Tent gezocht

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

eh bien,
ik denk dat ik van 't jaar ne keer ga zoeken achter een goei tent. Vorig jaar had ik al mogen ontdekken dat mijn Decathon-tentje over tijd was: de plastieken strips die vanbinnen over de naden waren gekleefd waren allemaal losgekomen. 't gaat niet meer zo waterdicht zijn vrees ik. Maar ah, het had maar 99 euro gekost en heeft negen jaar regelmatig dienst gedaan, zelfs Blackbert en Trooper hebben er gebruik van gemaakt. Dus we kunnen zeggen dat dat zeer wel besteed was.
Maar nu wordt het dus tijd voor een nieuw.
Miljaar, en dan wordt het moeilijk eh. Wat een gi-gan-tisch aanbod tegenwoordig :yikes:
Het ultieme is misschien een tent zoals dit reizend koppel gebruikt (merci Bert!)
http://2ridetheworld.com/6639-hilleberg-3/
Kostprijs is iets van een 1400 euro's. Auwch. Voor dat koppel is dat vaneigens evident, ze gebruiken het wellicht 350 keer per jaar en al vele jaren lang. Maar voor mij die dat gemiddeld wellicht maar 3,5 keer per jaar gaat gebruiken is de prijs een b??tse te hoog.
Wie hier op 't forum (ook bij de lurkers!) heeft een tent waarvan 'm supercontent is?
Doel van de tent : niet enkel op de moto te gebruiken, maar ook tijdens autokampeerreizen waarbij er drie moeten kunnen slapen. Een voortent(je) waarin natte motobrol kan drogen is vaneigens zeer welgekomen. Erg waterdicht ook natuurlijk.
En neen, de tenten bij den Decathlon vorig jaar konden me niet bekoren. :angry:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Tent gezocht

Post by Tom Thumper »

Mijn vorig tentje heb ik hier gekocht : http://www.kampeermarkt.com/

Webshop maar ook fysiek winkel in Eindhoven met een gigantisch mega aanbod en alle tentjes staan er uitgestald. Super gewoon.

1 tent voor op de moto en om met gans gezin te kamperen lijkt me een beetje moeilijk. Ofwel veel te grote/zware tent voor de moto ofwel veel te kleine tent voor het ganse gezin. :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Tent gezocht

Post by zappa »

Circus Rosemarie Malter doet uitverkoop? :grin:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

Tom Thumper wrote:1 tent voor op de moto en om met gans gezin te kamperen lijkt me een beetje moeilijk. Ofwel veel te grote/zware tent voor de moto ofwel veel te kleine tent voor het ganse gezin. :dontknow:
mja, mogelijks.
Die tent van dat koppel is theoretisch ook een vierpersoonstent. 5,5 kilo, afmetingen 19 in long x 8 in diameter = +- 50 cm op 20. Niet groot maar inderdaad niet echt klein.
In Marokko heb ik ne keer mogen overnachten in een ??npersoonstentje van Koppel!. "Tent" was eigenlijk niet het goede woord ervoor, het was een buis van een halve meter hoog en ietske breder waarin ge dus met uw voeten eerst moest kruipen, en het luifelke was just groot genoeg om er twee vuile motorbotten in te steken. Het zand waaide langs alle kanten binnen, heel de nacht door. Niet voor herhaling vatbaar. Maar dat ding was inderdaad wel ultraklein ingepakt. Maar toch. Dus als ik mag kiezen liever ietske dat wat groter inpakt, ik moet het toch niet op mijne rug dragen. :P

Merci voor die tip van die winkel in Eindhoven. Ik zal ne keer naar ginder gaan en daar een paar uur rondhangen. En ne keer zien op 2dehands.be :P

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

zappa wrote:Circus Rosemarie Malter doet uitverkoop? :grin:
Dan moeten ze er wel een olifant bij geven om ze te dragen ! :mad:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tent gezocht

Post by petervdc »

Ik heb een tent van Redverz.
Tis wel wat volume om achterop de moto te leggen, maar mega groot !
Rond de 6kg peis ik.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Tent gezocht

Post by duibhce Kaelann »

Tenten zoals de Redverz vind ik persoonlijk veel te groot en te zwaar voor motorreizen. Bovendien opgezet ook veel groter dan je eigenlijk nodig hebt. Ik ben ook niet zo'n fan van tunneltenten omdat je al redelijk wat haringen in de grond moet meppen om ze een beetje stabiel recht te zetten. Voordeel is wel dat ze over het algemeen (bij de Redverz dus niet) relatief compact opvouwen.

Tom heeft imho wel gelijk, het zal erg moeilijk zijn om iets te vinden dat zowel goed werkt voor lichtgewicht motorkamperen en met het hele gezin erop uit te trekken. Als ik kijk naar onze eigen Vaude Space 3P L dan is dat voor 2 met bagage een heel comfortabele ruime tent. Je zou er met 3 en de bagage in de voortenten ook wel in kunnen overnachten, maar zelfs als de 3e persoon een kleine, smalle dochter is gaat het toch nog heel erg intiem zijn in het slaapcompartiment. Dus misschien toch best 2 verschillende tenten. En aangezien die niet voor alles tegelijk goed moeten zijn kunnen dat meer budgettenten zijn.

Als het voor solo motorcamperen is zijn er wel relatief betaalbare opties die ik interessant vindt.
- Coleman Tatra 2. De nieuwe variant van onze oude Phad. Is volledig vrijstaand, wordt opgezet met de buitenkant eerst of alles in 1 (handig bij nat weer) en heeft een behoorlijke voortent voor laarzen en natte bagage. Prijs rond de 180?.
- Eurotrail rider. Heb ik zelf geen ervaring mee dus ik kan geen mening geven over de kwaliteit. Maar wel goedkoop: momenteel 80? bij de kampeermarkt. En ook op te zetten met een minimaal aantal haringen en erg ruim voor zo'n tentje.
- Grand Canyon Orem. Vergelijkbaar systeem als de Eurotrail, maar volledig vrijstaand. Weliswaar zonder aparte voortent en binnentent eerst opzetten. Maar geweldig goedkoop momenteel bij kampeermarkt: nog geen 40?.

Als je zeker wil zijn van kwaliteit kan je kijken naar MSR Hubba Hubba, Exped Gemini 2 of een aantal Vaude modelletjes. Maar dat is ineens een andere prijsklasse.
Of als je bereid bent wat te naaien om enkele naden te verstevigen is de NatureHike 2 UL wel erg populair en zeer goedkoop.

Voor gezinstenten ga je waarschijnlijk wel richting tunneltenten moeten gaan als je een beetje ruimte wilt. De Dectahlon tenten (4.1 en 4.2) zijn op dat vlak eigenlijk niet slecht van prijs/kwaliteit. Heb je ook al voor minder dan 200? sommige modellen zelfs nog een stuk goedkoper. Of als het toch wat lichter en compacter moet een Decathlon Quickhiker UL4. Minder hoog en ietsje duurder wel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: Ik ben ook niet zo'n fan van tunneltenten omdat je al redelijk wat haringen in de grond moet meppen om ze een beetje stabiel recht te zetten.
Dat Thomas-koppel heeft er alleszins geen probleem mee. ;-)
Die Arpenaz-modellen had ik ook al zitten bekijken. Moet ik toch eens in 't echt bekijken. Maar momenteel in Kortrijk staat er just niks van tenten open.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Tent gezocht

Post by laouen »

Die hilleberg hebben wij ne keer kunnen bewonderen op de HU meeting in Duitsland als ik het me goed herinner :bowdown: Nu, op zich ziet dat er niet zo spectaculair uit, en al zeker niet voor die prijs.

Vereisten voor een tent zijn heel divers h?. Misschien daarmee beginnen: het tenteigenschappenverlanglijstje! En dan daarmee naar de Kampeermarkt in Eindhoven! Als je 't daar niet vindt, dan is de kans groot dat je heel erg hard gaat moeten zoeken om het toch te vinden.

Bij ons is dat lijstje in elk geval behoorlijk simpel:
[ul]
[li]het moet compact en licht in te pakken zijn. Lees: het moet in een magadan tas passen. Bij onze huidige tent hebben we een compromis moeten sluiten: het zeil in de magadan, maar de stoksegmenten zijn te lang, dus die gaan in de roltas bovenop met de tarp[/li]
[li]we moeten er comfortabel in recht kunnen zitten. Dat maakt het aan- en uitkleden met motorpak en bed opmaken/inpakken toch niet iets makkelijker [/li]
[li]uitgang(en) aan de zijkant: veeeeeeel handiger dan aan het voeten of hoofduiteinde! Onze tent heeft er nu 2, en dat is behoorlijk handig. Zo hoef je 's nachts de andere niet ongewild wakker te maken als je er uit moet :ipisonjoe: [/li]
[li]porch die groot genoeg is om tanktassen en laarzen en eventueel de roltassen in kwijt te kunnen, de magadans blijven uiteraard op de motor, de inhoud daarvan gaat mee in de tent (kleren). Elk een uitgang wil ook zeggen elk een porch, dus geen gezeur meer over laarzen die in de weg staan :grin: [/li]
[li]en de laatste en eigenlijk moeilijkste: als je de porch open doet in de regen, mag het niet in de tent binnenlekken, maar enkel in de porch. Da's bij veel tenten een pijnpuntje[/li]
[/ul]

Hoe groter de tent ook hoe kouder. Wij hebben 1 keer onze hele grote tunneltent met zitgedeelte waarin je kan rechtstaan gebruikt bij vriestemperaturen en dat was niet voor herhaling vatbaar! Azo koud!
Je moet ook de afweging maken of je een 'zitgedeelte' wil/nodig hebt? Voor een familietent is dat misschien wel handig, zeker bij regenweer. Wij hebben een tarp om onder te zitten, maar da's wel koud bij winderig weer.

1 tent voor alle gebruik lijkt me ook moeilijk, dan beter zoals hierboven al aangehaald, 2 diverse tenten die beter aansluiten bij de vereisten. Gaat misschien wat duurder uitkomen, maar je gaat veel minder compromissen moeten sluiten.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Tent gezocht

Post by Stefke »

Ik heb mij een jaar of 12 geleden een The North Face Chattanooga gekocht, een 3 persoons tunneltent met voortentje. Gekocht bij De Berghut in Hamme. 300 en nog wat euro's. Altijd best tevreden van geweest, laatste jaar eigenlijk niet meer gebruikt. Heb nooit een probleem gemaakt van het aantal haringen, bleef ook gemakkelijk staan met een stuk of 8 haringen ipv alle (ongeveer) 24. Kon mits strak plooien ook in mijn Givi Maxia koffer, maar meestal werd die in een roltas gepropt. Ripstop stofje, waterdicht, voorlopig nog nergens gescheurd of ritsen stuk. Ritsen voorzien van handige reflecterende trekkers. Voortent groot genoeg voor twee motorpakken en botten en nog wat rommel. Al veel geniet van gehad, zij het slechts 3 weken per jaar. :grin:

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Tent gezocht

Post by Blackbert »

Voor gezinsmatig vierwielig gebruik heb ik misschien nog iets voor je: VANGO 450, was nieuw in 2011, heeft dienst gedaan tijdens de Scouts-Jamboree in Zweuden en daarna 1 keer in mijn hof. Living, inkom en waskot onder 1 dak :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tent gezocht

Post by the riding man »

Op reis doorheen Schotland enkele jaren geleden had ik een Coleman (ben de type nummer vergeten maar het was de grootste model dat nog trekkerstent mocht noemen toen). Was (voor dergelijk formaat tent) heel licht en relatief klein in te pakken. Je kon er indien gewenst zeer comfortabel met z'n 2 in slapen (was voor 2 tot 3 personen), je kon met 2 man redelijk comfortabel in het overdekt gedeelte zitten met klein tafeltje en plooistoeltjes als het regende en vooral heel makkelijk heel je bagage, koffers en heel de cirk kon je gewoon "binnen" leggen. Uiteindelijk was de opzet en afbreektijd wel veel langer dan ik op voorhand voorspeld had. Als je weet dat het vaak regende en meerdere keren stormwind was, zowel 's avonds bij opstellen als 's morgens bij inpakken, en de vermoeidheid van de motorreis op zich ook begon door te wegen... dan was die extra tijd dat die tent vergde er eigenlijk wel teveel aan en zorgde toen voor een hoop frustratie's zowel bij mezelf als de reispartner (die gelukkig ondertussen wel zijn uitgepraat :beer: ) ik wil maar zeggen dat de opzet en afbreektijd van de tent zeker moet meespelen in je keuze. Ik zou nu veel liever een tent hebben met veel minder ruimte maar die 's avonds als je doodmoe bent op 10 tal minuten klaar is en afgepiket. De Coleman die ik had is eigenlijk eerder voor ofwel motovakantie's waar je meerdere overnachtingen op dezelfde plaats maakt, ofwel voor autovakantie's.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3197
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tent gezocht

Post by Koeno »

Ik heb de laatste 10 jaar met een Coleman Alaska tentje gedaan...

Iglo tentje met een kleine voortent (enkel om materiaal in te zetten.)
2 uitgangen.
Netje bovenaan de binnentent om materiaal te hangen.
Nog een haakje erbij om een lampje op te hangen.
aan de zijkanten ook nog opbergvakjes...

Enkel tijdens de laatste 2 keer gemerkt dat het grondzeil (wat zo'n dun doekje was) niet meer waterdicht is.
(er lijkt zo'n "vlies" los te komen") maar de buitentent is nog steeds okido :)
Sindsdien neem ik een extra bache mee van een oude tent, en geen probleem meer gehad...

Die alaska heeft pukkelpop, werchter (met licht storm weer), chiro-kampen, vrijgezellenweekend, schotland, en een weekend aan zee meegemaakt...
Enkel voor schotland heb ik het buitenzeil nog eens behandeld met product om waterdichtheid te verbeteren...

't is ook die Alaska dat ons in Noorwegen zal moeten helpen...
Tentje is niet zo licht (4,5kg dacht ik) en pakmaat is niet enorm klein,
maar kvind het een zeer handige tent...

en door zoveel jaren gebruik kan ik ze bijna blindelings opzetten...

Mocht ik ooit nog voor een tent kijken heb ik wel een lijstje:

- gewicht max 5kg
- Voortent iets groter en liefst ook met grondzeil.
- Tent moet kunnen opgezet worden door eerst de buitenlaag op te zetten en dan binnentent op te hangen (dat is best gemakkelijk als je in de regen een tent moet opzetten.
- binnenin voorziening om lamp op te hangen (gek genoeg al heel wat tenten gezien die dit niet hebben.
- niet te duur zijn :p

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tent gezocht

Post by petervdc »

Denk dat het moeilijk is een combinatie te vinden van auto-gezins-tent ?n een moto tent.
Beter 2 aparte kopen denk ik...
Keep going

stevens-willy
Posts: 77
Joined: 03 Sep 2012 11:39

Tent gezocht

Post by stevens-willy »


User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

stevens-willy wrote:http://www.campingzorro.be/nl/
da's iets gelijk deze wellicht, en een beetje dichter bij mijn deur : :P
http://www.dewaelenv.be/Default.aspx?language=nl

@TRM : inderdaad, die opzet- en afbraaktijd is wel belangrijk. Ze spreken hier thuis van de Quecha Arpenaz 4.2 (http://www.decathlon.nl/tent-arpenaz-fa ... 94503.html) vanwege die twee slaapruimtes en de vele binnenruimte in 't midden, maar hoelang zijt ge niet bezig met dat op te zetten zeg :blink:
Image
Mja, als die twee slaapruimtes een eis blijven, dan zijn er al niet zoveel opties meer. Tuurlijk, een ander idee - gelijk petervdc zegt - is tw?? tentjes. E?n voor de mama en papa, en ??n voor de kroost. :P

Zelf heb ik hier nog een Nomad Touarec III liggen, een geodetische - stormvaste - iglotent, die we een paar jaarkes terug eens gebruikt hebben voor een weekske camperen in Wales (zie ??n of andere topic in Alternatieve Avontuurlijke Reizen). Maar da's voor max twee mensen, en het luifelke is echt onnozel klein.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Tent gezocht

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Tuurlijk, een ander idee - gelijk petervdc zegt - is tw?? tentjes. E?n voor de mama en papa, en ??n voor de kroost. :P

Zelf heb ik hier nog een Nomad Touarec III liggen, een geodetische - stormvaste - iglotent, die we een paar jaarkes terug eens gebruikt hebben voor een weekske camperen in Wales (zie ??n of andere topic in Alternatieve Avontuurlijke Reizen). Maar da's voor max twee mensen, en het luifelke is echt onnozel klein.
Eigenlijk ideaal voor A. dus :mrgreen:
Dan kan zij daarin slapen en hebben papa en mama genoeg aan een kleinere familietent met slechts 1 slaapcompartiment. Het zou kunnen dat er in onze garage nog ergens een T4.1 ligt. Als ik die nog terugvind mag je die gerust ook eens testen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3197
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tent gezocht

Post by Koeno »

't valt ook te bezien of ge alleen of met 2 gaat opzetten he...

Wij hebben hier nog een oude tent liggen:
3 compartimenten (in elk compartiment kunt ge gemakkelijk met 2 slapen + bagage) en int midden plek om een tafel met 4 stoelen te zetten...
zeer grote tent, maar als we die met 2 personen opzetten, staat ze bijna zo snel op als dat ik mijn iglo tentje alleen op zet...

't is allemaal zo afhankelijk, maar ik denk (zoals iedereen hier) 1 tent die alles kan, bestaat niet.

als we kamperen met de wagen, dan nemen we zoiezo die grote tent mee...

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:Nomad Touarec III liggen,

Eigenlijk ideaal voor A. dus :mrgreen:
mjoah, is geen kleine zak (minder belangrijk voor auto), en wel nogal wa werk om ze op te zetten, en ge moet eerst de binnentent op zetten en dan dat buitenzeil over hangen. Stom.
Thuis ne keer horen wat ze denken van aparte tent voor Mini-Muug. En misschien uw 4.1 vergelijken met die Vango 450.
Wordt vervolgd.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Tent gezocht

Post by laouen »

duibhce Kaelann wrote:Het zou kunnen dat er in onze garage nog ergens een T4.1 ligt. Als ik die nog terugvind mag je die gerust ook eens testen.
correctie: die T4.1 hebben we jaren geleden al verkocht wegens veel te grote miskoop, samen met die veel te bulky slaapzakken waarin ik doodvroor bij 10?!

Als ik wil gaan kamperen en toch een mansion wil met aparte keuken, leefruimte, badkamer en slaapkamer dan nemen wij onze 2 seconds tenten (base en slaaptentje) wel mee. Dat staat natuurlijk wel heel snel op, maar dan heb je ook wel wat bagageruimte nodig...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply