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen.
Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Net hetzelfde met mijn C3Pro. De vorige gewone C3 leek me stiller, maar dat was natuurlijk wel bij de RT.Werner wrote:Hier van 't zelfde.F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.
En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Heb al een tijdje een Schubert C3Pro: tevreden over de pasvorm maar niet wat het geluid betreft.
I am confused. Oh no, maybe not!
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
En toch heb ik de indruk dat de C3 de referentie is voor de systeemhelm. Schubert over het algemeen een goede reputatie.
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Sinterklaas ook met zijnen helmF M wrote::gieren: :gieren: :gieren:
Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen.
Maar euhm, als ik ga tanken en ik moet nog binnen zijn om te betalen dan mag de helm effe af. En het is me zelfs al meerdere malen voorgekomen dat de bediende achter de kassa zei dat ze me niet mocht bedienen als ik de helm ophad. Reden is dat je herkenbaar moet zijn want je wordt gefilmd................ Ook toen ik met de systeemhelm binnenkwam (kinstuk omhoog)
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Merci voor de tip, zou me wel eens kunnen overkomen :gieren:diskeletlietje wrote: het stomste aan overgaan naar een integraal is als je iets wil zeggen en dat je in een automatisme uw kin stuk wil omhoog klappen en u zelf een whiplash duwt , 'hahaa dat zal ik niet meer voorhebben' volgende lichten is het van het zelfde
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Wel, dat heb ik nog nooit meegemaakt.Wipr wrote:Sinterklaas ook met zijnen helmF M wrote::gieren: :gieren: :gieren:
Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen.
Maar euhm, als ik ga tanken en ik moet nog binnen zijn om te betalen dan mag de helm effe af. En het is me zelfs al meerdere malen voorgekomen dat de bediende achter de kassa zei dat ze me niet mocht bedienen als ik de helm ophad. Reden is dat je herkenbaar moet zijn want je wordt gefilmd................ Ook toen ik met de systeemhelm binnenkwam (kinstuk omhoog)
Maar ja, ik zal ook wel niet zo veel met de motor rijden als jij.
I am confused. Oh no, maybe not!
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Neeje.....denk dat er effectief niet veel zullen zijn die de kilometers malen die ik doe :gieren:
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Idem hier. Integraalhelm opzetten is bril af (en waar laat je die dan?), helm op, vizier omhoog, bril proberen tussen helm en hoofd te wurmen, vizier omlaag. Dan is een systeemhelm toch handiger. Eerst Schubert C3, nu Shoei Neotec. De Shoei past me nog net iets beter dan de Schubert (is uiteraard heel persoonlijk). Maar de Schubert is stiller.F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.
En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
ik gebruik als sinds ik met de moto rij (denk dat dat in 2002 of 2003 begonnen is, ben niet meer zeker) met een systeemhelm
als brildrager zie ik daar bijna alleen voordelen aan
m'n eerste was een Schuberth, maar door m'n onervarenheid een maat te groot gekocht... Nooit echt helemaal tevreden over geweest, zeker niet na alle lof die erover gehoord en gelezen had
daarna een Lazer Granville al had ik liever een Shoei gekocht, want die zat me merkelijk beter maar was ook overduidelijk veel duurder
nu heb ik een Shoei Neotec en qua pasvorm alvast de beste van de 3 voor mij
het gewicht speelt voor mij minder een rol ; ik voel amper een verschil als ik het ding op m'n kop heb (tussen de helmen die ik gehad heb)
enige wat ik wat jammer vind : tov een integraal zijn die systeemhelmen nogal braaf qua bestickering/design
soms kijk ik eens afgunstig naar Suomy's bijvoorbeeld of andere designs
als brildrager zie ik daar bijna alleen voordelen aan
m'n eerste was een Schuberth, maar door m'n onervarenheid een maat te groot gekocht... Nooit echt helemaal tevreden over geweest, zeker niet na alle lof die erover gehoord en gelezen had
daarna een Lazer Granville al had ik liever een Shoei gekocht, want die zat me merkelijk beter maar was ook overduidelijk veel duurder
nu heb ik een Shoei Neotec en qua pasvorm alvast de beste van de 3 voor mij
het gewicht speelt voor mij minder een rol ; ik voel amper een verschil als ik het ding op m'n kop heb (tussen de helmen die ik gehad heb)
enige wat ik wat jammer vind : tov een integraal zijn die systeemhelmen nogal braaf qua bestickering/design
soms kijk ik eens afgunstig naar Suomy's bijvoorbeeld of andere designs
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Een helm is iets dat moet passen zoals een kledingstuk. Welke je neemt is dus grotendeels persoonsgebonden. Voor het overige grijpt een mens al snel terug naar iets dat hij gewoon is. Zelf heb ik steeds met integraal helmen gereden (ook met mijn brommerke ). Eerst zonder - en de laatste jaren - met bril. Ik vind een systeem helm eigenlijk niet veel gemakkelijker, maar dat is misschien omdat ik een integraal gewoon ben. Qua stevigheid heb ik wel meer vertrouwen in een integraal.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Brildrager met integraal hier, zit aan m'n tweede exemplaar momenteel, eerst Arai gehad en nu een Bell die de helft kost en beter bij mijn mutantenschedel past...
Efkes zorgen gemaakt toen die Bell nieuw was omdat mijn zwaarste brilmontuur er niet geweldig vlot tussen ging maar dat was enkel wennen aan de nieuwe helm (en dat "zet" z'n eigen ook nog een beetje me dunkt). Ondertussen gaat het al terug zonder gesukkel, en 't is nu ook niet dat ik mijn helm zo dikwijls op- of afzet onderweg. Cru gezegd, de voordelen van de systeemhelm zouden voor mij pas doorwegen als 't moest dienen om veel stil te staan, gelijk Stefke voor zijn beroep. Om alleen rond te rijden bezie ik het als een zwaardere en toch meestal minder stevige versie van een integraalhelm.
Efkes zorgen gemaakt toen die Bell nieuw was omdat mijn zwaarste brilmontuur er niet geweldig vlot tussen ging maar dat was enkel wennen aan de nieuwe helm (en dat "zet" z'n eigen ook nog een beetje me dunkt). Ondertussen gaat het al terug zonder gesukkel, en 't is nu ook niet dat ik mijn helm zo dikwijls op- of afzet onderweg. Cru gezegd, de voordelen van de systeemhelm zouden voor mij pas doorwegen als 't moest dienen om veel stil te staan, gelijk Stefke voor zijn beroep. Om alleen rond te rijden bezie ik het als een zwaardere en toch meestal minder stevige versie van een integraalhelm.
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
ik rij met een jethelm HJC IS33. Voor m'n bril ideaal.
Naar temperatuur toe ook geen probleem zolang het boven de +5° is. Extra fleece sjaal. Of zo'n Buff in de zomer.
Voordeel vind ik dat ge vlot tot 50km/h bvb zo met open helm kunt rijden
en dat gewoon die klep naar beneden. Zit ook geintegreerd zonnevizier in.
Maar naar lawaai toe zijn oordopjes een must.
'k geef toe: ik doe geen snelwegen. Aan 160 fluit en tuut dat gelijk twintig stoomlokomotieven in uw oren.
Daarom overweeg een systeemhelm te kopen. Minder wind naar binnen en dus stiller aan hogere snelheden????? Kin flap ???
Naar temperatuur toe ook geen probleem zolang het boven de +5° is. Extra fleece sjaal. Of zo'n Buff in de zomer.
Voordeel vind ik dat ge vlot tot 50km/h bvb zo met open helm kunt rijden
en dat gewoon die klep naar beneden. Zit ook geintegreerd zonnevizier in.
Maar naar lawaai toe zijn oordopjes een must.
'k geef toe: ik doe geen snelwegen. Aan 160 fluit en tuut dat gelijk twintig stoomlokomotieven in uw oren.
Daarom overweeg een systeemhelm te kopen. Minder wind naar binnen en dus stiller aan hogere snelheden????? Kin flap ???
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
'k heb veel respect voor mensen die met zo'n ding rijden...karel-p wrote:ik rij met een jethelm HJC IS33.
maar ik zou het dus echt niet durven...
1 keer vallen en de kans dat je geen kin meer hebt wordt plots zeer realistisch...
Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden (ook niet elke systeemhelm is goedgekeurd om opengeklapt mee rond te rijden..
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Ik druk mij beetje verkeerd uit...F M wrote:Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
bij filerijden of momenten waar het tempo niet boven de 20km/u uitkomt zou ik zoiets durven open zetten...
maar zodra er een beetje snelheid inzit zou ik dit zoiezo dicht doen...
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
juist ja, want onder de 20 per uur kan je niet stevig op je doos gaan ik heb een collega die anders het tegendeel bewezen heeft met z'n fiets... aan 15 per uur of zoiets met z'n kin op een borduur geëindigd. Sindsdien ziet die er, euhm, wat anders uit...Koeno wrote:Ik druk mij beetje verkeerd uit...F M wrote:Koeno wrote:Dan liever een systeemhelm waarmee je opengeklapt kan rondrijden
Je bedoelt eentje waarvan de klep razendsnel toeklapt als een val dreigt ?
bij filerijden of momenten waar het tempo niet boven de 20km/u uitkomt zou ik zoiets durven open zetten...
maar zodra er een beetje snelheid inzit zou ik dit zoiezo dicht doen...
De enige jethelm die ik zou durven overwegen, is die van shubert, met die metalen staaf, maar eigenlijk zweer ik toch bij integraal...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Noem het een soort van risico berekening...laouen wrote: juist ja, want onder de 20 per uur kan je niet stevig op je doos gaan
je kan heel wat voorbeelden aanhalen natuurlijk en je kan van een borduur vallen en je nek breken, maar de kansen liggen anders...
maar ik vermoed dat je ook het verschil ziet tussen tegen 20per uur onderuit gaan en met je kin ergens tegen of tegen 50per uur en je kin enkele meters verderop terug vinden...
Re: Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber
Ik heb al de verschillende soorten helmen gehad en nu nog steeds een jethelm van Nolan en een integraal van Shoei.
Vrijwel altijd systeemhelmen gehad en het is nog steeds wennen aan de integraalhelm al is het top eens je aan het rijden bent. Shoei heeft een nogal simpel maar tegelijk omslachtig sluitsysteem en soms bij het opzetten duurt het wat te lang wegens gepruts en als ik dan het vizier niet openzet dan bekruipt er zelfs een claustrofobisch gevoel me. Zoals gezegd, eens op allemaal super. Rijdt zoveel beter dan gelijk wat ik al heb gehad.
Ik heb drie ongevallen gehad met de motor en 1 met de brommer als tiener. Het laatste ongeval had ik een jethelm op en ben ik met de zijkant op een borduur geslagen. Als het frontaal was hadden ze wel wat werk gehad met kaakbeen en verloren tandjes te reconstrueren.
1 X met een systeemhelm gevallen en toen heb ik alsnog een steen tegen mijn oogkas gekregen. Vizier stond open bij de crash en in de wei lagen naast koeievlaaien ook stenen blijkbaar
De jethelm is in de zomer letterlijk een verademing. Als ik erover nadenk is zo een helm enkel bedoeld om de schade bij een val enigszins er beperken aan je gezicht. De kans op een hoofd, aangezicht bij een jethelm is zoveel groter dan een gesloten systeemhelm of integraal.
Straffer nog: het lijkt me logisch dat je bij een open systeemhelm de kans op een bijkomend nekletsel groter wordt dan bij een jethelm.
Vrijwel altijd systeemhelmen gehad en het is nog steeds wennen aan de integraalhelm al is het top eens je aan het rijden bent. Shoei heeft een nogal simpel maar tegelijk omslachtig sluitsysteem en soms bij het opzetten duurt het wat te lang wegens gepruts en als ik dan het vizier niet openzet dan bekruipt er zelfs een claustrofobisch gevoel me. Zoals gezegd, eens op allemaal super. Rijdt zoveel beter dan gelijk wat ik al heb gehad.
Ik heb drie ongevallen gehad met de motor en 1 met de brommer als tiener. Het laatste ongeval had ik een jethelm op en ben ik met de zijkant op een borduur geslagen. Als het frontaal was hadden ze wel wat werk gehad met kaakbeen en verloren tandjes te reconstrueren.
1 X met een systeemhelm gevallen en toen heb ik alsnog een steen tegen mijn oogkas gekregen. Vizier stond open bij de crash en in de wei lagen naast koeievlaaien ook stenen blijkbaar
De jethelm is in de zomer letterlijk een verademing. Als ik erover nadenk is zo een helm enkel bedoeld om de schade bij een val enigszins er beperken aan je gezicht. De kans op een hoofd, aangezicht bij een jethelm is zoveel groter dan een gesloten systeemhelm of integraal.
Straffer nog: het lijkt me logisch dat je bij een open systeemhelm de kans op een bijkomend nekletsel groter wordt dan bij een jethelm.