welk kampeervuurtje?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

welk kampeervuurtje?

Post by Muug »

Zo, het is weer tijd om euro's er tegenaan te smijten. :oops:
Deze keer zou ik een (erg) goed kampeervuurtje willen aanschaffen. Eentje om omelet met spek te bakken, of om een lekkere spaghetti in elkaar te flansen, of andere lekkere eenpansgerechtjes.
Maar ik ken er eigenlijk niks van. :mrgreen:
MSR ken ik als merk. En er bestaan vuurtjes die enkel op speciale brandstoffen werken, en vuurtjes op gas natuurlijk, en vuurtjes enkel op benzine, en misschien zijn er wel nog die ik niet ken.
Hebben de ervaren kampeerrotten hier wat nuttige tips voor me?
Misschien kunnen die twee Husky Riders ons inzicht geven in hun huidige kitchen kit?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: welk kampeervuurtje?

Post by Koeno »

In Schotland hebben Danny en ik eentje gebruikt zoals de foto hieronder (alleen zijn die van ons een pakske ouder peis ik).
Kan op speciale brandstof werken, maar werkt goed op naft.

Ik heb achteraf het sproeierke wel is goed proper gemaakt, want dat gaf soms wel problemen.
(ben het gewoon beginnen gebruiken zonder proper te maken).

Ik vond het zeer gemakkelijk om op te koken, gemakkelijk regelbaar.
Grootste voordeel was, doordat de sevenfifty een grote naft tank heeft,
hadden we altijd ne goeie voorraad om mee te koken ;)

Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: welk kampeervuurtje?

Post by TRooPER »

ik gebruik een cooleman vuurke:
Image

voor mij alleen is dat voldoende, voor warm water te koken of andere kleine gerechtjes,
hoofdreden om zo een klein vuurke te nemen: omdat het klein is !

Zappa had de laatste MarchMoon ook een deftige kookpot mee, daar konden socissen en spek en eitjes en toast allemaal tegelijk in , zij kan u best het type geven.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: welk kampeervuurtje?

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:ik gebruik een cooleman vuurke:
Image

voor mij alleen is dat voldoende, voor warm water te koken of andere kleine gerechtjes,
hoofdreden om zo een klein vuurke te nemen: omdat het klein is !

Zappa had de laatste MarchMoon ook een deftige kookpot mee, daar konden socissen en spek en eitjes en toast allemaal tegelijk in , zij kan u best het type geven.
Voila, ik gebruik de simpele versie op gewone naft. Die van MSR zijn nog compacter maar naar ik al ervaren heb, een beetje minder solide. Water koken, een soepke of gedroogde pasta voor momenten dat je een beetje in de shit zit. Voor de rest zijn er overal meer dan genoeg plaatselijke handelaars die met plezier een lokaal gerechtje bereiden, beter dan dat je in een potteke kan maken.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: welk kampeervuurtje?

Post by Muug »

Wij hebben momenteel dit kleintje, een Campingaz Twister plus Piezzo:

Image
Meer info : http://www.asadventure.com/benl/camping ... olour=5806

Erg klein opvouwbaar dus, erg goed regelbaar, ook helemaal niet duur, maar je moet dus wel de hele tijd die gasflesjes meezeulen en als die leeg zijn heb je een probleem. Je kan die niet zomaar gelijk waar kopen. Nadeel is ook dat de pannetjes erg onstabiel staan.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: welk kampeervuurtje?

Post by Stefke »

MSR Whisperlite. Heeft mij nog niet echt in de steek gelaten op benzine. Gloeiend hete boel, snel aan de kook. Laatste keer wat anders ingedaan en 't werkt bijlange zo goed niet. bij een slechte start of uitvallen is het niet zo direct weer op te starten, moet eerst wat afkoelen. Regelmatig schoon te maken, niet zo stabiel, kommetjes durven er al eens afglijden op als het niet 100% horizontaal staat. Maar dan kan je wat priemen in de grond prikken zodat het kommetje niet weg kan glijden. Bij opbergen steevast zwarte poten... :evil: Maar dat hoort bij kamperen zeker?
Image

Online
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: welk kampeervuurtje?

Post by zappa »

Mijn catering keuken is ongeveer zo een van 't merk primus En zoals je op een van de afbeeldingen zie staan, is dat een kleine pan groot, volledig ingepakt, gas fles incl.

't grootste voordeel is dat door een speciaal systeem uw (water of ander te koken dingen) heel vlug op kookpunt zijn.

Ik denk dat ik nu voor Wales mijn 2de pullekes gas ooit op heb gestoken :grin: Nu ja buiten Wales en Wiltshire alle keren en stuk of 4x op het crossparcours in Frankrijk ben ik niet zo'n campeerder die 3 maaltijden per dag klaar maak, maar toch niet graag op droog brood en zonder koffie verder kan :mrgreen:


En het laat je niet in de steek :thumbsup:
sig nature

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: welk kampeervuurtje?

Post by petervdc »

Ik heb een primus omnifuel.

Omnifuel bij àlle merken betekent niet echt omnifuel... ze branden het best op hun eigen schone soort wasbenzine, dat staat in hun kleine lettertjes.
Als je er nafte of diesel of whatever in kapt moet je véél reinigen, best een reinigingssetje bijkopen dus.
Of een pulleke gas aan hangen, dat kan bij de mijne ook.
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: welk kampeervuurtje?

Post by petervdc »

Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: welk kampeervuurtje?

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote:MSR Whisperlite. Heeft mij nog niet echt in de steek gelaten op benzine. Gloeiend hete boel, snel aan de kook. Laatste keer wat anders ingedaan en 't werkt bijlange zo goed niet. bij een slechte start of uitvallen is het niet zo direct weer op te starten, moet eerst wat afkoelen. Regelmatig schoon te maken, niet zo stabiel, kommetjes durven er al eens afglijden op als het niet 100% horizontaal staat. Maar dan kan je wat priemen in de grond prikken zodat het kommetje niet weg kan glijden. Bij opbergen steevast zwarte poten... :evil: Maar dat hoort bij kamperen zeker?
Image
Gebruiken wij ook al enkele jaren. Zeer tevreden van. Kan super heet branden. Maar zoals Stef ook al aangeeft is het grootste nadeel dat je achteraf el met redelijk wat roet op je pollen zit. Ik Heb steeds een doekje bij het vuurtje zitten om alles proper te maken achteraf. Brandt gewoon 98, 95 of 91 en waarschijnlijk ook nog veel mindere kwaliteit benzine. Kan ook kerosine en zelfs diesel aan als ik me niet vergis, maar dan moet je het andere sproeiernaaldje installeren (meegeleverd).
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply