MotoGP Austin, Texas

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP Austin, Texas

Post by Muug »

En ze blijven vallen als vliegen... die Michelin-voorbanden zijn werkelijk on-be-trouw-baar...niks van voorzichtig waarschuwen, geen voorspelbaar remgedrag, niks van reserve... de limiet raken is crashen, zonder verwittiging, zonder genade. :evil: De wereldkampioen dit jaar zal diegene zijn die puur toevallig het minste onderuit gaat.... :devil:

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mick »

Márquez weet er anders wel weg mee. De anderen moesten inderdaad beduidend voorzichtiger zijn, of ze gingen op hun bakkes. Echt toeval kunt ge het dus niet noemen maar het zou wel spijtig zijn als dat tot saaie races gaat leiden, of races waar het weinige "spektakel" door valpartijen komt. Peins dat Viñales zowat de enigste is die echt vorderingen heeft gemaakt tijdens de race die niet rechtstreeks aan crashes van een voorligger lagen. :?

Iannone die eindelijk nog eens de finish haalt is ook fijn om te zien, Redding die na een paar beloftevolle weekends ook effectief eens goeie punten sprokkelt... Dovizioso daarentegen, hoeveel pech kan ene mens hebben? Vorige week onderuit gekegeld door zijn teamgenoot en deze week door Pedrosa, uitgerekend de grootste softie van het peloton. Hij verdiende beter.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by zappa »

volgens mij rijden die moto's die de wielerkoers volgen ook mee zo'n banden ? :?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Muug »

Mick wrote:Peins dat Viñales zowat de enigste is die echt vorderingen heeft gemaakt tijdens de race die niet rechtstreeks aan crashes van een voorligger lagen. :?
Helaas pindakaas, 't is inderdaad door crashes dat hij zover geraakt is. De enige die hij voorbij gegaan is, is zijn teamgenoot. Vinales lag lang op de 8ste stek, maar dan zijn er drie voor hem gevallen en hop hij was vijfde. Dan nog wat vechten met zijn teamgenoot en hop hij was vierde.
Marquez was blijkbaar zowat de enige met een soft voorwiel en de rest had medium. Soft was dus duidelijk de betere keuze.

't ligt trouwens niet enkel aan de banden dat ze op hun bakkes gaan. Uit een uitgebreid interview met Cal heb ik begrepen dat de elektronica de instellingen van motorrrem, anti-wheelie, wielspin, vermogen etc etc zwaar bijstuurt in functie van waar de moto op dat moment op 't circuit is. Dus middenin de bocht zal het vermogen er vrij zacht in komen, hoe rechter de motor komt, hoe bruter het vermogen er uit zal komen maar de wielspin blijft natuurlijk ferm onder controle en de anti-wheelie is dan ook volop aktief. Vlak voor een bocht zal er veel motorrem zijn, etc etc etc Nu is het zo dat men geen gebruik mag maken van GPS. Men gebruikt het aantal wielomwentelingen en nog wat andere factoren om de moto te laten weten waar ergens hij is. Maar als die elektronica in de war geraakt, dan ga je middenin een bocht plots massa's vermogen hebben omdat de moto denkt dat 'm midden op een recht stuk zit, of omgekeerd. Of bij 't aanremmen van een bocht valt de motorrem weg omdat de elektronica denkt dat dat moet etc.... en dat was de reden dat Cal in de eerste of tweede MotoGP onderuit ging. Hij had zijn gas wel toegedraaid bij 't aanremmen maar de elektronica had beslist dat 'm nog 50% moest openstaan dus hij had niks van motorrem en vertraagde veel te weinig. Hem plat leggen was toen de enige oplossing.

Afin, veel rare toestanden tegenwoordig.....

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mario »

in Qatar
is in het verleden ook al gebeurd (oa bij hem toen hij bij Ducati reed dacht ik en Hayden als ik me niet vergis) en moet wreed ambetant rijden zijn
Last edited by Mario on 11 Apr 2016 12:12, edited 1 time in total.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Davy78 »

Mick wrote:Vorige week onderuit gekegeld door zijn teamgenoot en deze week door Pedrosa, uitgerekend de grootste softie van het peloton. Hij verdiende beter.
Die "softie" heeft volgens mij toch al redelijk wat moeten doorstaan, en is wat mij betreft de meest correcte rijder van de groep. Zijn sportief gedrag is een welkome afwisseling tegenover die soap van eind vorig jaar.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mario »

Davy78 wrote:
Mick wrote:Vorige week onderuit gekegeld door zijn teamgenoot en deze week door Pedrosa, uitgerekend de grootste softie van het peloton. Hij verdiende beter.
Die "softie" heeft volgens mij toch al redelijk wat moeten doorstaan, en is wat mij betreft de meest correcte rijder van de groep. Zijn sportief gedrag is een welkome afwisseling tegenover die soap van eind vorig jaar.
ik vrees dat zijn tijd bij Honda erop zit, wat jammer zou zijn
tenzij hij snel een oplossing vindt voor zijn mindere resultaten
herinner me nog dat hij een paar jaar geleden op titelkoers lag totdat hij in Misano door Barbera uit de race werd gekegeld (was toen Lorenzo z'n 2de titel veroverde en Stoner zich kwetste en dan stopte 2012 of zoiets)

't was angstaanjagend om zien, want voorzover ik me herinner waren de eerste beelden die we te zien kregen on board vanop Pedrosa zijn moto die zich vol in de Ducati van Dovi boorde
deed denken aan wat Akira Yanagawa overkwam in Laguna Seca maar gelukkig tegen lagere snelheid

opvallend ook hoe de speculaties ivm volgend jaar nu al volop bezig zijn
Smith wist al voor de start van de 1ste race dat hij wellicht niet bij Tech3 zal rijden volgend jaar

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Muug »

Davy78 wrote:
Mick wrote:.......... die soap van eind vorig jaar.
ja, achteraf bekeken had Rossi zich niet uit zijn kot mogen laten jagen door Marquez. Hij heeft daar zijn "cool" wel verloren, met alle gevolgen vandien.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mario »

Muug wrote:
Davy78 wrote:
Mick wrote:.......... die soap van eind vorig jaar.
ja, achteraf bekeken had Rossi zich niet uit zijn kot mogen laten jagen door Marquez. Hij heeft daar zijn "cool" wel verloren, met alle gevolgen vandien.
bof, hij is er zelf mee begonnen met zijn absurde beschuldigingen na Australië en zich dan inderdaad laten opnaaien tijdens de race in Maleisië

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by den Bullet »

Muug wrote:... die Michelin-voorbanden zijn werkelijk on-be-trouw-baar...
Ligt 't probleem bij de Ducs of bij Michelin ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Muug »

dat artikel focust enkel op de achterbanden, maar het antwoord is : "Bij Michelin natuurlijk..."
Vorig jaar had Bridgestone geen enkel probleem met die power.
Afgezien dan van Ducati, is iedereen dik tevreden met de achterbanden van Michelin, ze geven superveel grip (ok, misschien té veel voor een Duc). Maar de meeste mensen gaan tijdens training, warm ups, qualifying sessions en de wedstrijd onderuit tijdens 't aanremmen voor een bocht.
En de piloten hebben gelijk dat ze van hun oren maken, die onvoorspelbare banden zijn levensgevaarlijk!

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mario »

hoeveel Ducs zijn er gisteren onderuit gegaan (zonder Dovizioso mee te tellen) ?
1 denk ik (Baz) maar het is mij onbekend waarom hij crashte
de rest waren Yamaha's of Honda's

dat van die Duc's, da's weer iets dat van Rossi komt
hij zal er ongetwijfeld heel veel verstand van hebben maar is ook niet alwetend en de fabrieksducati's hebben nog geen dergelijk probleem gekend
of, wat ook iemand (Rossi zelf ?) suggereerde, komt het omdat doordat de 2 piloten die het overkwam groot (en zwaarder) zijn ?

Pedrosa maakte dan een relevanter opmerking vind ik over de vleugels en de mogelijke kwetsuren die deze teweeg kunnen brengen
toen ze gisteren in het parc fermé stonden gisteren ben ik verschoten hoe groot die zijn op de Yamaha van Lorenzo (en die van de Ducati's zullen wel niet veel kleiner zijn)

wakik ook oneerlijk vind, is dat de piloot met de eerste Open moto na de race helemaal uit de schijnwerpers wordt gelaten
ze zouden die ook moeten interviewen direct erna en uitnodigen op de podiumceremonie (vind ik)
die en hun team hebben er minstens net zo hard voor gewerkt maar tellen precies alleen maar mee om het (magere) veld op te vullen

in de Moto2 mag toch ook de mooie prestatie van Siméon worden belicht
denk niet dat hij in die categorie nog veel potten gaat breken (lees bij een topteam terecht gaat komen), want hij is te onregelmatig, maar toch fijn zo'n mooi resultaat (vergeleken met zijn startplaats)

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by Mick »

Muug wrote:
Mick wrote:Peins dat Viñales zowat de enigste is die echt vorderingen heeft gemaakt tijdens de race die niet rechtstreeks aan crashes van een voorligger lagen. :?
Helaas pindakaas, 't is inderdaad door crashes dat hij zover geraakt is. De enige die hij voorbij gegaan is, is zijn teamgenoot. Vinales lag lang op de 8ste stek, maar dan zijn er drie voor hem gevallen en hop hij was vijfde. Dan nog wat vechten met zijn teamgenoot en hop hij was vierde.
OK hij is er maar welgeteld eentje gepasseerd, maar hij lag best ver achter op Aleix op een gegeven moment en heeft 'em toch ingehaald en daarna nog een ferm gat geslaan ook. Wie van de toppers deed er beter, buiten wat positiewissels in de eerste paar ronden niemand denk ik? Toch al niet van de jongens die vóór Maverick finishten.
Davy78 wrote:
Mick wrote:Vorige week onderuit gekegeld door zijn teamgenoot en deze week door Pedrosa, uitgerekend de grootste softie van het peloton. Hij verdiende beter.
Die "softie" heeft volgens mij toch al redelijk wat moeten doorstaan, en is wat mij betreft de meest correcte rijder van de groep. Zijn sportief gedrag is een welkome afwisseling tegenover die soap van eind vorig jaar.
Jep, absoluut, met "softie" bedoelde ik ook dat het zo'n vriendelijke en correcte mens is die nooit met opzet zo'n gevaarlijke situatie zou uitlokken. Het leest inderdaad nogal negatief als ik het zo terug bezie, excuus voor de verwarring.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by diskeletlietje »

in de moto 3 en moto 2 , 2keer 8ste plaats voor een belg "maar niets in de sport katern van de gazet "

moto gp ?
hoe komt het dat die ducati dit jaar sneller is dan den honda op den rechtendoor ? :pillepalle:

ik heb niet echt favorieten , maar ik hoop wel dat Dovizioso de volgende keren eens geen tegenslag heeft :lipsrsealed2:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: MotoGP Austin, Texas

Post by pingu »

Muug wrote:
dat artikel focust enkel op de achterbanden, maar het antwoord is : "Bij Michelin natuurlijk..."
Vorig jaar had Bridgestone geen enkel probleem met die power.
Afgezien dan van Ducati, is iedereen dik tevreden met de achterbanden van Michelin, ze geven superveel grip (ok, misschien té veel voor een Duc). Maar de meeste mensen gaan tijdens training, warm ups, qualifying sessions en de wedstrijd onderuit tijdens 't aanremmen voor een bocht.
En de piloten hebben gelijk dat ze van hun oren maken, die onvoorspelbare banden zijn levensgevaarlijk!
Yup. Het probleem ligt zeker deels bij Michelin. Maar niet helemaal vind ik. De Michelins reageren anders dan de Bridgestones van vorig jaar, en dus gaat het tijd vragen voor de teams de setup helemaal op punt hebben, en de rijders hun stijl op die nieuwe banden hebben afgestemd. Ik vind dat Rossi het wel goed uitlegt: de Bridgestone voorband was erg vergevingsgezind; kleine foutjes kon je probleemloos rechtzetten. Niet zo met de Michelins, als je daarmee een foutje maakt, lig je tegen de grond...

Post Reply