Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by Muug » 03 Jun 2016 09:41

Tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello sloeg bij de Yamaha technici de schrik om het hart toen Jorge Lorenzo op zondagochtend tijdens de warm-up zijn motorblok opblies en hierdoor zijn sessie vroegtijdig zag eindigen. Hiermee was het drama nog niet compleet wat tijdens de MotoGP race overkwam Valentino Rossi, terwijl hij met teamgenoot Lorenzo streed voor de overwinning, precies hetzelfde.

De afgelopen dagen werd er veel over gespeculeerd en vroegen velen zich af hoe het mogelijk was dat uitgerekend Yamaha op een en dezelfde dag twee motorblokken in rook op zag gaan.

(Voor wie het niet weet: tijdens het raceseizoen is de ontwikkeling van de motorblokken verboden. Ze mogen technisch niet meer gewijzigd worden. Kortom, als er een zwak punt (bvb een zwak lager) in zit, dan is dat heel spijtig en dan is in het slechtste geval het hele seizoen om zeep. Daar was dus wel even schrik voor toen de moto's van Lorenze en Vale in dezelfde race ontploften.)

Ondanks dat Valentino Rossi het donderdagmiddag tijdens de pré-event persconferentie in Catalunya al uitstekend verwoorde: “Als er in de MotoGP een motorblok stuk gaat is het bijna vanzelfsprekend een electronica probleem”

De afgelopen weken is er Japan technisch onderzoek gedaan en reageerde Yamaha YZR-M1 projectleider Kouji Tsuya donderdag in Catalunya middels een officieel statement op de problemen en de bevindingen van het technisch onderzoek.

Official statement Yamaha:
After the technical problems in Mugello the two defective engines were returned to YMC for investigation. Following our detailed investigation of the engines, telemetry data and related systems we found the cause of the failures. The failures were caused by an electronic issue related to the rev limiter which ultimately resulted in valve and piston damage. The cause for both Jorge‘s and Valentino‘s engine failures was the same. To be clear, there was neither an engine component nor a structural failure, it was purely an electronic control issue. Valentino‘s failure was caused by an accidental over rev in acceleration that occurred jumping over a crest with full throttle at the end of the straight. This failure was not in any way related to the mistake made by Valentino at the San Donato corner on the lap before. There were no special mapping settings used for Mugello; we used the same precise mapping as always. We have now withdrawn both engines from the allocation for the season. We have a strong history of engine reliability and this fact does not change after this incident; the engines had no problems, but we were not aware of the different behaviour of the standard ECU software, that made the rev limiter work in a different way compared to last year. We set the rev limiter using last year‘s data in exactly the same way as we did last year, but we could not be aware that the software worked in a different way. Valentino‘s engine was the freshest of the three that were sealed so far from his allocated engines, therefore after Jorge‘s Warm Up engine failure there was no reason to consider replacing it. Furthermore we couldn‘t find out the electronic issue in Jorge‘s engine in such a short timeframe. Mugello is one of the most critical circuits because of jumping over a crest with full throttle on the straight, and engine RPM becoming higher. We have learnt from this incident and already modified the rev limiter setting, so it will be OK in Catalunya. As a precautionary measure, the other engines used by both Valentino and Jorge in Mugello will be used only for practice sessions, until their life cycles are completed. We understand an electronic issue caused the failures in Mugello, therefore we do not need to intervene with our remaining engines that are not yet sealed. We still have enough engines for the remainder of the season. We have already devised a countermeasure, so we are confident that the failures in Mugello will not recur.

pingu
Posts: 302
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by pingu » 03 Jun 2016 22:28

Official statement Yamaha wrote:the engines had no problems, but we were not aware of the different behaviour of the standard ECU software, that made the rev limiter work in a different way compared to last year. We set the rev limiter using last year‘s data in exactly the same way as we did last year, but we could not be aware that the software worked in a different way.
Schoon toch, die PR zever :laugh3:

User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by Muug » 05 Jun 2016 13:57

Ge weet het niet eh
Ze zeggen dat de motor efkes hoger in toeren ging doordat 'm wipte bij vollegas en de nieuwe toerentalbeperker was daar blijkbaar niet echt op voorzien.
Het kàn waar zijn.

pingu
Posts: 302
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by pingu » 05 Jun 2016 16:12

Ik bedoel maar: "We set the rev limiter using last year‘s data in exactly the same way as we did last year, but we could not be aware that the software worked in a different way."

Right. Dus de software van dit jaar is compleet anders dan de eigen Yamaha software van vorig jaar. Dat moet Yamaha geweten hebben, nog uit het FTR tijdperk (FTR reed met Yamaha blok, frame en swingarm + "Open" software). Dus Yamaha had al behoorlijk wat ervaring met die software. Dan is het nogal zwakjes om te zeggen "we could not be aware".

Mijn idee: Yamaha heeft de rev limit net iets te scherp afgesteld, in een poging om elke laatste PK uit het blok te halen op het razendsnelle Mugello (waar ze elke PK kunnen gebruiken tegen het sterkere Ducati-blok). Ze waren alleen die "bult" op het einde van het rechte stuk vergeten, met de gekende gevolgen.

User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by Muug » 05 Jun 2016 17:27

dat is zeker plausibel

Jopet
Posts: 254
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Reden waarom motorblokken van Yamaha ontploften in Mugello gevonden

Post by Jopet » 05 Jun 2016 17:58

Zou inderdaad kunnen...
Heb ooit nog met een Yamaha FJR gereden en toen was er een reeks van ECU's die problemen gaven wanneer je van op lage hoogte naar +/- 1500m hoogte reed dat omdat de ECU te weinig luchtdruk waar nam gewoon de motor liet stilvallen terwijl je reed..... verschillende mensen gekend die dit tegengekomen zijn, oplossing was om voor de 1500m hoogte eens te stoppen en motor herstarten en dan had je het probleem niet....
Dan maar net voor mijn vertrek naar de Alpen aan de dealer gevraagd om de ECU op voorhand te wisselen maar dat mocht niet, eerst moest het probleem door de ECU geregistreerd zijn en toen pas konden ze maar omruilen. Dan maar zelf naar Yamaha gebeld en daar bevestigden ze dat mijn serienummer één van de probleemgevallen kon zijn, maar daar zeiden ze ook dat eerst het probleem moet geregistreerd zijn voor ze konden omruilen, ok zei ik waar moet ik mijn FJR binnen brengen om dit te laten testen door jullie, dat konden ze niet zeiden ze dat kan enkel op 1500m. hoogte, wel ok zei ik, gaan jullie ook eventuele schade bij een val betalen als de motor in een haarspeldbocht stil valt want met de AS heb je geen koppelingshendel om te ontkoppelen? Uiteindelijk zijn ze toch akkoord gegaan de ECU op voorhand te wisselen...

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest