Page 1 of 1

Paddockstand

Posted: 12 Mar 2018 01:24
by Wipr
Ik heb er een oude van Hein Gericke indertijd maar is voor een normale achterbrug.

Iemand weet waar ze een paddockstand verkopen voor de NineT modellen of de 1200cc luchtgekoelde blokken en types zoals de GS van Koeno en de RT van Frans? Google is mijne vriend al geweest in de opzoekingen maar naar mijn gevoel duur. Dus als er iemand een occasie weet staan of een koopje (-100€) dan hoor ik dat graag. Of andere tips?

Ik vraag dat maar naar aanleiding dat ik wat modificaties ga aanbrengen en werken aan een motor die schuin op de zijpikkel staat is allesbehalve makkelijk en een asymmetrische plaatsing van het stuur of schermpje lijkt me nadien toch niet echt wenselijk :mrgreen:

Re: Paddockstand

Posted: 12 Mar 2018 14:18
by Stefke
Wipr wrote: 12 Mar 2018 01:24 Google is mijne vriend al geweest in de opzoekingen maar naar mijn gevoel duur. .

Of andere tips?
Niet goed gegoogeld, er zijn nieuwe te vinden voor minder dan 100 euro...

Andere tip: een voorwielklem gebruiken. Met lichte aanpassing zelfs zeer stabiel te krijgen.
https://www.matthys.net/nl/Shop/57/motor/659/wiel-klem

Re: Paddockstand

Posted: 12 Mar 2018 16:37
by Wipr
Stefke wrote: 12 Mar 2018 14:18
Wipr wrote: 12 Mar 2018 01:24 Google is mijne vriend al geweest in de opzoekingen maar naar mijn gevoel duur. .

Of andere tips?
Niet goed gegoogeld, er zijn nieuwe te vinden voor minder dan 100 euro...

Andere tip: een voorwielklem gebruiken. Met lichte aanpassing zelfs zeer stabiel te krijgen.
https://www.matthys.net/nl/Shop/57/motor/659/wiel-klem
Een geweldige tip Stefke, ondertussen was ik er ook al opgekomen maar ben blij dat iemand met enige ervaring ;) het te kennen geeft. :thumbsup:

Ik heb al geïnformeerd bij volgende leverancier
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... jwielklem/

En model 1 is net dezelfde als jij aangeeft. Na rondvraag bij HBM wist men mij te vertellen dat het model 1 een uitlopend model is maar zal me een worst wezen. Wat me wel opvalt is dat model 2 maar liefst 5kg zwaarder is dan 1.

Het model dat jij aangeeft (model1 HBM) weegt 12 kg, het andere model 17 kg.

Denk je dat het iets uitmaakt wat betreft de stabiliteit? En welke lichte aanpassing moet je dan doen?

Re: Paddockstand

Posted: 12 Mar 2018 23:11
by Stefke
Wipr wrote: 12 Mar 2018 16:37 Het model dat jij aangeeft (model1 HBM) weegt 12 kg, het andere model 17 kg.

Denk je dat het iets uitmaakt wat betreft de stabiliteit? En welke lichte aanpassing moet je dan doen?
Ik denk dat gewicht niet zoveel uitmaakt. Naar mijn gevoel zijn die poten te smal. Zelf zou ik daar een L-ijzer onderschroeven van minstens 150cm breed zodat het geheel toch stabieler staat. Of zelfs (de smalle poten) vastmaken in de vloer. Ik ben in een smalle garage al een paar keer tegen de moto gelopen die op een monopaddockstand staat en dan staat die toch wat te wiebelen wat niet zo goed is voor mijn hartslag... :roll:

Re: Paddockstand

Posted: 14 Mar 2018 00:08
by Wipr
Stefke wrote: 12 Mar 2018 23:11
Wipr wrote: 12 Mar 2018 16:37 Het model dat jij aangeeft (model1 HBM) weegt 12 kg, het andere model 17 kg.

Denk je dat het iets uitmaakt wat betreft de stabiliteit? En welke lichte aanpassing moet je dan doen?
Ik denk dat gewicht niet zoveel uitmaakt. Naar mijn gevoel zijn die poten te smal. Zelf zou ik daar een L-ijzer onderschroeven van minstens 150cm breed zodat het geheel toch stabieler staat. Of zelfs (de smalle poten) vastmaken in de vloer. Ik ben in een smalle garage al een paar keer tegen de moto gelopen die op een monopaddockstand staat en dan staat die toch wat te wiebelen wat niet zo goed is voor mijn hartslag... :roll:
:w00t: neeje, dat wiebelen pits ook wat levensjaren weg. Het is onderweg. Eens uitgepakt zal ik eens zien wat ik er aan kan veranderen. Dank voor de tip! :thumbsup:

Re: Paddockstand

Posted: 14 Mar 2018 19:03
by Stefke

Re: Paddockstand

Posted: 15 Mar 2018 15:17
by Wipr
Stefke wrote: 14 Mar 2018 19:03 en die kwam ik gisteren tegen...

https://www.2dehands.be/motoren/motoren ... 08675.html
Mja maar het is een linkse aandrijving en ik heb een rechtse aandrijving dus ga ik er vanuit dat je deze dan niet kan gebruiken. Tenzij je de hefboom kon veranderen van kant en dat is bij deze niet het geval.

Re: Paddockstand

Posted: 15 Mar 2018 15:24
by Wipr
Dit is de wielklem, had er niet bij stilgestaan maar blijkbaar klemt het metaal het voorwiel bij het inrijden. Tja, zoals gezegd, kende het systeem niet en vond het eerst eigenaardig maar als het niet klopt dan hoor je me wellicht vloeken als de motor tegen de korst gaat.

De foto met de schoen is niet om de decathlon schoenen in de kijker :mrgreen: te zetten maar wel een indicatie van hoe groot/ klein de klem is.


Image

Image

Image

Re: Paddockstand

Posted: 16 Mar 2018 13:46
by Stefke
Wipr wrote: 15 Mar 2018 15:17 Mja maar het is een linkse aandrijving en ik heb een rechtse aandrijving dus ga ik er vanuit dat je deze dan niet kan gebruiken.
:oops: :oops:
was precies een beetje in de war met die cardans, 't is op de nieuwe LC's dat ze ook links staan... :wall:

Re: Paddockstand

Posted: 16 Mar 2018 17:25
by Wipr
Stefke wrote: 16 Mar 2018 13:46
Wipr wrote: 15 Mar 2018 15:17 Mja maar het is een linkse aandrijving en ik heb een rechtse aandrijving dus ga ik er vanuit dat je deze dan niet kan gebruiken.
:oops: :oops:
was precies een beetje in de war met die cardans, 't is op de nieuwe LC's dat ze ook links staan... :wall:
Maakt ni uit he. Geraak er maar aan uit als potentiële koper :shock: :peepwall: En een fabrikant doet graag moeilijk natuurlijk. Stel dat je het vorige model hebt en je koopt nu een LC dan sta je daar effectief met je stand.

Heel eerlijk, heb ik elke mogelijke hoek en geprobeerd om zoiets toch te kunnen aanpassen.

Deze lijkt me de enige die je kan aanpassen dmv die bouten los te maken en je hefboom te verplaatsen naar de andere kant.
https://www.motea.com/en/constands-raci ... l-332805-0

Anders telkens een nieuwe kopen ook al blijf je bij BMW :whistling: :dontknow:

Re: Paddockstand

Posted: 16 Mar 2018 17:31
by Wipr
Net daarom was je suggestie om een wielklem aan te schaffen top :thumbsup:

Re: Paddockstand

Posted: 17 Mar 2018 18:19
by Blackbert
Las nekeer zelf ene ineen. :dontknow:

Re: Paddockstand

Posted: 17 Mar 2018 23:11
by Wipr
Blackbert wrote: 17 Mar 2018 18:19 Las nekeer zelf ene ineen. :dontknow:
Uiteraard aan gedacht maar voor 50€ was de keuze nu snel gemaakt. Het is al gebeurd dat het alsnog zelf gemaakt wordt voor het dubbele vd kost ipv kant en klaar te kopen maar dan heb ik meestal tijd en denk ik dat ik het beter kan maar nu vooral dus de tijd die ontbreekt.

Moet nog een terras-frame lassen, en een paar stukken afwerken voor midden april en de motor wil ik ook in orde krijgen voor de eerste zonnestralen.

HET probleem van dergelijke paddockstand zijn de maten van de pin die door de cardan moet. Deze apart kopen kost ook in verhouding veel tot een hele paddockstand. Een dergelijke pin maken, bijv gaan frezen kan maar ik heb geen draaibank. Een metalenbuis met de exacte diameter passend in de cardan lijkt me niet evident.

Als ik zo een “verkeerde” (linkse aandrijving) voor pakweg 10€ kon kopen dan loont het om deze aan te gaan passen.

Ach, het is goed zo, ben gesteld ;)

Re: Paddockstand

Posted: 23 Mar 2018 19:53
by Wipr
@stefke: perfect zo’n wielklem ;) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Re: Paddockstand

Posted: 23 Mar 2018 21:56
by pingu
Iets wat ik me afvraag (en waaruit meteen blijkt hoeveel ervaring ik met dat soort dingen heb :oops: ). Ge rijdt uwe moto met z'n voorwiel in die klem, en door (ik vermoed) het gewicht van de moto houdt 'm die klem dicht. Maar hoe krijg je de moto er dan terug uit? Zit daar een soort "release hevel" op of zo?

Re: Paddockstand

Posted: 24 Mar 2018 08:33
by Blackbert
er wordt een tube elleboogvet bijgeleverd. ;)

Re: Paddockstand

Posted: 28 Mar 2018 22:09
by Wipr
pingu wrote: 23 Mar 2018 21:56 Iets wat ik me afvraag (en waaruit meteen blijkt hoeveel ervaring ik met dat soort dingen heb :oops: ). Ge rijdt uwe moto met z'n voorwiel in die klem, en door (ik vermoed) het gewicht van de moto houdt 'm die klem dicht. Maar hoe krijg je de moto er dan terug uit? Zit daar een soort "release hevel" op of zo?
Ik ken de werking niet van andere wielklemmen maar als je de foto bekijkt van de wielklem die ik aangeschaft heb dan kan je misschien zien dat het scharnierende deel, laat me dit het L-stuk benoemen, bestaat uit 2 delen en de gaten in. Als je er in wil rijden dan staat het andere stuk van deze L een beetje open. Dus je verder en kom er druk op te staan dan komen twee stukken van de L meer tegen elkaar. Je ziet dit waar de twee stukken metaal min of meer gelijken op twee vingers die je met de andere twee vingers in en over elkaar schuift. Het rubber van het wiel wordt dus wat gekneld en als je de motor dan helemaal naar voor duwt, duw je het voorwiel tegen de verticale V houder waarbij het voorwiel daar ook ingeperst wordt.

Tot slot kan je het draaiende L stuk zekeren door een haakje. Er terug uitrijden is evenmakkelijk als er inrijden. Enfin, goed achteruit trekken he. En klaar is kees!

In onderstaande link is een youtube filmpje te vinden hoe dit in zijn werk gaat.

Paddockstand, welke paddockstand? ;) vermits ik geen ketting te smeren heb is dit goed genoeg. Indien er een nieuwe achterband op moet laat ik dat bij een bandencentrale of bmw dealer doen.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gKpsfD_BwE