De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Muug »

Gisteren was het dus MotoGP op de Sachsenring, en alweer waren de regengoden onze Rossi gunstig. Man toch , had het vorig jaar zoveel geregend als dit jaar dan was Rossi met twee vingers in de neus voor de tiende keer wereldkampioen geworden! Maar goed, wat hij vorig jaar niet had, heeft hij nu alleszins in overvloed: koude, regen, storm, wind, wisselende omstandigheden. Situaties waar onze ervaren rot perfect mee om kan, want hij kan in simpelweg alle omstandigheden altijd het allersnelste rijden.
Of moeten we zeggen "kon". :shock:
In Assen deed hij al rare dingen, gelijk in het tweede deel vlammen gelijk ne zot om god weet welke reden, terwijl 'm met tweehonderd meter op kop ligt, met totaal onbekende regenbanden. Resultaat: op zijn bakkes. Zijn DERDE DNF! :shock: :shock: De achterband was nl zo goed dat ie veel rapper bij de volgende bocht was, en dus harder moest remmen, en hopekee daar ging ie. En Marquez werd de lachende tweede. En Lorenzo, dat weten we, als die water ziet dan loopt ie weg gelijk dat mannetje uit het schilderij "De Schreeuw" van Edvard Munch.
En gisteren op de Sachsenring was het dus weer allemaal erg vreemd. Het circuit droogt op, je ziet vanuit de helikopter een perfect droge lijn die het hele circuit rond gaat, het zonnetje schijnt, close-ups tonen hoe de stukken van de oververhitte regenbanden vliegen, en Rossi blijft drie-vier-vijf keer de pitlane voorbij sjezen. De techniekers staken zelfs wanhopig en totaal onmachtig de handen in de lucht, met naast zich de 2de moto met verse banden. Ab-so-luut onbegrijpelijk.
En Marquez? Die deed wat de meester vroeger wél placht te doen: op het exact goede moment overspringen (letterlijk!) naar een moto met slicks, en na twee voorzichtige rondjes reed ie per ronde meer dan 5 seconden sneller dan de rest !!!
Mijn conclusie : Rossie wordt oud en Marquez wordt wijs... nooit gedacht dat ik dat nog zou schrijven.
Marquez wordt kampioen dit jaar, geen twijfel mogelijk.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by pingu »

Marquez lijkt inderdaad geleerd te hebben uit vorig seizoen. De "win it or bin it" mentaliteit die hij altijd had, ook in de lagere klassen, daar heeft hij de scherpe kantjes toch wat afgevijld precies. Lorenzo? Die heeft voorspelbare omstandigheden (en dus voorspelbare grip) nodig om op topniveau mee te kunnen; maar dan is hij ook echt magistraal: 'k vind dat technisch nog altijd één van de mooiste rijders, echt onwaarschijnlijk, da's pure "zen" op een motor. Maar als het tegenzit met het weer dan is hij echt nergens.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Davy78 »

Muug wrote:En Lorenzo, dat weten we, als die water ziet dan loopt ie weg gelijk dat mannetje uit het schilderij "De Schreeuw" van Edvard Munch.
Dat is toch iets vrij nieuw? Ik kan me vergissen, maar ik heb die vroeger toch al mee aan de kop gezien in natte races? Misschien heeft die zware crash in de regen van enkele jaren geleden zijn sporen nagelaten ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Muug »

Davy78 wrote:
Muug wrote:En Lorenzo, dat weten we, als die water ziet dan loopt ie weg gelijk dat mannetje uit het schilderij "De Schreeuw" van Edvard Munch.
Dat is toch iets vrij nieuw? Ik kan me vergissen, maar ik heb die vroeger toch al mee aan de kop gezien in natte races? Misschien heeft die zware crash in de regen van enkele jaren geleden zijn sporen nagelaten ...
Assen was dat toen, dat is sindsdien zijn groot spook geworden.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by den Bullet »

Niks van gezien :cry:

Maar wel alles gezien in Chimay :rayof: :beer: :drif: :sweetheart: enz. ...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Stefke »

den Bullet wrote:Niks van gezien :cry:

Maar wel alles gezien in Chimay :rayof: :beer: :drif: :sweetheart: enz. ...
en gehoord, gesmaakt, geroken,... Het was weer een aardig weekend met pintjes, zon, de geur van olie, naft, rubber en frustrerende opgaves... :twisted:

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Gunter »

Marquez heeft wel een alles of niets gok gemaakt na zijn uitstapje in de grindbak, hoe ging die te keer zeg, met slicks dan nog, de rest stapte dan ook nog eens over op intermediates. Denk dat het een samenloop van omstandigheden was...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De wereld op zijn kop : Marquez wordt wijs en Rossi wordt oud...

Post by Muug »

Gunter wrote:Marquez heeft wel een alles of niets gok gemaakt na zijn uitstapje in de grindbak, hoe ging die te keer zeg, met slicks dan nog, de rest stapte dan ook nog eens over op intermediates. Denk dat het een samenloop van omstandigheden was...
Marquez en zijn team hadden op voorhand afgesproken dat ze ofwel op regenbanden zouden rijdn, ofwel op slicks. Zeker géén intermediates omdat er dan simpelweg teveel ruimte voor twijfel is. En naar het schijnt heeft Marquez met de Honda een heel specifieke rijstijl waarbij de voorkant erg zwaar belast wordt. Maw die voorband wordt bij Marquez rapper heet en heter dan bij de anderen, en in deze omstandigheden zal ie dus meer grip hebben met zijn slicks dan de anderen.
Gelijk je zegt: een samenloop van omstandigheden, maar zeker geen toevallige samenloop.

Post Reply