Banden, 't blijft iet vies

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 »

pingu wrote: 10 Oct 2018 20:55Op de Tiger 800 ook Tourance Next gehad, weinig van te klagen
Een slechte band zal het zeker niet zijn (bestaat dat nog?), maar momenteel geeft de nieuwe tiger nog niet het vertrouwen dat ik op de oude had. Kan gewoon zijn door het feit dat die achterband vierkant staat ... (dat is wat ik hoop)

Als het dat niet is kan het ook nog de afstelling van de vering zijn. De vering op de oude tiger werkte eigenlijk best goed. Wat op zich wel raar is, want de vering van die tigers had niet de beste reputatie. Ik heb zo het vermoeden dat de vering op mijn vorige gewoon deftig onder handen was genomen ...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Raketman »

Ja, slechte banden bestaan zeker nog. Meestal dingen die ze af-fabriek monteren...
Hier altijd Pirelli-fan geweest. XJR, FJR, KTM en nu op Honda ook. Madam hare Fun zitten ook Pirelli's op (Scorpion Trails :mrgreen: ) en dat zijn in alle omstandigheden al geweldig goeie banden gebleken. Op de Z1000 zitten Sport Demons, ook content van.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 10 Oct 2018 14:41 Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.
Dat is toch een tof bandje? Zelf op droge baan driften en in de regen ging die alle richtingen uit behalve de goeie... :twisted: Veel strepen mee getrokken en niet alleen zwarte... :ricky: :mrgreen:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu »

Raketman wrote: 11 Oct 2018 19:50 Madam hare Fun zitten ook Pirelli's op (Scorpion Trails :mrgreen: ) en dat zijn in alle omstandigheden al geweldig goeie banden gebleken.
Zijn dat toevallig Scorpion Trail 2s? Daar hoor je idd goeie dingen van. Maar mijn bandenboer wilde daar zo goed als evenveel voor als voor een setje Road 5 :shock: . Tja, keuze vlug gemaakt dan...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu »

Davy78 wrote: 11 Oct 2018 08:34 Als het dat niet is kan het ook nog de afstelling van de vering zijn. De vering op de oude tiger werkte eigenlijk best goed. Wat op zich wel raar is, want de vering van die tigers had niet de beste reputatie. Ik heb zo het vermoeden dat de vering op mijn vorige gewoon deftig onder handen was genomen ...
Moet zijn, want die 'Roadies' hadden echt rommel tussen wiel en chassis. De XCs hebben geloof ik spul van WP tegenwoordig. Voor de XRs is het probleem vering opgelost met nekeer tot in Sint Truiden te rijden. Een 1000,- € meenemen en bij TRP Racing afgeven. Ik herkende mijn Tiger niet meer achteraf...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 11 Oct 2018 20:12
Blackbert wrote: 10 Oct 2018 14:41 Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.
Dat is toch een tof bandje? Zelf op droge baan driften en in de regen ging die alle richtingen uit behalve de goeie... :twisted: Veel strepen mee getrokken en niet alleen zwarte... :ricky: :mrgreen:
Zo kan je 't ook bekijken ja. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Muug »

De bandentests van Motoplus lees ik wel graag. Ze zijn extreem uitgebreid en erg nuttig.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 »

Sinds daarnet zijn de tourances er af en liggen er terug michelins op (road 5 trail). Zo een verschil in rijgedrag, de eerste 100 meters hebben mijn hersenen effe terug moeten calibreren ... maar het vertrouwen dat ik miste lijkt wel voor een groot deel terug. Misschien ben ik gewoon een beetje een prinses-op-de-erwt wat betreft banden. Ik heb de voorbije jaren dan ook met niks anders gereden dan michelins.

En nu effe kijken in de agenda wanneer ik nog es tot in de ardennen geraak om het boeltje es deftig aan de tand te voelen :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by OzzePaa »

Davy78 wrote: 13 Oct 2018 16:22 .........
En nu effe kijken in de agenda wanneer ik nog es tot in de ardennen geraak om het boeltje es deftig aan de tand te voelen :grin:
Wel, de zwarte rondsels onder Gertruud hebben daar vandaag het beste van zichzelf mogen geven ;)
Na setjes TKC80 en '70, een stapeltje Heidi Scouts, Mitas E09, Anakee Wild en Shinko 804/805 zit er nu een Scorpion Rally STR op. Vond er eigenlijk geen enkele echt slecht ... de TKC80 traditioneel wat meer aandacht alst nat is en de Heidis wat hard op de schouders. TKC70 te rap weg en wat lawijt. Idem voor de Anakee Wilds : niet te harden gefluit met 70+km/u maar wel veel vertrouwen. De Pirelli bevalt het best op asfalt, maar de Shinkos absoluut beste prijs/performance score. De FJR staat na een torentje PR's met elk nummer nu al een setje op 5 op Pirelli Angel GT's ... en dat gaat zo blijven vermoed ik zo. :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 13 Oct 2018 20:35 TKC70 te rap weg
???
Ik doe daar 20k mee... op mijn 1190
Of ik rij blijkbaar als een bompa, dat kan ook (no offence bompa !)
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 15 Oct 2018 11:02
OzzePaa wrote: 13 Oct 2018 20:35 TKC70 te rap weg
???
Ik doe daar 20k mee... op mijn 1190
Of ik rij blijkbaar als een bompa, dat kan ook (no offence bompa !)
Daar kan ik geen zinnig iets over zeggen Peter :dontknow: ;) , maar heb even gechecked : setje is er begin juli 2015 op gegaan. Begin september 2016 zag de achterband er plots zo uit :
TKC70_achter.jpg
(717.08 KiB) Downloaded 1559 times
De voorband was nog (veel) beter :
TKC70_voor.jpg
(694.43 KiB) Downloaded 1559 times
Heb geen km-stand genoteerd op die data, maar afgaande op het aantal gedane ritjes met Gertruud tijdens genoemde periode, zo'n kleine 20 aan een gemiddelde van 400 à 450km per rit, heeft de achterband op 14 maanden het een goeie 9000km uitgehouden. En dat kan kloppen want komt overeen met de plus-minus 3/5 "Gertruud-km's" van de 15.000 die ik jaarlijks met de twee moto's samen afleg.
Voor een semi-wegband noem ik dat niet overdreven veel :? :ugeek:
Het lijkt er wel op dat de middenstrookrubber het meest te lijden heeft ... alhoewel mijn snelwegkm's eerder beperkt zijn wegens enkel vrijetijdsgebruik van den tuffer ;) :grin:
Verder vond ik de band zeker wel OK, behalve dat hij wat lawaaierig was. Niet zo erg als de Anakee Wild, maar die is natuurlijk wat noppiger en was bovendien nog 3000km rapper versleten :roll: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by 't spook »

... zelfkennis ... :stupid:
:? KMK :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Droopy »

't Is eens iets anders, vragen over banden... :grin:

Nu heb ik net mijn prijsofferte voor nieuwe banden binnen.
Normaal ga ik Michelin Pilot Road5 laten plaatsen, de prijs valt best mee en ik ben al altijd gelukkig geweest met Michelin banden maar er zat ook een prijsopgave bij voor Dunlop roadsmart3 bij (€ 24.63 goedkoper) en een prijsopgave voor Bridgestone Battlax T31 (€ 34,56 goedkoper).

Om de een of andere reden heb ik weinig vertrouwen in Dunlop banden dus twijfel ik nu puur om budget redenen tussen die Bridgestone's en die Michelins.

De vraag is dus of er iemand ervaring heeft met Bridgestone Battlax T31. :)

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by zappa »

Ik heb ooit eens een Brrrrrridgestone band had op mijn smt en ik was zeeeer blij dat die versleten was :| Die had blijkbaar meer een scherpere vorm dan een ronde vorm, waardoor inkantelen ineens iets te veel anders was. Maar geen idee meer welke bridgestone, maar das nu een merk waar ik nog een gekantelde maag van krijg :mrgreen:

Euh soms heb ik zin om voor de topic titel nog deze woorden te typen : maand ver- :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke »

Droopy wrote: 14 Oct 2019 17:48 Nu heb ik net mijn prijsofferte voor nieuwe banden binnen.
Ha ik ben benieuwd, ik heb hier een paar aardige bedragen op factuur gekregen bij een dealer.... :shock:
Droopy wrote: 14 Oct 2019 17:48 De vraag is dus of er iemand ervaring heeft met Bridgestone Battlax T31. :)
Van de T30 had ik ooit een setje gewonnen, aardig bij droog weer maar bij nat werden strepen, deksels en wat glad asfalt weeral euhh ijs?
De T31 lijkt beter maar is dat tov een Road5 nog altijd niet. Ik heb het geluk regelmatig te kunnen rijden met MT07's waar origineel T31 op staat en een paar waar nu Road 5 op ligt. Het verschil bij remmen is nogal ferm, zowel volgens beginners als gevorderden. Daar waar bij (gecontroleerde...) remstesten op nat de moto nogal moeilijk uit het ABS te houden is met T31 :roll: , is dat bij de Road5 niet echt een probleem. Zelfs op droge baan valt dat verschil op, waar met de T31 niet binnen de norm of zonder ABS gestopt werd, lukt dat met de Road5 wel... :dontknow: Dus....? De eertse Michelins zijn nu ook versleten en de voorbanden werden vervangen rond +-14000. De Bridgestones gingen vooraan gemiddeld 15000 tot 17000km mee. Dus...?

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 15 Oct 2018 16:05 setje is er begin juli 2015 op gegaan. Begin september 2016 zag de achterband er plots zo uit :
Allez kom niet zeveren, zo'n band gaat niet plots van 2mm of 1.6mm naar de koordlaag hé... :pillepalle: Tenzij ge in Barcelona vertrokken zijt met 2mm en in 1 ruk naar huis gereden zijt.... :wall: Vroeger vervangen dus... Bindeirdondat :oops:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 14 Oct 2019 19:55
OzzePaa wrote: 15 Oct 2018 16:05 setje is er begin juli 2015 op gegaan. Begin september 2016 zag de achterband er plots zo uit :
Allez kom niet zeveren, zo'n band gaat niet plots van 2mm of 1.6mm naar de koordlaag hé... :pillepalle: Tenzij ge in Barcelona vertrokken zijt met 2mm en in 1 ruk naar huis gereden zijt.... :wall: Vroeger vervangen dus... Bindeirdondat :oops:
Het rubber mag er van mij inderdaad wel redelijk lang op blijven liggen, ja :peepwall: ... kost zoal genoeg ;) :mrgreen:
En ja, ik weet dat het eigenlijk het belangrijkste onderdeel van den brommer is en daarom moet ook enkel het onderste uit de kan als die laatste km's op droog wegdek kunnen afgehaspelt worden.

Na een (droog) Ardennentoerke van zo'n 570km op 9 juni 2019 zag bij thuiskomst de achterband er "plots" zo uit, want 's morgens leek die (in vergelijking met hetzelfde profielbeeld van mijn andere versleten rubbers :!: ) nog best 1000km aan te moeten kunnen :ugeek:

Toevallig heb ik nog een foto van de vorige rit destijds (op 3 juni), ongeveer halverwege de retake van een tripje naar Rongy en de scheepstunnel in Seneffe.
Twee millimeter gaat het niet meer geweest zijn, en 't is helaas niet echt duidelijk te zien, maar toen (en dus ook die morgen van vertrek naar Dardennen) was er 100% zeker nog genoeg profiel om dat toerke te gaan rijden.

Misschien is het restrubber bij "kletskop" minder dik dan bij andere banden/merken, of misschien wordt de compound van de TKC70 veel sletiger naarmate hij zijn E.O.L nadert :dontknow:
De Pirelli Scorpion Rally STR die er nu opligt lijkt namelijk aan het omgekeerde te lijden : de eerste mm's zijn zeer snel weg, maar naarmate het profiel minder wordt slijt hij precies veel minder rap. :krabje:

Naar mijn ervaring was die band (voor een 70/30-band) inallegeval te rap weg voor z'n kostprijs. :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Droopy »

Dus ... bel ik straks voor een afspraak en zal ik niet op € 34,56 kijken. :grin:


Ondertussen heb ik wat tests gevonden op het www van de nieuwe Bridgestone T31.

Een test door Bridgestone georganiseerd voor de schrijvende pers in Marokko. Het testparcours is een prachtig droge zonnige locatie en daar vertelt Bridgestone dan dat die banden beter zijn in koude en natte omstandigheden. :pillepalle:
Verder nog een tevreden blogger (vlogger?) tegengekomen die 16.000 km met de T31 heeft gereden maar daar wel 2 bandensets voor nodig had. :shock:

En dit bevestigd zowat al Stefke zijn bevindingen : https://www.testmotor.nl/2018/test-mich ... otorbanden ;)
Stefke wrote: 14 Oct 2019 19:44
Droopy wrote: 14 Oct 2019 17:48 Nu heb ik net mijn prijsofferte voor nieuwe banden binnen.
Ha ik ben benieuwd, ik heb hier een paar aardige bedragen op factuur gekregen bij een dealer.... :shock:
Kan ik je gelukkig maken met mijn gedetailleerde prijsofferte door te zenden :?:
zappa wrote: 14 Oct 2019 18:38 Euh soms heb ik zin om voor de topic titel nog deze woorden te typen : maand ver- :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat zou waarschijnlijk ook een topic worden over merken, betere ligging, slijtvastheid, levensduur, natte omstandigheden, etc... :lol:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by zappa »

:lol: :lol: :toilet:
sig nature

Post Reply