Pekel en onderhoud

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Pekel en onderhoud

Post by Wipr »

Nu we toch bezig zijn.....

Misschien niet het beste forum omdat ik begrepen heb dat de meesten niet zo tuk zijn op kuisen :mrgreen:

Als je door de pekel rijdt, doen jullie er nadien iets aan? Voorzorgsmaatregelen?

Is gewoon afspuiten met de tuinslang genoeg? Tips and tricks welkom.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Pekel en onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

Voorzorgsmaatregel nummer 1: voor de pekel nog eens goed door de vuiligheid gaan ploeteren
Voorzorgsmaatregel nummer 2: daarna niet meer wassen tot het voorjaar

:mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Pekel en onderhoud

Post by Jopet »

Hoi Wim,

Rij al heel mijn leven winter en zomer en kuis heel weinig, dus ook in de winter na een pekel rit doe ik eigenlijk weinig speciaals, gewoon eens afstomen of eens wassen met de spons, soms zit die pekel er nog lang op en heb eigenlijk nooit speciale roestvorming of zo tegengekomen die te wijten zou zijn aan die pekel.

Die tips van duibhce Kaelann zijn nog zo slecht niet hoor ;-)

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Pekel en onderhoud

Post by Muug »

ik spoot in de winter vroeger mijn moto regelmatig af met gewoon helder water. Kwestie van zoveel mogelijk zout weg te spoelen.

Anderen nemen de nodige voorbereidingen in het begin van het najaar : 1) ze kuisen de moto zeer grondig 2) ze spuiten hem zeer grondig in met ACF 50 en 3) ze kuisen hem de hele winter niet meer en 4) na de winter kuisen ze hem weer grondig en de moto komt er als nieuw vanonder.

Een maat van me deed dat 20jaar geleden al en in het Engelse magazine BIKE zijn ze daar ook groot favoriet van.

Het simpelste is niet buitenkomen van zodra men pekel gestrooid heeft, en de moto binnen houden tot na de eerste grote regenbui die alles wegspoelt.

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Pekel en onderhoud

Post by Stefke »

Mijn BMweetje is nogal ongeschonden uit de winters gekomen. Schoonmaken voor de winter, inspuiten met WD40 (uiteraard NIET: de banden, remschijven, zadel en handgrepen) Vuil blijft minder goed kleven, tussendoor best ook een paar keer schoonmaken met KOUD water en terug inspuiten met WD40. Laatste jaren heeft de GS nauwelijks nog gereden (in de winter). En het is nog eentje van de goede serie 1150. De 1200ac modelletjes zijn nogal gevoelig aan roest, ongeveer alle boutjes, remschijven, voetsteunen... :o De 1200lc modelletjes heb ik geen idee van.

De Triumph daarentegen heeft al 10 winters moeten doorstaan en ja dat kan je niet verstoppen... :roll:

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Pekel en onderhoud

Post by Blackbert »

Zout afspoelen met koud water idd, warm water maakt het maar erger.
grease up your baby for a ball on the hill

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Pekel en onderhoud

Post by fore »

'k was ook nogal 'nonchalant' in het kuisen ... en dat heeft me toch een lekke radiator opgeleverd in 1 van de vorige foremobiels. :?

sindsdien toch regelmatig (... als ik eraan denk :roll: ) de radiator proper gespoten met tuinslang.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply