Tent gezocht

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Tent gezocht

Post by Blackbert »

Voor gezinsmatig vierwielig gebruik heb ik misschien nog iets voor je: VANGO 450, was nieuw in 2011, heeft dienst gedaan tijdens de Scouts-Jamboree in Zweuden en daarna 1 keer in mijn hof. Living, inkom en waskot onder 1 dak :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tent gezocht

Post by the riding man »

Op reis doorheen Schotland enkele jaren geleden had ik een Coleman (ben de type nummer vergeten maar het was de grootste model dat nog trekkerstent mocht noemen toen). Was (voor dergelijk formaat tent) heel licht en relatief klein in te pakken. Je kon er indien gewenst zeer comfortabel met z'n 2 in slapen (was voor 2 tot 3 personen), je kon met 2 man redelijk comfortabel in het overdekt gedeelte zitten met klein tafeltje en plooistoeltjes als het regende en vooral heel makkelijk heel je bagage, koffers en heel de cirk kon je gewoon "binnen" leggen. Uiteindelijk was de opzet en afbreektijd wel veel langer dan ik op voorhand voorspeld had. Als je weet dat het vaak regende en meerdere keren stormwind was, zowel 's avonds bij opstellen als 's morgens bij inpakken, en de vermoeidheid van de motorreis op zich ook begon door te wegen... dan was die extra tijd dat die tent vergde er eigenlijk wel teveel aan en zorgde toen voor een hoop frustratie's zowel bij mezelf als de reispartner (die gelukkig ondertussen wel zijn uitgepraat :beer: ) ik wil maar zeggen dat de opzet en afbreektijd van de tent zeker moet meespelen in je keuze. Ik zou nu veel liever een tent hebben met veel minder ruimte maar die 's avonds als je doodmoe bent op 10 tal minuten klaar is en afgepiket. De Coleman die ik had is eigenlijk eerder voor ofwel motovakantie's waar je meerdere overnachtingen op dezelfde plaats maakt, ofwel voor autovakantie's.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tent gezocht

Post by Koeno »

Ik heb de laatste 10 jaar met een Coleman Alaska tentje gedaan...

Iglo tentje met een kleine voortent (enkel om materiaal in te zetten.)
2 uitgangen.
Netje bovenaan de binnentent om materiaal te hangen.
Nog een haakje erbij om een lampje op te hangen.
aan de zijkanten ook nog opbergvakjes...

Enkel tijdens de laatste 2 keer gemerkt dat het grondzeil (wat zo'n dun doekje was) niet meer waterdicht is.
(er lijkt zo'n "vlies" los te komen") maar de buitentent is nog steeds okido :)
Sindsdien neem ik een extra bache mee van een oude tent, en geen probleem meer gehad...

Die alaska heeft pukkelpop, werchter (met licht storm weer), chiro-kampen, vrijgezellenweekend, schotland, en een weekend aan zee meegemaakt...
Enkel voor schotland heb ik het buitenzeil nog eens behandeld met product om waterdichtheid te verbeteren...

't is ook die Alaska dat ons in Noorwegen zal moeten helpen...
Tentje is niet zo licht (4,5kg dacht ik) en pakmaat is niet enorm klein,
maar kvind het een zeer handige tent...

en door zoveel jaren gebruik kan ik ze bijna blindelings opzetten...

Mocht ik ooit nog voor een tent kijken heb ik wel een lijstje:

- gewicht max 5kg
- Voortent iets groter en liefst ook met grondzeil.
- Tent moet kunnen opgezet worden door eerst de buitenlaag op te zetten en dan binnentent op te hangen (dat is best gemakkelijk als je in de regen een tent moet opzetten.
- binnenin voorziening om lamp op te hangen (gek genoeg al heel wat tenten gezien die dit niet hebben.
- niet te duur zijn :p

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tent gezocht

Post by petervdc »

Denk dat het moeilijk is een combinatie te vinden van auto-gezins-tent ?n een moto tent.
Beter 2 aparte kopen denk ik...
Keep going

stevens-willy
Posts: 77
Joined: 03 Sep 2012 11:39

Tent gezocht

Post by stevens-willy »


User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

stevens-willy wrote:http://www.campingzorro.be/nl/
da's iets gelijk deze wellicht, en een beetje dichter bij mijn deur : :P
http://www.dewaelenv.be/Default.aspx?language=nl

@TRM : inderdaad, die opzet- en afbraaktijd is wel belangrijk. Ze spreken hier thuis van de Quecha Arpenaz 4.2 (http://www.decathlon.nl/tent-arpenaz-fa ... 94503.html) vanwege die twee slaapruimtes en de vele binnenruimte in 't midden, maar hoelang zijt ge niet bezig met dat op te zetten zeg :blink:
Image
Mja, als die twee slaapruimtes een eis blijven, dan zijn er al niet zoveel opties meer. Tuurlijk, een ander idee - gelijk petervdc zegt - is tw?? tentjes. E?n voor de mama en papa, en ??n voor de kroost. :P

Zelf heb ik hier nog een Nomad Touarec III liggen, een geodetische - stormvaste - iglotent, die we een paar jaarkes terug eens gebruikt hebben voor een weekske camperen in Wales (zie ??n of andere topic in Alternatieve Avontuurlijke Reizen). Maar da's voor max twee mensen, en het luifelke is echt onnozel klein.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Tent gezocht

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Tuurlijk, een ander idee - gelijk petervdc zegt - is tw?? tentjes. E?n voor de mama en papa, en ??n voor de kroost. :P

Zelf heb ik hier nog een Nomad Touarec III liggen, een geodetische - stormvaste - iglotent, die we een paar jaarkes terug eens gebruikt hebben voor een weekske camperen in Wales (zie ??n of andere topic in Alternatieve Avontuurlijke Reizen). Maar da's voor max twee mensen, en het luifelke is echt onnozel klein.
Eigenlijk ideaal voor A. dus :mrgreen:
Dan kan zij daarin slapen en hebben papa en mama genoeg aan een kleinere familietent met slechts 1 slaapcompartiment. Het zou kunnen dat er in onze garage nog ergens een T4.1 ligt. Als ik die nog terugvind mag je die gerust ook eens testen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tent gezocht

Post by Koeno »

't valt ook te bezien of ge alleen of met 2 gaat opzetten he...

Wij hebben hier nog een oude tent liggen:
3 compartimenten (in elk compartiment kunt ge gemakkelijk met 2 slapen + bagage) en int midden plek om een tafel met 4 stoelen te zetten...
zeer grote tent, maar als we die met 2 personen opzetten, staat ze bijna zo snel op als dat ik mijn iglo tentje alleen op zet...

't is allemaal zo afhankelijk, maar ik denk (zoals iedereen hier) 1 tent die alles kan, bestaat niet.

als we kamperen met de wagen, dan nemen we zoiezo die grote tent mee...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:Nomad Touarec III liggen,

Eigenlijk ideaal voor A. dus :mrgreen:
mjoah, is geen kleine zak (minder belangrijk voor auto), en wel nogal wa werk om ze op te zetten, en ge moet eerst de binnentent op zetten en dan dat buitenzeil over hangen. Stom.
Thuis ne keer horen wat ze denken van aparte tent voor Mini-Muug. En misschien uw 4.1 vergelijken met die Vango 450.
Wordt vervolgd.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Tent gezocht

Post by laouen »

duibhce Kaelann wrote:Het zou kunnen dat er in onze garage nog ergens een T4.1 ligt. Als ik die nog terugvind mag je die gerust ook eens testen.
correctie: die T4.1 hebben we jaren geleden al verkocht wegens veel te grote miskoop, samen met die veel te bulky slaapzakken waarin ik doodvroor bij 10?!

Als ik wil gaan kamperen en toch een mansion wil met aparte keuken, leefruimte, badkamer en slaapkamer dan nemen wij onze 2 seconds tenten (base en slaaptentje) wel mee. Dat staat natuurlijk wel heel snel op, maar dan heb je ook wel wat bagageruimte nodig...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tent gezocht

Post by the riding man »

Muug wrote: @TRM : inderdaad, die opzet- en afbraaktijd is wel belangrijk. Ze spreken hier thuis van de Quecha Arpenaz 4.2 (http://www.decathlon.nl/tent-arpenaz-fa ... 94503.html) vanwege die twee slaapruimtes en de vele binnenruimte in 't midden, maar hoelang zijt ge niet bezig met dat op te zetten zeg :blink:
.
Hangt af of je het alleen moet doen of met 2, en wat sterk onderschat is: het hangt in grote mate af van de weersomstandigheden. Als je in de zomer naar Itali? gaat kamperen om maar iets te zeggen, ga je dit veel positiever ervaren dan in de lente naar Schotland. Zo varieerde de opzettijd ook van 45min (eerste proefopstellingen) tot 15min (met 2 personen zonder wind of regen, wanneer je al geoefend heb en als je echt snel verder doet) bij wind en regen en vermoeidheid (wat we geregeld hadden in Schotland) moest je toch meestal een half uur rekenen voor op te zetten. Dat is na een vermoeiende dag rijden, ook veel in slechte weersomstandigheden waar we veel kou hebben gehad heel de dag, er echt teveel aan om eindelijk toe te komen en dan nog een half uur in de regen met bevroren vingers een tent op te zetten om de morgend daarna weer helemaal af te breken en alles weer in te pakken op je moto, zo elke dag opnieuw en opnieuw...
Toen gezworen om nooit nog te kamperen en me daar ook altijd al aan gehouden. Ik ga nu op motorreis op basis van (goedkope) B&b's. Dan blijft je gerief tenminste droog, je komt toe en kan direct douchen en eten ipv eerst nog te beginnen werken om alles op te zetten, een goed bed, goed uitgeslapen en weer helemaal fris voor een dag te rijden. Veel en veel plezanter voor mij. Ik heb dan ook al mijn kampeergerief toen verkocht en nooit spijt van gehad.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Tent gezocht

Post by TRooPER »

Image

nordkap lite (ooit gekocht bij RAD voor een goei 50euro omdat het de laatste was)
nog steeds content van, wel al de fiberstokken zelf vervangen door custom made alu stokken.

om alleen met moto te reizen ideaal, plaats genoeg om te slapen en ALLE bagage binnen te leggen,
met twee nog plaats genoeg om te slapen, deels van bagage in voortent (incl stinky botten)

zeer compacte op te vouwen en op moto te binden, staat zeer snel recht, omdat de binnentent hangt in de buitentent, ik maak die niet meer los dus opzetten duurt 5-10min afh van ondergrond om haringen in te kloppen en afhankelijk van de compagnie met wie ge mee zijt en beer'o'clock


helaas denk ik dat ze die niet meer verkopen in die vorm, kzou anders zeggen, koop er u zo 2, eentje voor u en de bagage en eentje voor de rest van het gezin :grin:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

misschien moet ik zoiets kopen

Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Tent gezocht

Post by zappa »

Muug wrote:Ze spreken hier thuis van de Quecha Arpenaz 4.2 vanwege die twee slaapruimtes en de vele binnenruimte in 't midden, maar hoelang zijt ge niet bezig met dat op te zetten zeg :blink:
4 van die buizen, ipv 3 bij mijn tent, en je hebt die al helpen opzetten in Wales ? Dat valt nog wel mee zeker?
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tent gezocht

Post by Wipr »

Wij hebben hier o.a zo een 4.2 X seconds tent voor 4 personen met binnenruimte waar ik kan in rechtstaan. Toffe tent maar vind tenten sowieso nogal een claustrofobisch iets. En horror beelden schieten me spontaan te binnen als er een Blair witch in de buurt is, of een grizzly die staat te snuffelen op ne meter terwijl je in de tent zit, of gespuis met minder goede bedoelingen.
Ondanks dat ik geloof in de romantische versie van kamperen is er vrij snel wel het verlangen naar een all in formule :mrgreen:

http://img.alibaba.com/img/pb/028/116/6 ... 28_818.jpg

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tent gezocht

Post by Muug »

't is precies een pagode :P

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tent gezocht

Post by Wipr »

idd :grin:

Post Reply