MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
User avatar
Muug
Posts: 6892
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Muug » 09 May 2016 10:37

Man man man
ik heb niet kunnen kijken, ik zat ergens in niemandsland tussen Londen en Brussel, maar afgaande op het verslag was het weer een ferm pittige race die bevestigt wat ik al eerder voorspelde: "de winnaar gaat die zijn met de minste crashes !"
MotoGP: Lorenzo wint in Le Mans voor Rossi en Viñales

#FrenchGP - Jorge Lorenzo heeft zondagmiddag in Le Mans de MotoGP race op zijn naam geschreven. De Yamaha coureur was oppermachtig in een door veel crashes gekenmerkte race voor Valentino Rossi en Maverick Viñales die daarmee zichzelf en Suzuki (sinds de terugkeer in de koningsklasse) het eerste MotoGP podium bezorgde.

Bij de start was het Jorge Lorenzo die meteen de leiding nam. De vanaf de pole vertrokken Yamaha coureur dook als leider de eerste bocht in voor Andrea Dovizioso en Andrea Iannone

Achter het drietal opstond er direct in de eerste ronde een stevige strijd voor de vierde plaats tussen Marc Marquez, Pol en Aleix Espargaró en Valentino Rossi, het drietal kwam na diverse positiewisselingen in deze volgorde door na de eerste ronde.
Een ronde later wist de negenvoudig wereldkampioen de twee broers te passeren maar op dat moment had Lorenzo al een voorsprong van drie seconden op zijn teamgenoot.

Na drie hectische ronden was het Lorenzo aan de leiding op een halve seconde gevolgd door Dovizioso met vlak daarachter Iannone terwijl Marquez op ruim tweeënhalve seconde volgde en Rossi wel heel snel dichterbij zag komen.

Een ronde later was het Iannone die ten koste van zijn teamgenoot Dovizioso naar de tweede plaats kwam. Nadat het er even op leek dat Iannone het verschil met Lorenzo kleiner maakte ging het mis voor de Italiaan. Uitkomend museumcorner schoof de Ducati coureur onderuit en was het uitzicht op een goed resultaat verkeken.

Een ronde later ging Cal Crutchlow in de fout, ook de LCR Honda coureur schoof onderuit met als gevolg einde race.

Op het moment dat Marquez Rossi snel dichterbij zag komen deed de Repsol Honda coureur er schepje bovenop en liet hij prompt de tot dan toe snelste rondetijd noteren.

Met nog negentien ronden te gaan was het startveld inmiddels uitgedund tot slechts zestien coureurs, naast de al genoemde coureurs stonden ook Tito Rabat, Yonny Hernandez en Scott Redding al langs de kant.

In de twaalfde ronde was het nog steeds Lorenzo aan de leiding op ruim vier seconden gevolgd door Dovizioso, Marquez en Rossi die inmiddels aan het achterwiel van de Honda coureur zat gekleefd. Even later dook de Yamaha coureur binnendoor bij de Spanjaard die daarmee na zijn matige start en moeilijke eerste twee ronden ontketend leek. In dezelfde ronde moest ook Dovizioso er aan geloven waardoor hij binnen één ronde dus van de vierde naar de tweede plaats wist te komen.

Marquez had vervolgens alle moeite om de Yamaha en de Ducati te volgen maar het drietal bleef bij elkaar terwijl Lorenzo vooraan het veld steeds meer afstand nam.

In de vijftiende ronde was het drama compleet toen zowel Dovizioso als Marquez in dezelfde bocht op hetzelfde moment en op identieke wijze onderuit schoven.

De strijd vooraan het veld leek daarmee bekeken en beslist met Lorenzo onbedreigd aan de leiding, Rossi volgend op zes seconden als tweede maar de strijd voor de derde plaats werd ineens een spannende aangelegenheid tussen Maverick Viñales en de slecht gestarte Dani Pedrosa die zich na achttien ronden had opgewerkt naar de vierde plaats - de Spanjaard kwam de eerste ronde buiten de top tien door.

Met nog acht ronden te gaan werd Bradley Smith het volgende slachtoffer van de museum corner, de Monster Yamaha Tech 3 coureur er schoof net als veel van zijn collega’s over het voorwiel onderuit.

Marquez, die na zijn crash zijn race op grote achterstand vervolgde, profiteerde van het groot aantal uitvallers. De Repsol Honda coureur kwam weliswaar op een ronde achterstand en als laatste door maar dat was nog steeds goed voor de dertiende plaats, een positie die recht geeft op drie WK punten.

Lorenzo reeg vervolgens in het resterende deel van de race de snelle rondetijden als een Zwitsers uurwerk aan één om uiteindelijk met een voorsprong van meer dan tien seconden op Rossi als winnaar de finish te passeren. Achter de Yamaha één twee wist Viñales uiteindelijk Pedrosa van zich af te schudden en daarmee zichzelf het eerste MotoGP podium en Suzuki het eerste podium sinds de terugkeer in de koningsklasse bezorgde.

Pedrosa werd vierde gevolgd door Pol Espargaró, Aleix Espargaró en de dit weekend na een blessure teruggekeerde Danilo Petrucci en Hector Barbera.

Het Aprilia duo Alvaro Bautista en Stefan Bradl streden voor de laatste twee plaatsen binnen de top tien, een strijd die Bautista in zijn voordeel wist te beslissen.

Eugene Laverty, Loris Baz en de gecrashte Marquez waren op de plaatsen elf, twaalf en dertien de drie laatst geklasseerde coureurs.

Kampioenschap:
Lorenzo neemt met zijn overwinning de leiding over in de tussenstand van het kampioenschap. De Yamaha coureur heeft na vijf verreden wedstrijden 90 WK punten achter zijn naam staan terwijl Marquez nu de tweede plaats inneemt met 85 punten en Rossi de derde plaats bezet met 78 punten. Pedrosa en Viñales volgen op de vierde en vijfde plaats met respectievelijk 53 en 49 punten.
Dus nu Marquez eindelijk ook een DNF heeft, zitten ze weer veel dichter bij elkaar. En Vinales is weer eens vooraan geraakt dankzij het vele uitvallen van de anderen. En Iannone blijft op zijn bakkes gaan, net als Crutchlow, verdomme wanneer gaan die nu eens rechtblijven???? Een compleet maf seizoen, legendarisch, nu al.

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by pingu » 09 May 2016 11:38

't was spannend. Efkes. Voor de 2e en 3e plaats dan. Tot Dovi en Mighty Marc aan synchroon vallen gingen doen. Er is toch iets bijzonders aan die Michelin voorband...

User avatar
Muug
Posts: 6892
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Muug » 09 May 2016 12:06

pingu wrote:Er is toch iets bijzonders aan die Michelin voorband...
Ik vind het een kloteband. Alle rijders zeggen hetzelfde : er is niks van waarschuwing: ge rijdt, en plots lig je er. Niks van waarschuwing als ge over de limiet aan 't gaan zijt.

Mario
Posts: 419
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Mario » 09 May 2016 12:25

iemand een idee wat Baz eigenlijk voorhad ?
laatste in de kwalificaties en ook nog op redelijke afstand van de 3de laatste

de fabrieks-Ducs lijken het meest problemen te hebben met die voorband
de snelheid is er nu wel (mogelijk nog niet voor een hele wedstrijd) ; zien wat ze er in Mugello van bakken maar Iannone's zelfvertrouwen zal wel niet erg groot zijn (of, althans, zijn vertrouwen in de voorkant/-band)

User avatar
Muug
Posts: 6892
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Muug » 09 May 2016 12:52

Mario wrote:de fabrieks-Ducs lijken het meest problemen te hebben met die voorband
gosh
minstens deze hebben al een DNF doordat de voorband er gewoon mee ophield
Lorenzo al een DNF
Rossi een DNF
Marquez een DNF
Pedrosa een DNF
Dovisiozo een DNF
en dat zijn dus drie merken, en er gaan er nog zijn. Dus ik zou niet meteen akkoord gaan met de stelling dat vooral Ducs er mee sukkelen.

Wat Iannone betreft: hij moet stilaan ne keer leren van wat minder geweldig te zijn. Zelfs Marquez is al wat gekalmeerd.

Mario
Posts: 419
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Mario » 09 May 2016 14:47

Muug wrote:
Mario wrote:de fabrieks-Ducs lijken het meest problemen te hebben met die voorband
gosh
minstens deze hebben al een DNF doordat de voorband er gewoon mee ophield
Lorenzo al een DNF
Rossi een DNF
Marquez een DNF
Pedrosa een DNF
Dovisiozo een DNF
en dat zijn dus drie merken, en er gaan er nog zijn. Dus ik zou niet meteen akkoord gaan met de stelling dat vooral Ducs er mee sukkelen.

Wat Iannone betreft: hij moet stilaan ne keer leren van wat minder geweldig te zijn. Zelfs Marquez is al wat gekalmeerd.
wel, precies gisteren was hij op dat moment (dixit hemzelf) niet aan het pushen toen hij viel, hij begrijpt het gewoon niet
idem als (zijn eigen) uitleg wat zijn flater van Argentinië betreft, hij wilde helemaal Dovizioso niet inhalen maar zijn 3de plek beschermen tov Rossi

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by pingu » 09 May 2016 16:37

Muug wrote:
pingu wrote:Er is toch iets bijzonders aan die Michelin voorband...
Ik vind het een kloteband. Alle rijders zeggen hetzelfde : er is niks van waarschuwing: ge rijdt, en plots lig je er. Niks van waarschuwing als ge over de limiet aan 't gaan zijt.
Hmmja, volgens mij is het voor een groot stuk "gewenning". Het zijn nu eenmaal geen Bridgestones. Maar het lijkt er inderdaad op dat de Michelin voorband weinig "marge" heeft.

Jopet
Posts: 266
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Jopet » 09 May 2016 17:04

Muug wrote: Dus nu Marquez eindelijk ook een DNF heeft, zitten ze weer veel dichter bij elkaar.
Marquez is wel naar de finish gereden weliswaar als laatste op 1 ronde achterstand maar heeft zo toch nog 3 wk punten kunnen bemachtigen want maar 13 die de finish gehaald hebben.....

Maar als je de beelden ziet van die val zou je ze bijna een 10 geven voor synchroon vallen, echt bizar....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

User avatar
Muug
Posts: 6892
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by Muug » 09 May 2016 17:06

pingu wrote:
Muug wrote:
pingu wrote:Er is toch iets bijzonders aan die Michelin voorband...
Ik vind het een kloteband. Alle rijders zeggen hetzelfde : er is niks van waarschuwing: ge rijdt, en plots lig je er. Niks van waarschuwing als ge over de limiet aan 't gaan zijt.
Hmmja, volgens mij is het voor een groot stuk "gewenning". Het zijn nu eenmaal geen Bridgestones. Maar het lijkt er inderdaad op dat de Michelin voorband weinig "marge" heeft.
Gewenning! :pillepalle: We hebben het hier over de snelste racers van ons zonnestelsel... en die zouden een half jaar nodig hebben om aan een andere band te wennen :?: :?: :whip: Bovendien zouden ze na deze vier-vijf races, plus alle officiële en niet-officiËle tests en warming-ups en dergelijke toch wel verwachten dat ze al gewend zijn zeker... :whistling:
Afin, meningen mogen verschillen eh ;)

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: MotoGP Lemans - wat een wild kampioenschap !

Post by pingu » 09 May 2016 22:31

Muug wrote:
pingu wrote:Hmmja, volgens mij is het voor een groot stuk "gewenning". Het zijn nu eenmaal geen Bridgestones. Maar het lijkt er inderdaad op dat de Michelin voorband weinig "marge" heeft.
Gewenning! :pillepalle: We hebben het hier over de snelste racers van ons zonnestelsel... en die zouden een half jaar nodig hebben om aan een andere band te wennen :?: :?: :whip: Bovendien zouden ze na deze vier-vijf races, plus alle officiële en niet-officiËle tests en warming-ups en dergelijke toch wel verwachten dat ze al gewend zijn zeker... :whistling:
Afin, meningen mogen verschillen eh ;)
Hehe :-) Vraag anders 'n keer aan Toni Elias hoelang het duurt om aan een andere MotoGP band te wennen (Bridgestones in zijn geval) :o
De Bridgestone voorband was blijkbaar een half mirakel, die kon je 'mishandelen' zoveel je wilde. Maar daartegenover stond een achterband die relatief moeilijk 'aan het werken' te krijgen was. De Michelins zijn precies andersom: achterband met enorm veel grip, voorband die veel moeilijker te controleren is, met erg weinig marge tussen "het werkt" en "je ligt op de grond".

De Michelins in Le Mans waren trouwens een andere constructie dan in Austin en Jerez (die op hun beurt weer anders waren dan die in Argentinië, na de "ontplofte" achterband aldaar van Redding). Michelin heeft al een paar keer de constructie van de (vooral voor) banden veranderd, dus "de Michelin band" bestaat voorlopig nog niet... Dus zoveel test/rij-tijd hebben de rijders nog niet gehad, laat staan enkele races... Le Mans lijkt sowieso een "tricky" circuit: dit jaar 8 DNFs, vorig jaar 7, in 2014 2 DNF, 5 in 2013...

Dus ja, Michelin moeten nekeer hun ei leggen en met 1 type (voor)band afkomen, zodat iedereen: teams (setup), rijders etc ermee aan de slag kunnen. Zonder elk raceweekeinde met een nieuwe band geconfronteerd te worden waarvan niemand precies weet hoe die gaat werken.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest